پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

دولت در تقویت بخش خصوصی مصمم باشد

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 409506
دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت باید در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری حوزه اقتصاد به بخش خصوصی مصمم و جدی باشد، نقش اتاق بازرگانی در خصوصی سازی را بسیار مهم دانست و گفت: اتاق بازرگانی تا به حال نتوانسته جایگاه خودش را به عنوان یک نهاد تاثیر گذار در تصمیمات دولتی پیدا کند و با وجود برگزاری جلسات متعدد و بیان نقطه نظرات، هنوزنقش این اتاق در اقتصاد کشور ناکافی و تشریفاتی است.
به گزارش جهان، غلام رضا اسدالهی نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامیذر گفت و گو با ائتلاف فراگیر ایرانی آباد، با اشاره به فرمایش حضرت امام مبنی بر واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به مردم اظهار کرد: اقصاد ما در قانون اساسی یک اقتصاد خصوصی، دولتی و تعاونی تعریف شده و باید به این فرمایش حضرت امام که مردم وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند، توجه کرد و به این سمت حرکت کنیم. مقام معظم رهبری نیز با ابلاغ اصل۴۴ قانون اساسی، تاکید ویژه ای دارند که این سیاست‌ها اجرایی شوند. به نظر من ما زمانی می‌توانیم بخش خصوصی قوی ای داشته باشیم که نقش دولت بیشتر نظارتی، حمایتی و هدایتی باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر نقش محوری اتاق بازرگانی در روند خصوصی سازی، افزود: اتاق بازرگانی نماد بخش خصوص در اقتصاد بوده که باید تبلوری از فعالیت اقتصادی این بخش باشد و بتوانند منویات آنها را به عنوان پارلمان بخش خصوصی پیگیری کند. اتاق بازرگانی از جایگاه مهمی در خصوصی سازی اقتصاد کشور برخوردار است به لحاظ همین جایگاهی که اشاره کردم معمولا در بررسی برنامه‌ی توسعه و بررسی بودجه سنواتی، نمایندگانی از این اتاق حضور دارند که موارد شان را مطرح می‌کنند اما متاسفانه نقش و قدرت تاثیر گذاری آنها در اقتصاد کافی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت یازدهم تدابیر ویژه ای برای تقویت اتاق بازرگانی اندیشیده است یا خیر، تصریح کرد: در دولت یازدهم روندی که از گذشته وجود داشته نیز همچنان ادامه دارد و حضور آقای نهاونیان در دولت که سالها در راس تشکیلات اتاق و بخش خصوصی بوده بهترین زمان برای تقویت اتاق بازرگانی محسوب می‌شود تا این اتاق بتواند تاثیر گذاری خودش را در اقتصاد پیدا کرده و جایگاه اش را به دست آورد. حضور آقای نهاوندیان می‌تواند در جهت ایجاد زمینه‌ها و رفع خلا‌های قانونی و همچنین افزایش اثرگذاری اتاق بازرگانی و خارج شدن آن از حالت تشریفاتی بسیار موثر باشد به شرطی که افرادی هم که برای اتاق انتخاب می‌شوند، افراد واقعا موثری باشند.

اسد الهی در پاسخ به این سوال که به عقیده برخی از کارشناسان بیش از ۸۰ درصد قدرت اتاق در اختیار رییس آن قرار دارد و این موضوع چه آسیب هایی به اتاق وارد می‌کند، بیان کرد: سیستم تشکل هایی به مانند اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، یک سیستم انتصابی نبوده بلکه یک سیستم انتخابی است. این نهاد‌ها باید بیشتر تشکل محور بوده تا اینکه شخص محور و یا رییس محور باشند. رییس اتاق باید بیان کننده نظرات جمع و سایر اعضا باشد و تصمیمات به صورت جمعی و گروهی گرفته شود. به نظر من باید به سمتی برویم که اتاق به صورت گروهی و جمعی تصمیم گیری نموده و سخنگو یا رییس اتاق، منعکس کننده این تصمیمات باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *