دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۵
۲
مقایسه عمر مفید مربیگری و ورزشکاران

چرا مربیان به پاداش اهدایی اعتراض کردند

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب: 405285
در درجه نخست عمر مفید یک ورزشکارفعال در صورتی که با مشکل مصدومیت مواجه نشود حداکثر ۱۰ است ولی یک مربی سالهای سال حتی تا ۷۰ سالگی به کارش ادامه می دهد .
چرا مربیان به پاداش اهدایی اعتراض کردند
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا : میزان پاداش به مربیان بحث روز این روزهای ورزش شده است به شکلی که ، تعدادی از مربیان نسبت به پاداش دریافتی اعتراض کردند و اظهار داشتند که به عنوان اعتراض هدایای دریافتی را برمی گردانند!

در مراسم تجلیل از قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به ورزشکاران طلایی ۱۵۰ سکه اهدا گردید ولی به سرمربیان آنان ۳۰ سکه طلا داده شد که این مسئله موجب اعتراض مربیان چند رشته ورزشی شد ، این مسئله از چند زاویه قابل بررسی است . البته چیزی که عیان است این که رشته همیشه ناکام فوتبال حق سایر ورزشها را خورده است .

اهدا این میزان پاداش نه تنها برای مربیان حتی برای ورزشکاران نیز در مقایسه با سایر کشورها زیاد نیست و این مسئله مسلما بی ارتباط با وضعیت کنونی اقتصادی نمی باشد و به همین جهت رهبر معظم انقلاب از اقتصاد مقاومتی حرف زدند .

البته در این که پاداش مربیان و حتی ورزشکاران در مقایسه با عملکرد آنها در به اهتزاز در آوردن پرچم پر افتخار کشورمان در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی زیاد نیست اما در این میان چند نکته را در مقایسه جوایز ورزشکاران و مربیان نمی توان نادیده گرفت:

در درجه نخست عمر مفید یک ورزشکارفعال در صورتی که با مشکل مصدومیت مواجه نشود حداکثر ۱۰ است ولی یک مربی سالهای سال حتی تا ۷۰ سالگی به کارش ادامه می دهد .

نکته دیگر جایزه نگرفتن بسیاری از ورزشکاران است که به علت مصدومیت ، قرعه نامساعد ، ناداوری و غیره نتوانستند به سکو بروند . نمونه بارز در مورد ناداوري در حق عبدولي این کشتی گیر دلاور ما در بازیهای آسیایی بود.

به همین جهت منطقی نیست که مربیان جوایز و حتی حقوق دریافتی خود را با ورزشکاران مقایسه کنند.

چرا مربیان به پاداش دریافتی معترضند؟

پس از مراسم تجلیل از قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون که روز جمعه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

در این مراسم ورزشکاران دارندگان مدال طلا، نقره و برنز به ترتیب ۱۵۰، ۷۰ و ۴۰ سکه تمام بهار آزادی دریافت کردند.

در ضمن به سرمربیان ۳۰ سکه و به مربیان ۲۰ سکه بهار آزادی داده شده و همین موضوع باعث اعتراض مربیان رشته‌هایی نظیر کاراته، تکواندو و کشتی شده است. آنها اعتقاد دارند این تفاوت در تعداد جوایز اهدایی به هیچ عنوان عادلانه نیست.

به هر روی همان گونه که گفتیم مربیان و ورزشکاران کشورمان حقشان بیش از اینهاست ، مخصوصا در ورزشهای انفرادی که با مشقات زیاد ورزشکاران برای آمادگی وزن کم می کنند و…ما در این مطلب تنها به مقایسه ورزشکاران و مربیان اشاره داشتیم .

در کشورهای دیگر چگونه پاداش می دهند ؟

چین به عنوان کشوری که بیشترین ورزشکار را داشته و بیشترین مدال‌آوران را نیز به خود اختصاص می‌دهد، به هر قهرمان حدود۵۰ هزار دلار جایزه می دهد.

روسیه به هر قهرمان المپیکی خود ۱۳۰ هزار دلار پاداش می دهد. به گفته رئیس فدراسیون کشتی ترکیه حدود ۸۰۰ هزار دلار از طرف دولت به قهرمانان اهدا می‌شود. حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار هم از سوی مسئولان ورزش کشور به طلایی های لندن تعلق می‌گیرد و با جوایزی که از سوی حامیان مالی اهدا می‌شود چیزی در حدود یک و نیم میلیون دلار دست قهرمان المپیک را می گیرد. «بکر چکر» همچنین از پرداخت حقوق دولتی مادام‌العمر به قهرمانان این کشور خبر داده است.

آمریکایی‌ها در پرداخت پاداش ثابت به قهرمانان ولخرجی نمی‌کنند و هر قهرمان مبلغ ۲۵ هزار دلار دریافت خواهد کرد ما دارندگان مدال طلا پاداش قابل توجهی از جاهای دیگر دریافت می‌کنند. به عنوان مثال یک بنیاد خصوصی در آمریکا بعد از این که رشته کشتی فقط یک مدال طلا در المپیک پکن به دست آورد، تصمیم گرفت برای هر کشتی‌گیری که طلای لندن را کسب کند، جایزه ۲۵۰ هزار دلاری در نظر بگیرد. یک کمپانی تولیدات ورزشی نیز بعد از کسب هشت طلا از سوی «مایکل فلپس» در المپیک قبلی یک میلیون دلار به او پاداش داد که فلپس این پول را صرف امور خیریه کرد.

به گفته الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، دارندگان مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن مبلغ ۵۲۰ هزار دلار جایزه نقدی دریافت خواهند کرد که این فقط جایزه رئیس جمهوری است. کمیته ملی المپیک آذربایجان نیز مبلغ ۲۶۰ هزار دلار به قهرمانانش پرداخت خواهدکرد. کشتی‌گیران آذربایجانی نیز به طور جداگانه در ازای دریافت مدال طلا مبلغ قابل توجه ۷۸۰ هزار دلار به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد.

در پایان بد نیست اشاره ای به حق و حقوق نویسندگان زحمتکش بزرگ اشاره ای داشته باشیم که در واقع مقایسه دستمزد نویسندگی با حرفه‌های دیگر درست نیست؛ ولی از سویی دیگر می‌تواند در حفظ حقوق نویسنده نیز موثر باشد. اگر کسی نویسندگی را به عنوان شغل اصلی و حرفه مشخص خود برگزید، این حرفه باید به طور متوسط، حداقل‌های زندگی‌اش را تامین کند ولی متاسفانه توجه کافی به این قشر بزرگ و فرهیخته نمی شود...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
واقعا این رشته همیشه ناکام فوتبال حق سایر ورزشها را خورده است ..والیبال و کشتی رو الان ع...است
میثم
مقایسه عمر مفید مربیگران و ورزشکاران جالب بود و نکته مهمی را اشاره کردید جالب این که بعضی مربیها خودشون هم ورزشکار بودن