پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۱۲
۲۰

«گاف» شاه عربستان و تکرار ۴ باره آن در کمتر از ۲ دقیقه

پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب: 406921
شاه جدید عربستان سعودی در نطقی که چندی پیش مقابل وزراء و شاهزادگان سعودی انجام داد، کلمه‌ای را به جای کلمه‌ای دیگر به کار برد که موجب جنجالی در شبکه‌های اجتماعی شده است.
«گاف» شاه عربستان و تکرار ۴ باره آن در کمتر از ۲ دقیقه
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سلمان» شاه عربستان، اخیرا و مشخصا در مراسم ادای سوگند وزراء و امیران مناطق مختلف این کشور در تاریخ یکشنبه اول فوریه (۲۰۱۵) نطقی کوتاه کرد و ویدئو این نطق در فضای مجازی مکرر نقل می‌شود.

این مراسم در ریاض و کاخ سلطنتی برگزار شد و ملک سلمان در سخنان خود گفت: خدا به وزیران و امیران مناطق ما خیر بدهد که همه اینها رویش‌های این کشورند شکر خدا... که خداوند، سپس عبدالعزیز و کتاب خدا و رسولش آن را متحد نمودند.

گذشته از اینکه ترتیب عوامل وحدت‌زای عناصر مملکتی در سخنان او جای تأمل دارد، اما او در ادامه، گاف بزرگ‌تری داد و گفت: الحمد لله آنها در امنیت و آسایش و «استخراء» (!) و یکدلی هستند و شکر می‌کنیم خدا را از این امنیت و آسایش و «استخرائی» که گفتم.. و قبله مسلمانان و حج آنان و عمره و زیارت آنها همگی در امنیت و آسایش برگزار می‌شود.. .

سلمان به جای کلمه «استرخاء» به معنا «راحتی یا رفاه» کلمه‌ای شبیه «استخراء» را به کار برد که معنای ناخوشایند «دفع مدفوع» می‌دهد.

او حتی در سخنانش که چهار بار این کلمه را طی دو دقیقه به کار می‌برد، می‌گوید که این وضعیت در عربستان از زمان او یا برادرش ملک عبدالله نبوده بلکه از زمان پدرش، وضعیت عربستان در «استرخاء» بوده است. او طی این نطق کوتاه، چهار بار این کلمه را اینطور تلفظ می‌کند.

یک کاربر: «از گزیده کلام‌های ملک سلمان.. ما در رخاء و استخراء زندگی‌ می‌کنیم...»
https://www.jahannews.com/images/docs/files/000406/nf00406921-1.jpg

برخی کاربران در فضای مجازی با انتشار توئیت‌هایی یا انتشار لینک ویدئوی سخنان او وی را سرزنش کردند. برخی گاف او را توصیف حقیقی هشت دهه حکومت آل سعود بر عربستان دانستند و برخی دیگر می‌گویند قصد او از این کلمه، «استقرار» به معنای «ثبات» بوده که او «استخرار» تلفظ کرده است.

«ناصر الدین» از کاربران شبکه اجتماعی «توئیتر» با به اشتراک گذاشتن ویدئو سخنان ملک سلمان، نوشت: اعلی‌حضرت مژده آغاز دوره استخراء را دادند.

«حامد شاکر» کاربر عراقی نیز نوشت: «سلمانِ آلزایمری خیلی اصرار دارد که عربستان در دوره استرخاء است و دوره او، دوره استرخاء است».

این گاف عجیب در حالی در فضای مجازی درباره شاه عربستان دست‌به‌دست می‌شود که سلامت و صحت عقل او مورد تردید بسیاری قرار دارد. سایت ویکی‌پدیا در خصوص شرح حال و زندگی او به نقل از نشریه‌های آمریکایی و انگلیسی «آتلانتیک» و «اکونومیست» نوشته است که «تحلیلگران متعدد بیان کرده‌اند که سلمان دچار زوال عقل است و احتمالاً از بیماری آلزایمر رنج می‌برد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با نام
یه متن نمیتونن بخونن اومدن شدند پادشاه.
احمد
بنده خدا همون معنی منظورش بوده شما خیلی ذهنت منفیه
سیدالیاس
مملکت استخراء سعودی.
Iran, Islamic Republic of
میگویند او در مراسم تسلیت مقامات خارجی به او در مرگ ملک عبدالله ار وزیر خارجه لیبی احوال قذافی را پرسیده است!!
Germany
بيچاره راست گفته ديگه!!
وضعيت عربستان بعد از آل سقوط همان استرخاء هست ديگه !
نیما راسخ
مگر عقلی هم داشته که رو به زوال رود؟شماها چه حرفهایی می زنید.
بعدازسالها یکی اپادشاهان عربستان پیدا شده که راست میگوید او و پدرانش در عربستان (استخرا) کرده اند چرا بنده خدا را بیمار میدانید حالا یکی هم که درست گفت ؟مریض است ؟
م
United Kingdom
در گزینش ها برای انتصابات مختلف تعادل روحی ور وانی و سلامتی شخصیتی و روانی افراد بعضا عمدا وا صلا بررسی نمی شود تا با بکار گیری چنین افرادی مطامع خطی وجناحی و برون مرزی صاحبان این افراد تامین شدنی تر باشد
Iran, Islamic Republic of
سلامت و صحت عبدالله هم ده سال همینطوری بود! ولی شاه بود.
فهد هم سالهای سال دچار همين حال زار بود.
مرگ بر آل سعود
تو فارسی هم کلمات مشابه زیاده مثل "رایانه" و "یارانه"
اس اس
Romania
آنوقت شما یارانه می گیری یا رایانه!
اين درست خوانده؛ کار آل سعود همان «استخراء» در کشور حجاز بوده و هست!
سیستانی
پیری وهزارعلت!اما بهتربودمردم عربستان فردجوانتری رابرای تصدی کشورشان برمی گزیدند.ببخشید!یادم نبودحکومت پادشاهی است ومردم حق هیچ اظهارنظرویاانتخابی ندارند!قدیم بزرگان وروسای یک کشوررادرقفس کرده بودند.راوی ان زمان سراغ یکی ازانهارفته بودوپرسیده بود:حکومت شماخیلی پول داشت وسلاحهای قدرتمندی هم داشتید،چه شدکه شکست خوردید:؟جواب شنید:چاپلوسی ومجیزگویی دربین دولتمردان رواج یافت ودرنتیجه کارهای بزرگ به دست ادمهای ضعیف وکوته فکروکارهای کوچک به دست عالمان ودانشمندان افتاد!کوته فکران ازعهده کارهای بزرگ برنمی امدندوتوان اداره مملکت رانداشتند!دانشمندان هم کارهای پیش پاافتاده وبی اهمیت رادرشان خودشان نمیدیدندودرنتیجه تمام امورات مملکت ازبزرگ وکوچک برزمین ماندوهرروزبرعمق گرفتاری مردم افزوده شدوعاقبت همانی شدکه امروزبه ماحمله شده ومارابرای تماشای مردم درقفس کرده اند!
گمنام
عربستان ، آمریکا...استخرا ، استخرا، ببخشید پیوندتان مبارک!
حسن
اینا از این غلطا زیاد میکنن!!!
عمو علی
اینکه آلزایمر دارد بقیه سران عرب و متاسفانه سران اکثر کشور های اسلامی . اگر همه هم آلزایمر داشته باشند . مهم نیست چون هیچ تصمصی نمی توانند بگیرند . همه تصمیمات و عزل ونصب ها و .. توسط اربابشان آمریکا و اسرائیل گرفته می شود . شاه می تواند یک جنازه باشد . چون در اصل کاره ای نیست . البته که هشتاد سال است .... نه تنها در عربستان بلکه در جهان اسلام
رضا
بلاخره نمردیم و یه حرف راست از پادشاهان آل سعود شنیدیم
الزایمر داره بعضی سایت ها گفتند بدبخت الزایمرداره