دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۱

فوادایزدی: اوباما و تیمش در اقلیت هستند

سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۶
کد مطلب: 411975
کارشناس مسائل آمریکا گفت: کشورهایی مانند آمریکا زمانی که یک معاهده بین‌المللی به سودشان است از آن استفاده می‌کنند و زمانی که چندان به نفعشان نیست آن را دور می‌زنند.
به گزارش جهان، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با فارس، در خصوص نامه ۴۷ سناتور آمریکایی خطاب به مقامات ایرانی که مدعی شده بودند توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ تا پایان ریاست‌جمهوری اوباما معتبر خواهد بود، گفت: متن نامه توسط نمایندگانی که نامه را نوشته‌اند، دقیق است بدین معنا که تیم سیاسی آمریکا براساس ساختار موجود و مسئولیتی که قانون اساسی به قوا داده، عمل می‌کند.

وی افزود: براساس قانون اساسی آمریکا، قوه مقننه این ظرفیت را دارد که اگر در یکی از حوزه‌های سیاست خارجی با قوه مجریه اختلاف نظر پیدا کند، قانون اساسی دست بالا را به قوه مقننه داده و این موضوع قانونی است که آمریکا از آن پیروی می‌کند.

این استاد دانشگاه این نکته که هر توافقی با ایران نیاز به تایید کنگره دارد را نکته صحیحی خواند و یادآور شد: بدان معنا که اگر قرار باشد تحریم‌های اصلی نفتی و بانکی برداشته شود، این کنگره است که باید آنها را بردارد چرا که توسط کنگره تصویب شده است و کنگره در نهایت باید رای‌گیری کند که این تحریم‌ها برداشته شود یا نه.

ایزدی با ذکر این نکته که اوباما، کری و شرمن نمی‌توانند تحریم‌های نفتی و بانکی را بردارند، گفت: این موضوع مصوب قوه مجریه نبوده و مصوب کنگره است و اینکه در نامه ذکر شده برای توافق نیاز به دخالت و تایید کنگره است، براساس قوانین آمریکا می‌باشد.

وی ادامه داد: اوباما ۲ سال بیشتر حضور ندارد و بسیاری از سناتورهایی که نامه را امضا کرده‌اند ۲ یا ۴ یا ۱۰ سال خواهند ماند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به بی نقص بودن نامه از نظر قانون اساسی آمریکا اظهار داشت: اعتراض اوباما و کاخ سفید به روش کار، زمان انتشار و سبک نوشتن نامه بوده و نه مطالب ذکر شده در آن.

ایزدی با بیان اینکه مهم‌ترین قانونی که قوه مجریه و مقننه باید از آن پیروی کنند، قانون اساسی ‌آمریکاست که قوانین مصوب کنگره در آن اولویت دارد، یادآور شد: در فصل اول قانون اساسی آمریکا آمده که کنگره حق مشورت و حق قبول کردن دارد و کسی نمی‌تواند آن را مجبور کند که توافق در سازمان ملل را بپذیرد. رئیس‌جمهور آمریکا هم زمانی که سوگند یاد می‌کند به قانون اساسی آمریکا سوگند یاد می‌کند و نه منشور سازمان ملل.

وی در خصوص تصویب توافق احتمالی انجام شده در سازمان ملل و ضمانت اجرای آن نیز گفت: ما سابقه ۳ دهه‌ای از سازمان ملل داریم و نکته‌ای که همیشه رخ داده این بوده که کشورهایی مانند آمریکا زمانیکه یک معاهده بین‌المللی به سودشان است از آن استفاده می‌کنند و زمانیکه یک معاهده چندان به نفعشان نیست آن را دور می‌زنند.

این استاد دانشگاه افزود: در فصل اول منشور سازمان ملل آمده که کشورها نباید یکدیگر را تهدید به حمله نظامی کنند و اوباما هر بار که ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کند، فصل یک منشور را نقض می‌کند و به یاد ندارم که یکی از مقامات دولت یازدهم نقض منشور سازمان ملل از سوی اوباما در تهدید ایران را محکوم کند. این موضوع نوع نگاه آمریکا به منشور سازمان ملل را نشان می‌دهد.

ایزدی تثبیت توافق هسته‌ای ذیل منشور سازمان ملل را برای ایران دارای تبعاتی خواند که اگر طرف مقابل بخواهد بهانه‌ای بتراشد، ممکن است تبعات منفی علیه ایران داشته باشد، چرا که در فصل ۷ گزینه نظامی ذکر شده که این موضوع می‌تواند خطر امنیتی جدی برای ما به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر دولت ‌آمریکا فصل ۷ را نقض کند دست ما به جایی بند نیست. اگر می‌توانستیم از فصل‌های سازمان ملل برای وادار کردن این کشور به اصلاح سیاست خود در قبال ایران استفاده کنیم از همان فصل یک بهره می‌بردیم. دلیل اینکه اعتراضی نمی‌شود این است که می‌دانند کاری نمی‌توانند از پیش ببرند.

این کارشناس مسائل آمریکا به مقامات دولتی پیشنهاد داد که با مردم شفاف باشند و یادآور شد: واقعیت‌هایی که در نامه سناتورها آمده واقعیت‌های موجود در ساختار آمریکاست و نمی‌توان با عباراتی که «تبلیغات است» و «مصرف داخلی دارد» از آن گذشت.

ایزدی افزود: اگر دوستان دولت بسته عمل کنند و افکار عمومی داخل کشور پاسخ نگیرد یا درصدی از آنها به رسانه‌های خارجی رجوع کنند، پاسخی خواهند گرفت که رسانه‌های غربی می‌خواهند. پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه مباحث کلی را بیان کنیم، گفتن برخی جزئیات به مخاطب ایرانی کمک می‌کند که اگر توافق نشد مردم بفهمند که چه اتفاقی افتاده و درمی‌یابند که جمهوری‌خواهان کنگره بودند که با ابزارهای قانونی درون آمریکا جلوی توافق را گرفتند.

وی خط خبری رسانه‌های غربی مانند بی بی سی فارسی و صدای آمریکا را در این دانست که اگر توافقی نشود، ایران و رهبر آن مقصر اصلی هستند، اظهار داشت: واقعیت آن است که در درون آمریکا اختلاف‌نظر وجود دارد و اوباما و تیمش در اقلیت هستند. مجموعه جمهوری‌خواهان مخالف قضیه هستند و در درون حزب دموکرات هم درصد بالایی چندان هماهنگ با اوباما نیستند که نمونه آن قانون تحریم‌های جدید بود که چندی پیش در کنگره آمریکا در کمیسیون بانکداری و با رای ۱۸ به ۴ تصویب شد؛ در حالی که اوباما فشار آورد که هیچ دموکراتی به آن رای ندهد ولی از ۱۰ نفر دموکرات ۶ نفر آنها به این قانون رای دادند.

این استاد دانشگاه با اشاره به قدرت کنگره در درون آمریکا گفت: کنگره آمریکا چند ماه پیش ۱۸ روز دولت فدرال را تعطیل کرد.

ایزدی گفت: وظیفه کسانی که در این حوزه هستند رسیدن به توافقی است که تبعات منفی علیه کشور نداشته باشد و یا اینکه پس از ۲ سال طرف مقابل توافقی را نقض نکند که این هنر تیم مذاکره کننده ایرانی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
پیشنهاد می کنم دکتر ایزدی یک دوره آموزشی برای دیپلماتهای وزارت امور خارجه بگذارد.