پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۶
۶

ماجرای بی‌توجهی ۱۴ سال پیش ابتکار به هشدار سازمان ملل درباره فاجعه در خوزستان

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 408185
نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: سازمان ملل متحد ۱۴ سال قبل در خصوص فاجعه زیست محیطی در خوزستان هشدارهای لازم را داده بود. چرا خانم ابتکار که در آن زمان سکاندار سازمان محیط زیست بود، هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص انجام نداد؟
ماجرای بی‌توجهی ۱۴ سال پیش ابتکار به هشدار سازمان ملل درباره فاجعه در خوزستان
به گزارش جهان، عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط زیست، گفت: بنده همواره دغدغه تامین بودجه برای مقابله علمی و فنی با پدیده مخرب گرد و غبار را داشته و به‌عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه و حامی محیط زیست، همیشه به دنبال فرصتی برای کمک به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشور بوده‌ام.

وی افزود: در همین زمینه، در سال گذشته با پیشنهاد بنده و حمایت نمایندگان مجلس، در کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ ۵۵ میلیارد تومان جهت مقابله با روند فزاینده و شدت وقوع پدیده گرد و غبار و حفظ تالاب‌های کشور از محل بند "ش" ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور مصوب شد که این اعتبار برای سال ۹۴ نیز بدون هیچ کاهشی به تصویب رسید.

نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح کرد: کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست تا قبل از این حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده، بنابراین با این اقدام کمیسیون تلفیق، بودجه سازمان محیط زیست ۵۰ درصد افزایش یافته و این اقدام هم فقط به دلیل اهمیت بالای مقابله با پدیده گرد و غبار و حفظ تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی بوده است.

"امسال علاوه بر این، برای مباحث علمی، فنی و تحقیقاتی مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا برای اولین بار بودجه خاص برای پژوهشکده محیط زیست تخصیص یابد. سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخ دهد که چگونه است که از زمان پیدایش این سازمان تا کنون فقط ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای این سازمان اختصاص داده‌اند و حال آنکه مجلس نهم به تنهایی ۵۵ میلیارد تومان بودجه به آن اضافه می نماید."

پاپی‌زاده ادامه داد: اساسا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگوی عملکرد خود باشد نه اینکه با وجود حمایت قاطع مجلس جهت افزایش بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، مورد فرافکنی رئیس سازمان قرار گیرد. با توجه به اظهارات خلاف واقع لازم است ایشان از نمایندگان محترم مجلس و اعضاء کمیسیون تلفیق بودجه عذرخواهی کنند و به جای فرافکنی از مسئولیت خود، بهتر است پاسخ دهد، بودجه ۵۵ میلیارد تومانی که از سوی مجلس برای مقابله با گرد و غبار تامین شده است را در چه اموری صرف کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: البته تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست از چند ماه قبل کلید خورد که درست به خاطر همین مسئله خانم ابتکار درخواست ۲ ماه فرصت کرد، تا گزارشی از عملکرد خود در این خصوص را ارائه کند و اکنون که فرصت ۲ ماهه ایشان به پایان رسیده، منتظر هستیم بدانیم این بودجه در کجا صرف شده است؟

نماینده مردم دزفول در مجلس همچنین گفت: خانم ابتکار پاسخ دهد که چند سال برای سکانداری یک سازمان مهم مانند سازمان حفاظت محیط زیست لازم است؟ اینکه خانم ابتکار اعتقاد دارند حل معضل گرد و غبار نیاز به زمان دارد درست، اما آیا ۱۰ سال سکانداری ایشان (دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید) برای حل این معضل کافی نبود؟ حال پاسخ دهند پس از این سال‌ها، سهم ایشان در مدیریت گرد و غبار چه بوده است؟ چرا خانم ابتکار در روزهایی که مردم مظلوم خوزستان در گرد و غبار بی‌سابقه ای که با سختی نفس می‌کشیدند با حضور خود در این استان، همدردی خود را با مردم مظلوم و مقاوم خوزستان اعلام نکردند.

پاپی‌زاده با طرح این پرسش که معضل گرد و غباری که ۲۲ استان کشور را متأثر کرده از کجا به وجود آمده است؟، اظهار داشت: مگر نه اینکه همه این دگرگونی‌های نامبارک طبیعت خوزستان، به بودن یا نبودن آب و پوشش سبز بستگی دارد. طبق اسناد موجود، سازمان ملل متحد ۱۴ سال قبل در خصوص فاجعه زیست محیطی در خوزستان هشدارهای لازم را داده بود و این مطلب در سال ۸۳ توسط یکی از نمایندگان خوزستان به سرکار خانم ابتکار یادآوری شده است.

وی تأکید کرد: در گزارش UNEP آمده است که سد سازی و انتقال آب، بزرگترین تالاب خاورمیانه را به بیابان و نمک‌زار تبدیل خواهد کرد، چرا خانم ابتکار که در آن زمان سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست بود، هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص انجام نداد؟ پس لابد پروژه عظیم انتقال آب از سرشاخه‌های دز و کارون به استان‌هایی مانند اصفهان یا با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست بوده یا اینکه حتما با سکوت این سازمان همراه بوده است که در هر دو حال، سازمان حفاظت محیط زیست مقصر اصلی است. اساسا این سازمان حفاظت محیط زیست است که مجوز نهایی برای بلامانع بودن انجا پروژه های عمرانی-صنعتی- کشاورزی و خدماتی کشور را صادر می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: به طور مکرر، صاحب‌نظران محیط زیست و توسعه پایدار، هشدارهای جدی درخصوص ساخت سدها و انتقال آب از سرشاخه‌های استان خوزستان داده‌اند، یعنی انجام این پروژه‌ها به شرطی مجاز است که محیط زیست استان خوزستان دچار دغدغه نشود. همه روزه می‌بینیم جوانانی را که به دنبال اجرای طرح‌های خود اشتغالی هستند که چقدر باید تلاش کنند تا مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کنند که گاهی اوقات هم چون صدور این مجوز طبق ضوابط موجود میسر نیست، بسیاری از طرح های خود اشتغالی قابلیت اجرای خود را از دست می‌دهند.

پاپی‌زاده در ادامه گفت: سوالی که پیش می‌آید این است که پس چگونه است که پروژه‌های عظیم و برهم‌زننده محیط زیست خوزستان مانند انتقال آب از سرشاخه‌های رودهای خوزستان با حفر تونل‌های عظیم و صرف اعتبارات فراوان از بیت‌المال صورت می‌گیرد و سازمان حفاظت محیط زیست به راحتی از کنار چنین ظلم بزرگی می‌گذرد که پس از گذشت ۲۰- ۱۵ سال تازه سازمان حفاظت محیط زیست متوجه اشتباه بودن آن می‌شود و حالا دیگر دیر شده و این مردم خوزستان هستند که باید تاوان این ظلم سکانداران سازمان حفاظت محیط زیست را بپردازند.

وی افزود: در واقع سازمان حفاظت محیط زیست واکنشی در قبال به خطر افتادن حیات نسل‌های آینده ندارد و مردم خوزستان حق دارند بدانند که سازمان محیط زیست در سال‌های حیات خود چه عملکردی داشته است؛ این سوال هم در ذهن مردم مظلوم و مقاوم خوزستان تداعی می‌شود که بودن یا نبودن سازمان عریض و طویل حفاظت محیط زیست با صرف بودجه‌های زیاد، چه تاثیری بر حفظ حیات نسل آینده و محیط زیست خوزستان و کشور داشته است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیانت و وطن فروشی جزی از وجود افسادطلبان است. تا دیرنشده از فاجعه در آشوراده شمال جلوگیری نمایید.
ابتکار = هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه.

روحانی: همه گرفتاریهای الان ماله دوران احمدی نژاده.

دولت تدبیر و امید : ما خوبیم حتی اگه خلافش ثابت بشه.
علی
اینکه خانم ابتکار بیش از پرداختن به وظایف زیست محیطی اش به تعاملات و معاملات سیاسی اشتغال داشته امری واضح است زیرا ایشان درسفر اخیر خود به خوزستان سخن از اجرای بسته ای کرده که برنامه های دراز مدت و کوتاه مدت دارد حالا این سئوال مطرح می شود که خانم ابتکار 10 سال پیش که سکاندار محیط زیست بود تا اکنون فقط کار سیاسی کرده و دنبال منافع خود بوده که بعد ازاین همه دوره صدارت الان با برنامه کوتاه مدت و بلند مدت آمده این هم حرکتی نمایشی است برای فریب افکار عمومی کسی که در کل زمان صدارتش هیچ برنامه و کار مثبتی برای وظایف ذاتی اش انجام نداده الان سخن از برنامه دراز مدت برای مدتی طولانی تر می کند این توهین به شعور ملت است. ولی ما چه کنیم که مدیریت کشور دستخوش سیاسی کاری است. الان هم ترس این دارند که بعد از آلودگی جنوب غرب و قسمتهای مرکزی این آلودگی به تهران برسد مثل دوره قبل که ذره ای از این آلودگی به تهران رسید و بلافاصله شبانه و با عجله کلی از وزراء و دولت به عراق اعزام شدند. این تبعیض آشکار در تطبیق محیط زیست ملی نتیجه سیاسی کاری دولت و خانم ابتکار است حتماً افاضات جناب مشاورشان را هم که شنیده اید.
کمترین توقع ملی استعفای این مسئول است اگر به شعور ملی اعتقاد دارید.
مطلبی میگم شما این مسئله را مورد نقد قرار می دهید: سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست هردو دارای ماموران مسلح هستند و ماموران منابع طبیعی وظیفه حفاظت از درختان را دارند و اگر شکارچی غیر مجاز ببیند نمی توانند برخورد کنند چون ضابط درجه 2 هستند و دنبال اضافه کردن کار خود نیستند. و با ادغام این دو سازمان و تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست علاوه بر پاسخگویی وزارتخانه به نمایندگان ملت ماموران مسلح نیز بیشتر شده و به حفاظت از درختان و حیوانات می پردازند.
Romania
مگه واردات بنزین و حساب کتاب سودهای نجومی آن وقت برای کارای دیگه میذاره؟
پولها رو داده بنزین خریده

شعور هم خوب چیزیه
....