دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

تحلیل وال استریت از سفر اردوغان به ایران

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 416185
«وال استریت ژورنال» سفر اردوغان به تهران،تنها چند روز پس از صدور بیانیه لوزان را نشانه تلاش ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران و بهره بردن از فرصت به دست آمده خواند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارش خود در این‌باره آورده است: این سفر تنها چند روز پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به چارچوب توافق هسته‌ای انجام شده که نشانه تلاش ترکیه برای سود بردن از این مسئله در پی رفع تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل در چارچوب توافق هسته‌ای است.


 
روسای جمهور دو کشور در جریان این سفر برای تقویت روابط دو جانبه تلاش کردند و در عین حال تلاش کردند اختلافات میان خود در زمینه سیاست خارجی را در کنفرانس خبری مشترک کمرنگ کنند و در عین حال هر دو بر اراده خود برای مبارزه با تروریسم، تقویت روابط تجاری و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف از مسائل بهداشتی گرفته تا مسائل زیست محیطی تاکید کردند.

این در شرایطی است که رقابت منطقه‌ای میان دو کشور باعث نشده اردوغان در سال‌های اخیر از حمایت دیپلماتیک و اقتصادی از ایران در شرایطی که این کشور به دلیل برنامه هسته‌ای خود تحت فشار است، بکاهد. اقدامات ترکیه در حمایت از ایران در دوران تحریم موجب تعدیل روابط این کشور با ناتو شد، اما اکنون دولت ترکیه درصدد سه برابر کردن روابط تجاری خود با ایران است.

به طوری که نیهات زیبکسی، وزیر اقتصاد ترکیه تاکید می‌کند که آنکارا آماده‌ترین کشور برای روابط تجاری با ایران پس از لغو تحریم‌هاست.

در این گزارش همچنین آمده است، روابط ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۰ به پیچیده‌ترین شرایط خود در سال‌های اخیر رسیده و آنکارا در این سال‌ها با صادرات طلا به ایران با هدف کمک به دور زدن تحریم‌ها به این کشور، به تهران برای صدور گاز و نفت به ترکیه کمک کرده است.

ایران دومین تامین کننده عمده نفت و گاز و ترکیه است، به طوری که به نظر می‌رسد مزایای آشکار اقتصادی بازگشت ایران به روند نظم بین‌المللی باعث کمرنگ شدن اختلاف‌ها میان دو کشور شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *