شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

گودبرداری در تهران رو به بحران می‌رود

يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 411490
استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی با بیان اینکه عمیق‌ترین گودی‌ها در سطح جهان در تهران است، نسبت به وضعیت گودبرداری‌ها در کشور هشدار داد. همچنین، معاون مدیریت بحران تهران نیز نسبت به حوادث گودبرداری در مناطق مرکزی پایتخت هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، فاطمه صالح معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست علمی آموزشی «گودبرداری‎های ساختمانی در شهر تهران» با بیان این نکته که گودبرداری به یکی از چالش‌های شهر تهران تبدیل شده، است، اظهار داشت: از نظر رعایت نکات استاندارد شرایط خوبی در موضوع گودبرداری مشاهده نمی‌شود و به دلیل فقدان توجه کافی خطرات جانی و مالی در این بخش وجود دارد.

وی گفت: آمار به دست آمده در حد فاصل سال‌های ۸۰ تا ۸۷ نشان می‌دهد که حوادث گودبرداری در مناطق مرکزی شهر تهران نسبت به دیگر مناطق بیشتر بوده که ناشی از ریزدانه بودن ابنیه، عمل نکردن به قوانین و نداشتن فضای کافی در عملیات ساخت و ساز است.

به گفته صالح؛ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بخش‌هایی چون تدوین ضوابط مرتبط با فرایند گودبرداری ایمن، مستندسازی فرایند گودبرداری برای تعیین چالش‌ها و نقاط ضعف و آسیب شناسی نقاط ضعف و اشکالات مرتبط با این حوزه نقش ایفا کرده است.

در ادامه این نشست، قضاوی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی با بیان اینکه عمیق ترین گودها در سطح جهان در تهران وجود دارد، ضمن هشدار نسبت به وضعیت گودبرداری‌ها در کشور و اعلام زنگ خطر آن، گفت: با توجه به رشد ساخت و سازها موج سوانح ناشی از گودبرداری‌ها از تهران به مراکز استان‌ها کشیده شده است، در نتیجه سازمان‌هایی که نقش پیشگیری دارند باید برای رفع این مشکل به سرعت وارد عمل شوند.

وی سپس به بررسی چالش‌های عمده در این بخش پرداخت و با ذکر این نکته که عمیق ترین گودها در سطح جهان در تهران قرار دارد، افزود: ۹۰ تا ۹۵ درصد مسائل مربوط به موضوع گودبرداری، در حوزه ژئوتکنیک است. یعنی هر مسئله ای که در پیرامون گود یا داخل گود اتفاق بیفتد به موضوع ژئوتکنیک برمی‌گردد. این در حالیست که خیلی از مطالعات ژئوتکنیک در پرونده‌های ساخت و ساز به صورت کلیشه ای است.

این استاد دانشگاه در ادامه به تشریح چالش‌های مرتبط با گودبرداری، علل ریزش و خرابی گود، روش‌های حفاظت از دیواره‌های گود و طراحی سازه‌های نگهبان پرداخت.

به گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نشست علمی- آموزشی «گودبرداری‎های ساختمانی در شهر تهران» با هدف آشنایی با چالش‌های گودبرداری، شناخت اصول، ضوابط فنی و نتایج حاصل از بررسی‌ها و مطالعات با حضور کارشناسان سازمان‌های مدیریت شهری برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *