يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

بلایی که ماهی قرمز سر آبزیان می آورد

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 412519
ماهی های قرمز به دلیل اینکه اکوسیستم منطقه را تخریب می‌کند، نباید در دریاچه‌ها رها شوند.
به گزارش جهان، سید نادر صادقی‌راد متخصص تاکسی‌درمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر جلوگیری از رهاکردن ماهی قرمز در دریاچه‌ها گفت: رهاکردن این ماهی‌ها در دریاچه، اکوسیستم منطقه را تخریب می‌کند، چراکه به گونه غالب تبدیل می‌شوند.

وی در توضیح این مطلب گفت: برای مثال در سال ۱۳۵۱ در دریاچه گهر، رهاسازی قزل‌آلای خال‌قرمز انجام گرفت و محیط مناسبی نیز برای ماهی‌گیران اروپایی فراهم شد اما، در کمال تعجب بعد از مدتی ماهی کپور در این منطقه رها شد که با تبدیل شدن به گونه‌ای غالب در این دریاچه، کل اکوسیستم منطقه را تخریب کرد و در حال حاضر قزل‌آلای دریاچه گهر در حال نابودی است.

این فعال محیط‌زیست با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید اجازه داده شود که ماهی‌های قرمز در دریاچه‌ها رها شوند، افزود: رها شدن ماهی قرمز - بعنوان گونه‌ای وارداتی که مقاومت بالایی دارد - در دریاچه‌ها، گونه‌ها و آبزیان موجود را دچار آسیب می‌کند. البته اکثر آنها بعد از رهاسازی از بین می‌روند اما، تعداد بسیار محدود آنها هم به راحتی می‌تواند اکوسیستم را نابود کند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر برای نجات دریاچه گهر باید کل اکوسیستم را نابود کنیم و منطقه و دریاچه مجددا احیا شود، گفت: به همین دلیل لازم است قبل از بروز مشکلات این چنینی، شرایط کنترل شده و از ورود چنین گونه‌ای به اکوسیستم جلوگیری کرد.

صادقی‌راد اضافه کرد: درست است که رها کردن این گونه از ماهیان فرهنگ بسیار زیبایی است اما، باید تمهیداتی اندیشیده شود که این گونه در دریاچه‌هایی که مأمن گونه‌های دیگری از ماهیان هستند رها نشده و در حوضچه‌هایی که با موجودات طبیعی در ارتباط نیستند، رها شوند. استخرهای موجود در پارک‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این اقدام باشند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کله باید کار کنه دوباره از مردم بخرین کنسرو کنید بفرستید برا چینی ها