جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تهدید اکراین به توقف واردات گاز از روسیه

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب: 414168
وزیر انرژی اکراین اعلام کرد: در صورت عدم ارایه قیمت جدید گاز و کاهش آن، این کشور واردات گاز خود از روسیه را از ابتدای ماه آینده میلادی متوقف خواهد کرد. اقدامی که می‌تواند تامین گاز اروپا را با تهدیدی جدید مواجه کند.
به گزارش جهان؛ فارس، به نقل از راشا تودی نوشت: وزیر انرژی اکراین اعلام کرد در صورت عدم تغییر قیمت گاز صادراتی به این کشور واردات گاز خود از روسیه را از چهارشنبه هفته آینده متوقف خواهد کرد. این اقدام اکراین می‌تواند تامین گاز اروپا را مجددا با بحران و ابهام روبرو کند.

وزیر انرژی اکراین طی سخنانی اعلام کرد ما در حال حاضر نیاز داریم که گاز روسیه را خریداری کنیم اما این منطقی نیست که قیمتی برای آن بپردازیم که بیشتر از میزانی باشد که ما می‌توانیم گاز را از اروپا تامین کنیم.

طی روزهای گذشته اظهارات مشابهی از سوی نخست وزیر اکراین اعلام شده است وزیر اقتصاد اکراین پیش‌تر از اختلاف ۵۰ دلاری قیمت گاز وارداتی به این کشور از اتحادیه اروپا نسبت به گاز وارداتی از روسیه خبر داده و اعلام کرده بود که قیمت گاز وارداتی از روسیه بسیار بالاتر از قیمت گاز اتحادیه اروپاست.

از سوی دیگر روسیه نیز اعلام کرده است که بر اساس فرمول محاسبه شده از ابتدای ماه آوریل سال جاری قیمت گاز صادراتی به اکراین از ۳۷۸ دلار در هر متر مکعب با ۳۰ دلار کاهش به ۳۴۸ دلار در هر متر مکعب کاهش خواهد یافت.

طی روزهای گذشته روسیه اعلام کرده است در صورت موافقت اکراین با ادامه اجرای توافق گازی پیشین دو کشور آمادگی این را دارد تا تخفیفات بیشتری را در قیمت گاز صادراتی به اکراین اعمال کند. در صورت بروز هر نوع مشکل در صادرات گاز به اکراین و تغییر رویکرد این کشور به واردات گاز از اتحادیه اروپا این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا نیز در زمستان سال جاری در تامین گاز مورد نیاز خود با مشکل مواجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *