يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

راه‌کار ایران برای پیشگیری از تحریم نفتی

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 473812
معاون امور بین‌الملل وزیر نفت گفت دلیل تصمیم برای عدم تجارت با دلار، تلاشی برای حفاظت از دارایی‌های ایران از تحریم‌های جدید یک‌جانبه آمریکاست. این اقدام بر اساس ملاحظات اقتصادی است نه ملاحظات سیاسی.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مسعود هاشمیان اصفهانی معاون امور بین‌الملل وزیر نفت به اسپونیک گفت درخواست ایران برای دریافت پول نفت خود به یورو، یوآن یا دیگر ارزهای معتبر بین‌المللی بر اساس ملاحظات اقتصادی بوده است نه ملاحظات سیاسی.

اصفهانی گفت: «در نگاه اول، به نظر می‌رسد که تصمیم برای دلار زدایی از بخش نفت ایران با توجیه و انگیزه سیاسی بوده است تا اقتصادی. حتی برخی از تحلیلگران بلافاصله اعلام کردند که این اقدام توسط ایران چیزی بیشتر از تلاش برای شکستن سیستم هژمونی دلارهای آمریکایی در پرداخت‌های نفتی در خاورمیانه نیست. »

وی ادامه داد: «اما این موضوع بسیار عمیق‌تر از یک اقدام تبلیغاتی است. ایران در جریان تحریم‌ها بسیار آسیب دید. مقادیر چشمگیری از دارایی‌های حاصل از فروش نفت بلوکه شد. امروز آمریکا تهدیدات جدیدی از طریق اعمال تحریم‌ها به علت آزمایش موشک‌های بالستیک مطرح می‌کند.»

وی توضیح داد: «دلیل تصمیم برای عدم تجارت با دلار، تلاشی برای حفاظت از دارایی‌های ایران از تحریم‌های جدید یک‌جانبه آمریکاست.»

اصفهانی گفت:علاوه بر پیش‌گیری از تحریم‌های بیشتر آمریکا، این اقدام برای ایران سودمند خواهد بود تا با چین و کشورهای اروپایی با ارزهای ملی‌شان تجارت کند چراکه ایران همچنین به صورت فعالانه با آنها در زمینه کالاهای دیگر تجارت دارد.

با این حال وی تصریح کرد درحالی‌که ایران ترجیح می‌دهد که از دلار استفاده نکند، وضعیت دلار به عنوان یک ارز بین‌المللی به این معناست که فضای تهران در حال حاضر برای چانه‌زنی محدود است.

این مقام ایرانی افزود: «امروز، دلار، ارز اصلی صندوق ذخیره ارزی بسیاری از کشورهاست و به طور ویژه پایه ذخایر ارزی چین است. به همین دلیل است که در صورت تضعیف ارزش دلار، چین نیز آسیب می‌بیند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *