دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

اروپا باید تحریم‌های نفتی ایران را تعلیق کند

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 414102
وزیر سابق خارجه سوئد طی یادداشتی با بیان اینکه غرب باید به دنبال آشتی بزرگ با ایران باشد و بر همکاری با تهران برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود، نوشت اروپا باید برای رفع فوری تحریم‌های ضدایرانی، اعلام آمادگی کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «کارل بیلد» وزیر خارجه سابق سوئد طی یادداشتی خواستار تلاش برای تعامل با ایران جهت مبارزه با تروریسم شده و نوشته است که اروپا باید در اولین گام، بلافاصله پس از توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های ضدایرانی را آغاز کند.

وی در ابتدای این یادداشت که در پایگاه «سیندیکیت پراجکت» منتشر شده، با اشاره به نزدیک شدن به لحظه تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که نتیجه این مذاکرات «می‌تواند نقطه عطفی در حوزه وسیع‌تر خاورمیانه» به شمار آید.

بیلد با بیان اینکه اکنون ایران و ۶ کشور مذاکره‌کننده به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند و امروز هیچ‌کس تصور نمی‌کند که تهران در حال ساخت بمب هسته‌ای باشد، نوشته است که اکنون تمرکز اصلی بر مفهومی به نام زمان گریز است. وی با این حال نوشته است که تأکید بر زمان گریز یک ساله نادرست، چراکه اگر ایران بخواهد، حتی در صورتی که به صورت مداوم مورد حمله نظامی هم قرار گیرد، می‌تواند به سلاح دست یابد. وی لازمه اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تبدیل رویکرد تقابل به همکاری از سوی ایران دانسته است.

دیپلمات برجسته سوئدی در ادامه نوشته است: «در حالی که مذاکرات به مراحل پایانی خود می‌رسد، مسئله تحریم‌ها احتمالا در رأس مسائل قرار خواهد داشت. دلیل این امر هم آن است که برنامه اقدام مشترک که طرفین در نوامبر ۲۰۱۳ با آن موافقت کردند، در حالی که تقریبا تمامی نگرانی‌های هسته‌ای کوتاه‌مدت غرب را در نظر گرفته، اما نقشه راه لازم برای عادی‌سازی رابطه با ایران را ترسیم نکرده است.»

وی با متهم کردن «محافظه‌کاران» در ایران و آمریکا به تلاش برای جلوگیری از توافق هسته‌ای و تأکید آن‌ها به اینکه تحریم‌ها لغو نمی‌شوند، نوشته است: «اتحادیه اروپا باید به صراحت آمادگی خود برای ایفای نقشی پیشتاز در کاهش و لغو محدودیت‌ها علیه ایران را اعلام کند، که البته این امر باید با هماهنگی کامل با شرکای اروپا صورت گیرد. به عنوان نمونه، اگر توافقی به دست آمد، تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا باید تقریبا بلافاصله تعلیق شوند.»

بیلد می‌افزاید: «به تبع توافق، باید بر سر موضوعات دوجانبه مهم دیگر، وارد تعامل پایدار شد. روشن است که تحولات افغانستان و عراق، در اولویت قرار دارند. و بر پایه رایزنی‌های فشرده با عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج (فارس)، ممکن است که هنوز هم بتوان به ترتیبی بر اساس همکاری بیشتر در این منطقه مهم از لحاظ راهبردی، دست یافت.»

وی همچنین به بحران سوریه نیز اشاره کرده و نوشته است: «ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا همگی منافع مشترکی در پایان دادن به جنگی دارند که سوریه را به سمت فروپاشی برده و نیروهای جهادی را در منطقه تقویت کرده است. اینکه آیا زمینه مشترک کافی با ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه وجود دارد یا نه، چیزی است که باید صبر کرد و دید، اما به هر حال این گزینه‌ای است که باید دنبال کرد.»

بیلد در پایان با بیان اینکه توافق هسته‌ای می‌تواند راه را برای همکاری بیشتر با تهران باز کند و در مقابل عدم توافق ممکن است منطقه را در مسیر ناآرامی و خشونت بیشتر قرار دهد، نوشته است: «حالا که اصل مسئله هسته‌ای کم و بیش حل شده است، مهم است که مسئله تحریم‌ها و همچنین موضوعات مربوط به عادی‌سازی روابط حل شده و استفاده از موقعیتی که برای رسیدن به معامله بزرگ در منطقه به دست آمده، ضروری است. توافق هسته‌ای باید آغازگر تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای تعامل با ایران جهت حل دشوارترین چالش‌های خاورمیانه باشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *