جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱
قزوه خبر داد؛

بی‌تعهدی ارشاد در جشنواره داستان انقلاب

تعطیلی مرکز تحقیقات زبان فارسی دهلی‌نو
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 307029
مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز به تعهدات سال گذشته خود در قبال جشنواره داستان انقلاب عمل نکرده است،
به گزارش جهان، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت برگزاری ششمین جشنواره داستان انقلاب اظهار داشت: برگزاری یک جشنواره ادبی منوط به تامین بودجه آن است و در مورد جشنواره داستان انقلاب بخشی از تعهدات مالی دوره گذشته که مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، هنوز تامین و پرداخت نشده است. البته رایزنی‌هایی شده و قرار است به زودی این بودجه تامین شود.

وی ادامه داد: درباره جشنواره امسال نیز مشغول رایزنی هستیم و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی وجود داشته باشد.

قزوه در پاسخ به سئوال مهر درباره آخرین وضعیت انتخاب دبیر این جشنواره گفت: انتخاب دبیر منوط به مذاکره و تصمیم جمعی ما با دوستان مسئول کارگاه قصه و رمان است.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا انتخاب محمد ناصری به سمت دبیری این جشنواره صحت دارد با خیر گفت: آقای ناصری از نظر من فرد بسیار خوبی است، هم نویسنده توانایی است و هم منظم. به نظرم توانایی این کار را دارد، اما باید بنشینیم و صحبت کنیم که آیا وقت کافی را برای رسیدگی به امور جشنواره دارد یا خیر؟ برای ما که باعث خوشحالی است اگر ایشان این مسئولیت را بپذیرند. چون فرد شایسته‌ای برای دبیری این جشنواره هستند.

قزوه همچنین درباره آخرین وضعیت تولید آثار ادبی در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: یک رمان خوب باید تولید بشود تا حوزه هم آن را منتشر کند. کارگاه قصه و رمان تازه مدیر تازه‌ای را بر خود دیده است و فکر می‌کنم که به زودی شاهد تولید دوباره آثار شاخص باشیم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: در حال رایزنی با سوره مهر هستیم تا کارهای بیشتری از تولیدات ادبی مرکز را منتشر کند. الان بسیاری از آثار تولید مرکز در نوبت چاپ یا تجدید چاپ هستند، ولی خب درک می‌کنم که باید فرصت داد تا تامین اعتبار شود و جدای از آن مشکلات نشر الان گریبان همه ناشرها را گرفته است.

وی افزود: از زمان حضور من در مرکز آفرینش‌های ادبی بیش از ۳۰ کتاب به سوره مهر برای انتشار فرستاده‌ایم که بیشتر آنها آثار پژوهشی بوده. البته این تعداد می‌توانست بیشتر از این باشد، اما من کمی بیشتر از قبل سخت‌گیری کردم و حتی برخی از آثاری که سابق بر این انتشارشان مورد تایید قرار گرفته بود را نگاه داشتم تا بار دیگر از سوی شاعر و نویسنده‌شان رویش کار شود و در نهایت اثر با کیفیت بالاتری به ناشر سپرده شود.

قزوه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره معرفی آثار ادبی حوزه هنری در نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی گفت: این موضوع مربوط به سوره مهر است و چندان به من ارتباطی ندارد، اما به نظر من باید به دنبال ارائه این کتاب‌ها به کشورهای فارسی‌زبان بود؛ هرچند که می‌دانم مشکلات خاص خودش را دارد. به نظر من اولویت ارائه آثار سوره مهر به جای نمایشگاه فرانکفورت باید این کشورها باشد که رها شده‌اند و کمتر مورد توجه هستند.

وی در پایان در مورد آخرین وضعیت مرکز تحقیقات زبان فارسی دهلی‌نو که پیش از این مدیریتش را بر عهده داشت نیز گفت: بعد از پایان دوره مدیریت من هنوز فرد جانشین برای تصدی این مسئولیت معرفی نشده است و متاسفانه آن دفتر نیز تقریبا غیرفعال و تعطیل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *