سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
فارس از معضل سیب‌زمینی گزارش می‌دهد

بازار سیب‌زمینی در تلاطم همیشگی

جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب: 407046
تولید و فروش سیب‌زمینی در حال حاضر در تمام مناطق با چالش کاهش قیمت روبه‌رو است که می‌طلبد دولت در این حوره ورود جدی پیدا کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حال حاضر تولید و فروش سیب‌زمینی در استان، در یک دور دوار قرار گرفته به طوری که هر سال یا با افزایش محصول و در نتیجه کاهش قیمت و یا در سال دیگر کاهش محصول و به تبع آن افزایش قیمت رو به رو می‌شود.

هرچند این روال چندین بار متوالی تجربه شده اما هنوز راهکار اساسی برای این حوزه اندیشیده نشده و همچنان این روال ادامه دارد.

اگر در یک سال سیب‌زمینی شرایط مطلوبی پیدا کند و ثروت خوبی را نصیب کشاورزان بگرداند، در سال بعد همه افراد از کشاورز گرفته تا غیر کشاورز به این سو کشیده می‌شوند که همین مسئله باعث افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت محصول می‌شود.

این اتفاق باعث می‌شود در سال آینده افراد کمتری به کاشت سیب‌زمینی روی آورند و در نتیجه کاهش عرضه افزایش قیمت را درپی خواهد داشت، بنابراین نظارت و کنترل لازم از سوی متولیان در این حوزه صورت گیرد تا سرمایه‌های کشور نابود نشوند.

باید برنامه کشت مدونی برای استان تهیه شود و طبق آن عملیات کشاورزی تعیین شود تا از ضرر و زیان کشاورزان و در نتیجه از بین رفت منابع کشور جلوگیری شود.

افزایش قیمت سیب‌زمینی در سال ۹۲، عامل اقبال برای کشت این محصول در سال ۹۳

مدیر تعاونی سیب زمینی‌کاران شهرستان بهار در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سال گذشته قیمت محصول سیب‌زمینی نسبت به سال‌های قبل‌تر افزایش چشمگیری داشت.

مجید ریحانی در تشریح عوامل افزایش قیمت این محصول در سال ۹۲، افزود: سال‌ گذشته افزایش سطح زیر کشت رخ نداد و افرادی که از بنیه مالی قوی برخوردار نبودند، به کشت نپرداختند و در نتیجه از چرخه تولید خارج شدند و کمبود محصول افزایش قیمت را در برداشت.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت سیب‌زمینی در سال ۹۲، سال جاری علاوه بر کشاورزان سیب‌زمینی‌کار، دیگر کشاورزان و حتی سایر اقشار نیز به کاشت سیب‌زمینی روی آوردند و در نتیجه با افزایش چشمگیر سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان مواجه شدیم.

مدیر تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار با بیان اینکه علاوه بر افزایش کشت سیب‌زمینی در همدان، سایر استان‌ها نیز مانند کرمانشاه، لرستان و برخی مناطق جنوبی به قطب تولید سیب‌زمینی تبدیل شدند، ادامه داد: سرمازدگی محصولات که همه ساله در جنوب کشور شاهد آن بودیم، امسال رخ نداد و محصول بسیاری وارد بازار شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش دما باعث افزایش میزان محصول در سال جاری شده به طوری که در سنوات گذشته میانگین ۲۰ تا ۲۵ تن سیب‌زمینی در هکتار در جیرفت برداشت می‌شود در حالی که امسال این میزان به ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار رسیده است.

ریحانی با بیان اینکه مجموعه عوامل فوق باعث شد تا بیش از نیاز کشور سیب‌زمینی تولید شود، گفت: در سال‌های گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد سیب‌زمینی تولید شده در داخل صادر می‌شد، در حالی که امسال صادرات نتوانست رضایت فعالان را به دلیل نداشتن بازار هدف، کسب کند.

ترکیه سیب‌زمینی سورت و بسته‌بندی شده ارائه می‌دهد


وی اظهار کرد: در حال حاضر کشور ترکیه وارد بازار عراق شده و سیب‌زمینی سورت و بسته‌بندی شده را ارائه داده و بازار را تصرف کرده است.

مدیر تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار با بیان اینکه قوانین ایران برای صادرات متغیر است، افزود: گاهی دولت جوایز صادراتی در نظر می‌گیرد و باعث تشویق صادرکنندگان می‌شود و در برخی از مواقع نیز این مشوق‌ها را اعلام نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه وجود قوانین متغیر بسیاری از صادرکنندگان را از این چرخه صادرات خارج کرده، تصریح کرد: بازار هدف این تغییر قوانین را بر نخواهد تافت و بر کشورهایی که نوسان کمتری دارد، سرمایه‌گذاری می‌کند.

ریحانی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده سیب‌زمینی در سال جاری، ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو است در حالی که در بهترین شرایط کشاورز می‌تواند محصول خود را کیلویی ۴۰۰ تومان به فروش برساند.

وی تأکید کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و بازدیدهای تصادفی از انبارهای نگهداری محصولات مقدار قابل توجهی سیب‌زمینی مازاد بر نیاز مصرف وجود دارد.

مدیر تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار در تشریح چگونگی حل این معضل خاطرنشان کرد: باید خرید تضمینی سیب‌زمینی توسط دولت و یا در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان اعمال شود تا معضل پیش آمده تا حدی کنترل شود.

وی با بیان اینکه دولت مشوق‌های صادراتی را در نظر گرفته تا بخشی از مشکلات را برطرف کند، گفت: با این وجود کمبود فرصت تهدید به شمار می‌رود زیرا دمای هوا افزایش یافته و ظرفیت سردخانه‌ها ۱۰۰ هزار تن است و باقی مانده محصول در انبارهای فنی و نیمه فنی نگهداری می‌شود.

افزایش روزافزون دما مانع از نگهداری طولانی‌ مدت سیب‌زمینی شده است


ریحانی اظهار کرد: با توجه به افزایش روز افزون دمای هوا کشاورزان قادر به نگهداری محصولات خود نیستند و اگر اقدامات لازم در این حوزه صورت نگیرد با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه دوره خواب سیب‌زمینی حدود ۳۵ روز است، افزود: اگر شرایط دما بعد از گذراندن دوره خواب کنترل نشود، محصول جوانه خواهد زد و کیفیت آن روز به روز کاهش می‌یابد، با توجه به شرایط فعلی سپردن محصول به سردخانه توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار تصریح کرد: با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی و انجام صادرات بازار از رکود خارج شده و تأثیر روانی برای خرید این محصول به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر کاهش قیمت، مشتری نیز برای خرید محصول وجود ندارد، ادامه داد: اگر صادرات رونق گیرد، افراد برای خرید این محصول نیز ترغیب می‌شوند.

ریحانی با بیان اینکه چندین سال متوالی است که مهمترین مشکل کشاورزی تحقق الگوی کشت مناسب با وضعیت استان است، افزود: جهاد کشاورزی توانایی اجرا در این زمینه را ندارد و تنها یک ناظر بوده و نمی‌توان به کشاورز اجبار کرد که چه محصولی و به چه میزان کشت کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند، گفت: با وضعیت فعلی بحران آب، هر کشت آبی آینده روشنی ندارد و هر ساله بحران آب نسبت به گذشته شدیدتر می‌شود، با توجه به این بحران زمان کمی برای تحقق الگوی کشت مناسب و اخذ تصمیمات لازم در این حوزه داریم.

مدیر تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار اظهار کرد: نبود انسجام در بخش خصوصی کشاورزی مانند تعاونی‌ها و تشکل‌های کشاورزی که هماهنگی و همکاری لازم را ندارند نیز از خلأهای پیش‌رو به حسب می‌آید.

البته نباید فراموش کرد که کاشت سیب‌زمینی در استان با توجه به وضعیت منابع آبی فاقد توجیه اقتصادی شده و باید هرچه سریع‌تر نسبت به کاهش کشت آن اقدام شود و به جای آن الگوی کشت مناسب مطابق با شرایط استان اعمال گردد.

از همین‌رو نمی‌توان آینده درخشانی برای کشت سیب‌زمینی در استان متصور شد و به همین دلیل باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد وگرنه خانواده‎های روستایی بسیاری در این حوزه بیش از سایر اقشار ضربه خواهند خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *