سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
قزوه در اختتامیه جشن داستان انقلاب:

داستان انقلاب یک شبه تمام نمی‌شود

يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 411534
علیرضا قزوه با تاکید بر اینکه نوگرایی و وسعت دید در ادبیات انقلاب یکی از ضرورت‌های امروز آن به شمار می رود، گفت: نمی‌شود یک شبه گفت داستان انقلاب تمام شد.
به گزارش  جهان به نقل از مهر، هفتمین جشنواره داستان انقلاب عصر امروز در مراسمی برگزیدگان خود را در تالار مهر حوزه هنری معرفی کرد.

در این مراسم حسین فتاحی دبیر هنری این جشنواره در سخنانی با اشاره به اینکه پایه گذاری جشنواره داستان انقلاب خلق داستان هایی تازه و امروزی از انقلاب و حوادث آن بود، گفت: در پس برگزاری این دوره از جشنواره بیش از یکصد اثر توانسته حائز رتبه های برتر شود. این به معنای آن است که جشنواره توانسته کار بزرگی انجام دهد اما معتقدم این، هدف اولیه آن است و وقت آن رسیده که نویسندگان هم از درجا زدن بپرهیزند و کار تازه ای بکنند.

فتاحی ادامه داد: اکثریت آثار تولید شده در حوزه انقلاب اسلامی کماکان در فضای قبل از انقلاب سیر می‌کند در حالی که انقلاب ما بسیار گسترده تر از این است. فکر می کنم لازم است تا دیگر نگاه‌های تازه‌تری به این جریان وارد شود و هر چقدر این اتفاق بیفتد خواننده لذت بیشتری خواهد برد.

وی همچنین خواستار ایجاد تنوع بیشتر در جشنواره و خلق شیوه های تازه‌ای در برگزاری آن شد و گفت: به نظر من پتانسیل ما در این حوزه بیشتر از آن چیزی است که می بینیم. امیدوارم که این جشنواره ها و آنچه در آن اتفاق می افتد تنها به سالی یک بار برگزاری این مراسم ختم نشود و همکاری و همفکری بیشتر در آن وجود داشته باشد.

تناقض گویی درباره ادبیات انقلاب راه به جایی نمی‌برد


در ادامه این مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی با تجلیل از امیر حسین فردی که به تعبیر وی با غیرت و نظم و درک درست از انقلاب توانست جریان ادبی متناسب با آن را مدیریت کند گفت: وقتی انقلابمان را با انقلاب مصر مقایسه می کنیم تازه متوجه می شویم که چقدر باید قدر آن را دانست. چند وقت پیش یکی از سفرای سابق ما در مصر سخنرانی در کشور هند داشت که من هم در آن مراسم بودم. او نقل می کرد که مبارک و سادات در زمان افسر بودن از ساواک شاه پول می گرفتند و علت حمایت بی دریغ آنها از شاه نیز جلوگیری از رو شدن پرونده شان در این مورد بود.

قزوه در این رابطه ادامه داد: بسیاری از اسناد ما در مورد انقلاب اسلامی هنوز رو نشده است. مثلا من خودم در هند سندی درباره مشروطه دیدم که از شهر لکنو آمده بود و در آن نوشته شده بود که میرزای شیرازی پس از فوتش ۲۰۰ تومان بدهی داشته و ۴۰ سر عائله بی سرپرست و یکی از شخصیت های آنجا درخواست کمک برای سرپرستی آنها داشت.

وی در همین زمینه با اشاره به تصویری که از حضرت امام(ره) و مرحوم آیت الله خوئی در یک حسینیه در مرشد آباد هند دیده است گفت: مسئله اصلی این است که نباید خسته شویم و یا افراط و تفریط باید فضای گسترده تری به داستان انقلاب بدهیم. شک ندارم اگر جنگ تحمیلی رخ نمی داد داستان انقلاب حتما پیش از این مصادف می شد ولی با این حال امروز هم در حال حاضر به سمت مکتب ادبیات انقلاب هستیم.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ادامه داد: نباید در این حوزه غفلت کرد بلکه باید تعاریفمان را به سمت دارا شدن مبانی علمی پیش ببریم. در فضای امروز، جامعه جهانی طوری شده که برای اثبات بسیاری از نظریه ها باید نام یک اندیشمند غربی در میان باشد، در حالی که خود ما هیچ چیزی از آنها برای اندیشه ورزیدن کم نداریم. به باور من صحبت های مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی ایرانی- اسلامی می تواند به نزدیک تر شدن ما به سبک ادبیات انقلاب اسلامی کمک کند.

