شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تلاش تركيه براي ايجاد منطقه حائل در سوريه

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 409450
ورود نظاميان تركيه به خاك سوريه در اواخر شب شنبه همزمان با پيشروي‌هاي اخير نيروهاي دولتي و مردمي در اطراف حلب رخ داد.
به گزارش جهان به نقل از الوقت، هفته گذشته ارتش سوريه با پشتيباني نيروهاي دواطلب مردمي طي عملياتي موفق شد مهمترين مسير كمك‌رساني از تركيه به تروريست‌ها را در حلب قطع و حلقه محاصره را بر گرو‌ه‌هاي مسلح تنگ‌تر كند.

هر چند تروريست‌ها موفق شدند با كمك‌هاي گسترده تركيه و همچنين استفاده از شرايط جوي مانع پيشروي بيشتر نيروهاي دولتي شوند اما منابع رسانه‌اي گزارش دادند با بهتر شدن شرايط جوي و به كارگيري نيروي هوايي، ارتش سوريه به عمليات خود براي محاصره حلب و سپس آزادسازي آن ادامه خواهد داد.

بديهي است كه شكست‌ها مخالفان مسلح در حلب كه تركيه در طول دو سال گذشته سرمايه‌گذاري در سطوح مختلف سياسي، نظامي و اطلاعاتي از آنان به عمل آورده ناكامي بزرگ ديگري براي دولت آنكارا تلقي مي‌شود.

به همين دليل بعضي تحليل‌گران معتقدند اقدام تركيه در جابه‌جاي مقبره شاه سليمان در خاك سوريه اخرين تلاش‌ آنكارا براي نجات اين گروه مسلح از طريق برقراري ايجاد منطقه حائل دوفاكتو در داخل سوريه و در نزديكي مرز تركيه است_ آرامگاه شاه سليمان درشمال شهر حلب قرار داشت كه بر اساس پيمان‌نامه‌هايي كه پس از سقوط امپراتوري عثماني وضع شد، بخشي از قلمروي تركيه درخاك سوريه محسوب مي‌شود.

ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه همواره يكي از مهمترين اهداف دولت تركيه براي ساقط كردن دولت بشار اسد بوده است. با وجود فشارهاي زيادي كه آنكارا به متحدان خود در ناتو بويژه آمريكا وارد كرد تا آنها را مجاب كند منطقه حائل يا پرواز ممنوع را در بخشي از خاك سوريه ايجاد كند. اما آمريكايي از يك طرف به دليل هزينه‌ و خطر‌هاي بالاي كه ايجاد منطقه پرواز ممنوع مي‌تواند در سوريه داشته باشد و از طرف ديگر مطمئن نبودن از موفقيت‌‌اميز بودن اين طرح تاكنون با آن مخالفت كرده‌اند. هر چند رهبران تركيه پس از عمليات اخير هيچ اشاره‌اي به منطقه حائل نكرده‌اند اما به نظر مي‌رسد آنان پس از نااميدي از متحدان خود، تصميم گرفته‌اند اين هدف را از طريق جابه‌جاي استخوان‌هاي شاه سليمان به صورت دوفاكتو در شمال سوريه ايجاد كنند.

بنابر اعلام مقامات تركيه مقبره جديد سليمان شاه در فاصله ١٨٠ متري از مرز تركيه در روستاي آشمه سوريه بنا خواهد شد كه در كنترل يگانهاي مدافع خلق(ي پ گ) شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك(پ ي د) قرار دارد ولي گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه اين گروه با ايجاد منطقه حائل در اين منطقه مخالف هستند و به مقامات تركيه تاكيد كرده‌اند كه اجازه نخواهند تا منطقه حائل در مناطق تحت كنترل آنان شكل بگيرد.

هنوز مشخص نيست كه دولت سوريه و متحدان اين كشور چگونه به اقدام اخير تركيه واكنش نشان خواهند داد اما روز دوشنبه شبكه خبري «الميادين» به نقل «فيصل مقداد» معاون وزير خارجه سوريه خبر داد :«دمشق پاسخ تجاوز تركيه را در زمان مناسب و به شكل مطلوب خواهد داد.»

از سوي ديگر عمليات اخير بيش از پيش همكاري بين داعش و تركيه را ثابت كرد. منطقه‌اي كه مقبره شاه سليمان در آنجا قرار داشت كاملا تحت كنترل شبه‌نظاميان داعش قرار دارد بنابرين اگر داعش راضي به جابه‌جايي مقبره شاه سليمان نبود عمليات تركيه به اين راحتي و بدون تلفات صورت نمي‌گرفت. همچنين در طول دو سال گذشته داعش به مقبره شاه سليمان هيچ وقت حمله نكرد اين در حالي است كه بر اساس انديشه تكفيري داعش هر گونه مقبره و زيارتگاه حرام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *