يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۱
وال استریت ژورنال:

ریاض باید از شورش داخلی پیشگیری کند

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 415188
به گزارش جهان، ایرنا به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال خبرداد، حمله عربستان سعودی به یمن را نشانه تغییر سیاست خارجی ریاض دانست و با اشاره به تحمیل هزینه این سیاست تهاجمی بر مردم این کشور تاکید کرد ریاض باید برای پیشگیری از شورش داخلی مجموعه ای از اصلاحات سیاسی و اقتصادی را آغاز کند.

ری تکیه (Ray Takeyh)، کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی (CFR) در جدیدترین نوشتار خود در وبگاه روزنامه وال استریت ژورنال، نوشت:


حمله نظامی عربستان به یمن چیزی بیش از نجات یک دولت تحت حمایت یا مقابله با توسعه نفوذ ایران در منطقه است. این اقدام نشانه سیاست خارجی جدیدی است که عربستان در پیش گرفته و با رفتار گذشته آن تفاوت دارد. سعودی ها خودشان برای برقراری ثبات در خاور میانه دست به کار شده اند و دریافته اند که اتحاد با واشنگتن در منطقه ای که مناقشات فرقه ای و دولت های در حال سقوط، تنش را در آن به نهایت رسانده اند، قابل اتکا نیست.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به اینکه عربستان طی بیش از یک قرن حیات خود همواره برای تامین امنیت بر قدرت های غربی تکیه کرده است، افزود:

ابتدا انگلیس و بعد ایالات متحده امنیت عربستان را به خوبی تضمین کردند. حتی صدام حسین که بسیار بی پروا بود به عربستان حمله نکرد چرا که می دانست این زره پوش های آمریکایی هستند که از تخت پادشاهی سعودی محافظت می کنند. همواره عده ای در حکومت سعودی ها بوده اند که بر لزوم تقویت روابط ریاض با واشنگتن پافشاری کرده و تاکید داشته اند که پیمان بین عربستان و آمریکا باید در کانون سیاست خارجی ریاض قرار داشته باشد.

ری تکیه در تشریح دلیل حمله عربستان به یمن نوشت:

چرخش محوری آمریکا به آسیا، بی تفاوتی ظاهری واشنگتن نسبت به اوضاع سوریه و بسط حوزه نفوذ ایران از خلیج فارس به کرانه های مدیترانه نه تنها عربستان را آزرده خاطر کرده است بلکه سعودی ها را به سوی اتخاذ موضع گیری های جدیدی سوق داده است. رژیمی که حمله نظامی را کنار گذاشته بود، طی ۴ سال اخیر در ۲ کشور؛ بحرین و یمن، مداخله نظامی کرده است.

ریاض علنا اعلام کرده که نیاز به اطمینان خاطر دارد؛ بودجه نظامی این کشور رو به افزایش است و سعودی ها بیش از حد معمول به تسلیحات هسته ای علاقه نشان می دهند. بمب هسته ای دیگر برای عربستان تنها ابزار بازدارنده در مقابل تسلیحات هسته ای بالقوه ایران نیست بلکه در حال تبدیل شدن به بخشی از دکترین نظامی کشوری است که باید امنیتش را خودش را تامین کند.

نویسنده این تحلیل درباره تبعات داخلی این نوع سیاست خارجی برای حکومت ریاض نوشت:


چندین دهه است که این پادشاهی با برقراری یک نظام دولت رفاهی و مطالبه اندک از شهروندان، مردم را از خود راضی نگه داشته است اما سیاست خارجی تهاجمی به بودجه نظامی بیشتری نیاز دارد و می تواند بر تمامی امتیازاتی که ریاض تاکنون به مردم خود ارائه می داد تاثیر منفی بگذارد.

همچنین این امر به معنای نیاز ارتش سعودی به افسران جوان و سربازگیری از میان جوانان سعودی است. حال سوال این است که آیا اگر این حکومت پادشاهی محدودیت های جدیدی برای شهروندان خود وضع کند، مردم عربستان شیوه اداره کشور را زیر سوال نخواهند برد؟

ری تکیه، کارشناس اندیشکده آمریکایی CFR در انتها نوشت:

قیام هایی که در سال ۲۰۱۱ میلادی کشورهای عربی خاور میانه را به لرزه درآورد ریشه در مسائلی داشت که هنوز هم حل نشده است: بیکاری جوانان، زوال نهادهای مدنی و فساد مقامات کشور. عربستان سعودی غنی از نفت عمدتا با توسل به مشروعیت مذهبی و تخصیص برخی امتیازات مالی به مردم، از این ناآرامی ها در امان ماند.

اکنون که پادشاهی سعودی سیاست خارجی خود را تغییر داده و خواسته هایش از شهروندان رو به افزایش است، باید فرصت های سیاسی را نیز افزایش دهد و اصلاحات اقتصادی را شروع کند چون تنها با این تدابیر است که حکومت سعودی ها می تواند در آینده نیز از ناآرامی در امان بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
ظلم پایدار نمیماند این چیزی که این سعودیهای بی غیرت و ظالم باید بدونند