قزوه همچنین با انتقاد از اظهارات متناقض در مورد ادبیات انقلاب گفت: باید به یک حرف واحد در این زمینه رسید و به نظر من راهش این است که دانشگاهها را جدی گرفت. باید ادبیات انقلاب را در ۳۰ استان به امید و شوق رصد کنیم.

وی همچنین بااشاره به حوزه هنری نیز گفت: روزگاری در حوزه هنری اگر از ساعت ۷ صبح هم وارد می شدید آدمهایی می دیدید که می آمدند و کار می کردند اما امروز جای آنها خالی است و حتی بزرگان حوزه هم کم کاری می کنند و وقت نمی گذارند. ما حتی کارمندانی را هم می بینیم که نمی خواهند حتی هفته ای یک یا دو ساعت هم وقت بگذارند. اگر می خواهیم به قله یعنی سبک ادبیات انقلاب برسیم راهش این نیست بلکه باید ظرفیت های غافل شده را دریابیم.

وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت فارسی زبانان در توسعه ادبیات انقلاب اسلامی شد و گفت: نمی شود یک شبه بگوییم داستان انقلاب تمام شد، امروز به نظرم نیازمان این است که نگاهمان را وسعت دهیم و حتی بر همین اساس فکر می کنم ماجرای پیشرفت های هسته ای کشورمان هم می تواند دستمایه خلق رمان شود.

کتابخانه تخصصی ۵ هزار جلدی انقلاب در حوزه هنری


آخرین سخنران این مراسم نیز حجت الاسلام ناصر فخرزاده مدیر دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی حوزه هنری بود.

وی در سخنان خود عنوان داشت: اکثر نویسندگان حوزه دفاع مقدس خودشان را از نزدیک در جنگ شرکت داشتند و این مسئله به آنها انگیزه مضاعفی برای کار می دهد اما در حوزه انقلاب اسلامی چنین تجربه هایی وجود ندارد و به همین خاطر نویسنده باید اطلاعاتی بدست بیاورد تا بتواند خودش را در آن فضا قرار بدهد.

فخرزاده ادامه داد: زمانی که مرحوم نادر ابراهیمی تصمیم گرفت رمانی درباره زندگی حضرت امام(ره) بنویسد تا یک سال از ما کتاب می گرفت و پس از آن بود که گفت می توانم قلم بزنم این تازه نادری است که خودش در صحنه انقلاب بوده است. به نظرم متصدیان هم باید بیشتر از تولید این آثار حمایت کنند.

وی در همین زمینه گفت: در حوزه داستان اگر نویسنده بخواهد خودش پژوهش کند زمان و هزینه زیادی را باید صرف کند که تناسبی را رقمی که به عنوان دستمزد می گیرد، ندارد. ما در حوزه هنری بر همین اساس سعی کردیم آرشیوهایی بسازیم تا مراحل تحقیقاتی برای نویسندگان ساده تر شود.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی حوزه هنری ادامه داد: حوزه هنری در حال حاضر کتابخانه تخصصی باگنجایش ۵ هزار جلد کتاب در حوزه انقلاب اسلامی دارد که از این کتابها فهرست موضوعی و اعلام هم تهیه شده است. همچنین در قالب یک طرح در دست اجرا آرشیوی از اطلاعات درباره افراد مرتبط با انقلاب ایجاد کرده ایم که قرار است از آن فرهنگ نام آوران ایجاد شود. برای این کار تاکنون ۲ میلیون فیش ایجاد و دسته بندی شده که می توان به آن مراجعه کرد و همچنین ۷ هزار ساعت مصاحبه نیز در همین زمینه در حال نمایه سازی و دسته بندی است.

در کنار آن مجموعه روزشمار انقلاب اسلامی نیز در فاصله سالهای ۴۰ تا ۴۴ و ۵۶ تا ۵۷ منتشر شده است که این پروژه در نهایت روزشمار انقلاب اسلامی در فاصله سالهای ۴۰ تا ۵۷ را در بر خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *