شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نقش توافق‌هسته‌ای درروابط ایران و سوریه

يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 415556
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه دمشق تاکید کرد که یکی از بازتاب‌های رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه ایران تشویق سرمایه گذاران ایرانی به حضور در بازار سوریه خواهد بود.
به گزارش جهان، «رغید ‍‍‍قیصومه»، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه دمشق در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: توافقنامه هسته‌ای که ایران با گروه ۱+۵ امضا کرده، بی‌شک به رشد و ‍‍‍‍‍پیشرفت اقتصادی سراسر منطقه خواهد شد، چون ایران از جمله کشورهایی است که به خاطر داشتن ساختارهای زیربنایی مناسب اشتهای سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در ایران را باز می‌کند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه دمشق ادامه داد: از آنجا که ایران از حیث ذخایر گاز جایگاه دوم و از حیث ذخایر نفت جایگاه چهارم جهان را احراز می‌کند، طبیعی است که با رفع تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های ارو‍‍‍‍‍پایی شاهد رشد اقتصادی ایران باشیم و در چنین شرایطی طبیعی است که رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس احساس خطر کنند، به ویژه آنکه از این به بعد شاهد ورود ۲ و نیم میلیون بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی خواهیم بود که تاثیری بسزا بر بهای نفت از جمله نفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه سوری تصریح کرد: پرونده‌های سیاسی دارای رابطه‌ای ارگانیک با پرونده‌های اقتصادی هستند و همین موجب اقتدار بیش از پیش ایران در منطقه خواهد شد و این موضوعی نیست که خوشایند «اسرائیل» و رژیم‌های عرب حوزه خلیج فارس باشد، چراکه آنها به خوبی می‌دانند، کشوری که طی تحریم‌ها توانست خود را بعنوان قدرتی منطقه‌ای مطرح کند، با رفع تحریم‌ها قدرت آن بیش از پیش افزایش خواهد یافت، بخصوص آنکه ایران دارای روابط تجاری و بازرگانی و اقتصادی و سیاسی گسترده در منطقه و جهان است.

وی براین اساس معتقد است که آمریکا در مرحله آینده حتما رابطه با ایران را در اولویت سیاست خارجی خود قرار خواهد داد، اما از آنجا که ایران به خوبی می‌داند، تصمیم گیرندگان اصلی دولت آمریکا لابی صهیونیستی است، بنابراین خود را درگیر تعامل با آمریکا بخصوص در پرونده‌های حساس و مهم نخواهد کرد.

قیصومه همچنین به روابط گسترده و عمیق ایران و سوریه اشاره کرد و اینکه حل پرونده‌ هسته‌ای ایران و رشد اقتصادی این کشور تاثیر بسزایی بر روابط اقتصادی ایران و سوریه خواهد گذاشت، بخصوص آنکه سوریه می‌تواند، بازار سرمایه گذاری جدید و بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی باشد و دمشق نیز سرمایه‌ گذاران ایرانی را در اولویت تعامل اقتصادی خود قرار دهد، چون دمشق به خوبی می‌داند، صادق‌تر از تهران نخواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *