پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۶

تیرهای خلاص سلمان به رقیبان/ گام دوم و سوم برای رسیدن پسر به عنوان مقتدرترین شاهزاده سعودی

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 420513
پس از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز، در همان روز اول خانواده و نزدیکان پادشاه سابق هر کدام به نحوی از مناصب خود برکنار یا منزوی شدند.
تیرهای خلاص سلمان به رقیبان/ گام دوم و سوم برای رسیدن پسر به عنوان مقتدرترین شاهزاده سعودی
گروه بین الملل جهان نيوز ـ ملک عبدالله برای زمینه چینی رسیدن فرزندش متعب به پادشاهی پس از خود تلاش زیادی کرد. پادشاه سابق فرزندش را به ریاست گارد ملی عربستان رساند تا ضمن اینکه وی را صاحب یک اقتدار مهم نظامی و امنیتی کند، زمینه رسیدن وی به پادشاهی را پس از خود فراهم کند.

اما پس از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز، در همان روز اول خانواده و نزدیکان پادشاه سابق هر کدام به نحوی از مناصب خود برکنار یا منزوی شدند. مهمترین تغییر، برکناری التویجری از نزدیکان ملک عبدالله از سمت رییس دفتر پادشاهی بود. سلمان گرچه در روز اول انتصابات متعب پسر ملک عبدالله را از ریاست گارد ملی برکنار نکرد ولی در عوض پسرش محمد بن سلمان را به سمت وزیر دفاع منصوب کرد.

طی روزهای اخیر البته پادشاه عربستان گام دوم را برای افزایش قدرت و نفوذ خانواده اش برداشت. سلمان بن عبدالعزیر در اقدامی غیر منتظره برادر ناتنی اش مقر بن عبدالعزیز را از ولیعهدی برکنار و محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد و پسرش محمد بن سلمان را نیز به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد.

این تغییرات به اعتقاد برخی کارشناسان به عنوان زمینه سازی برای حذف جدی بازماندگان از نزدیکان ملک عبدالله در قدرت تعبیر شده است.

این در حالی است که برخی منابع اینک از احتمال انحلال وزارت گارد ملی و قرار دادن دادن آن در زیر مجموعه وزارت دفاع خبر می دهند. در صورت تحقق این احتمال متعب بن عبدالعزیز فرزند پادشاه سابق به یک شاهزاده درجه دو به لحاظ اقتدار تبدیل می شود و در عوض پسرعمویش محمد بن سلمان دو برابر مقتدر می شود. بدین ترتیب محمد بن سلمان پس از به دست گرفتن قدرت در وزارت دفاع و جانشینی ولیعهد با در اختیار گرفتن مسؤولیت گارد ملی به مقتدرترین شاهزاده نسل دوم خاندان آل سعود تبدیل می شود. به همین دلیل کارشناسان پیش بینی می کنند به زودی سلمان آخرین شلیک را نیز به اقتدار و نفوذ خانواده ملک عبدالله انجام خواهد داد و عملا آنها را از حلقه اول حاکمیت در عربستان حذف خواهد کرد.

در همین حال رابطه محمد بن سلمان با محمد بن نایف ـ ولیعهد ـ یک قراداد برای حذف رقبا و رسیدن به قدرت است. به همین دلیل از همین الان نیز قابل پیش بینی است که دو طرف برای حذف یکدیگر بدون برنامه نیستند. سلمان بن عبدالعزیز از بیماری های سختی رنج می برد که مدت طول عمر وی را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است. بر این اساس محمد بن سلمان تنها در یک مدت کوتاه و غیر قابل مشخص ـ تا مرگ پدرش ـ فرصت دارد که محمد بن نایف را از صحنه قدرت حذف کند. کوتاهی مدت و عدم پیش بینی آینده خود دلیل قابل تأملی برای اتفاقات خاص و غیر منتظره در خاندان آل سعود خواهد بود.

این در حالی است که شاه عربستان سعودی یک روز پس از تغییر ولی‌عهد خود دستور داد دیوان ولایت‌عهدی در دیوان سلطنتی ادغام شود. به اعتقاد کارشناسان، این حکم در چارچوب افزایش اختیارات پادشاه و با هدف محدود کردن اختیارات محمد بن نایف ولیعهد جدید عربستان سعودی صورت می‌گیرد.

این حکم خود می تواند بخشی از حذف اقتدار محمد بن نایف به نفع محمد بن سلمان باشد. زیرا با توجه به مریض بودن سلمان بن عبدالعزیز در حال حاضر نیز پسرش محمد بن سلمان بسیاری از کارهای وی را انجام می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پايان ارهابی‌گری نزديك است
Iran, Islamic Republic of
از کارشناسان قهار جهان ممنون میشویم اگر آل سعود را از چند سال پیش تا الان به صورت درختی
از فهد و فرزندان و عبدلله و فرزندان و شاه فعلی ترسیم کنند تا بفهمیم کی به کی هست
United States
سلام
از این می تونید استفاده کنید
https://www.jahannews.com/vdcjayexouqeytz.fsfu.html
تشکر منم از طرفداران قدیمی جهان نیوزم از 88 به بعد تشکر از شما و تشکر از جهان ان شاالله به حق این شب عزیز و حضرت زینب اجر همه کارکنان جهان نیوز با کرم و بزرگواری خود خدا باشه
Iran, Islamic Republic of
اللهم العن آل سعود الی یوم القیامه!
یکی به این سعودی ها بگوید آقا شتر سوار دولا دولا نمی شود همه عالم فهمید چه خبر است باز هم دارید قایم باشک بازی می کنید...!