جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

توصیه‌های طب اسلامی برای فصل بهار

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 413466
یک محقق طب اسلامی به تشریح توصیه‌های طب اسلامی ویژه فصل بهار پرداخت و گفت: هریک از فصول سال طبیعت و مزاج خاصی دارند که برای حفظ سلامتی باید به آن توجه کرد.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد محمدیان، محقق طب اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح توصیه‌های طب اسلامی ویژه فصل بهار پرداخت و گفت: از دیدگاه حکما و طبیبان آغاز فصل بهار از زمانی است که هوا نه آنچنان سرد باشد که نیاز به لباس گرم و آتش باشد و نه آن‌چنان گرم که وسایل سرمایشی نیاز باشد.

وی این زمان را به طور تقریبی حدود ۵۰ روز دانست و گفت: این محدود زمانی گاهی تطابق دقیقی با شروع فصل بهار از دیدگاه منجمان ندارد.

مزاج و طبیعت فصل بهار


وی با بیان اینکه در این فصل فاصله خورشید از زمین در حد اعتدال است و هوا به‌ تدریج گرم شده و سرما و تری زمستان به آهستگی تحلیل می‌رود، گفت: بهار معتدل‌ترین فصل از لحاظ سردی، گرمی، تری و خشکی است و این تعادل هوا برای افراد دارای مزاج معتدل بسیار سودمند است اما برای کسانی که مزاجی خارج از حد اعتدال دارند، هوایی با مزاج مخالف برای آنان مانند دارو است.

وی ادامه داد: هریک از فصول سال طبیعت و مزاج خاصی دارند. برای آن‌که کل سال در اعتدال باشیم باید همه فصول از نظر سردی، گرمی، تری و خشکی مزاج خود را داشته باشند، زیرا اگر مزاج فصول مختلف شبیه هم شود، آب و هوا به‌طور کلی از اعتدال خارج شده و زمینه‌ساز شیوع بیماری‌های مختلف می‌شود.

وی فصل بهار را دارای طبیعتی «خلط دم» دانست و گفت: مزاج این فصل بیشتر موافق مزاج کودکان است. گرما و حرارت در این فصل در حد اعتدال بوده و موجب تحلیل بدن نمی‌شود. (برخلاف گرما و حرارت در تابستان). همچنین موجب حرکت خون به سطح بدن در حد اعتدال شده و سبب سرخی رنگ چهره و پوست افراد می‌‌شود.

بیماری‌ها در بهار

وی تصریح کرد: گاهی در اثر افراط در خوردن و آشامیدن در فصل زمستان، اخلاط اضافی تجمع کرده و در اصطلاح در بدن فشرده می‌شوند. گرمای بهار موجب متخلخل و روان شدن این اخلاط شده و همه رگ‌ها و اندام‌ها از آن خلط پر شده و بیماری‌های مربوط به فزونی این خلط بروز می‌‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدیان در ادامه افزود: در این فصل بیماری‌هایی مانند آماس‌ها و التهاب‌ها (التهاب حلق و گلو و بیماری‌های دستگاه تنفسی) دمل‌ها و جوش‌ها و درد مفاصل بیشتر دیده می‌شود، بنابراین بهتر آن است که قبل از آن‌که این اخلاط فشرده با گرما و حرارت تابستان گداخته و منبسط شوند، با تدابیر صحیح و به‌جا در فصل بهار از آنها کاسته شود.

تدابیر در بهار

وی با تأکید بر اینکه طبع هر فصلی از فصل‌های سال با طبع فصل دیگر تفاوت دارد و لازم است جهت حفظ سلامتی در هر فصلی از تدابیر مناسب آن استفاده شود عنوان کرد: اول آن‌که بهتر است در این فصل غذاهای لطیف‌تر و سبک‌تر مصرف کرده و در خوردن، حد اعتدال نگه داشته شود. از خوردن غذاهای گرم و تر مانند گوشت بسیار و خوراکی‌های تلخ و شور پرهیز شود.

وی افزود: مصرف شربت‌های خنک مانند شربت انار و سکنجبین و سبزی‌های معطر مانند ریحان و گل سرخ و مورد سودمند است. همچنین حجامت در فصل بهار جهت خارج کردن رسوبات اضافی خون که به دلیل عدم دفع صحیح انباشته شده مناسب است. زیرا در این فصل این ذرات سبک در خون به حرکت در می‌آیند که حجامت جهت خارج کردن آن‌ها بسیار مناسب است. یک هفته قبل از حجامت استفاده از سرکنگبین طبی یا خاکشیر به همراه آب گرم تأثیر بهتری در حجامت خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *