جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۹

پروژه تبرئه کی روش توسط فردوسی پور

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۱
کد مطلب: 403463
فردوسی پور بجای جواب درباره اینکه آیا نمی شد با یک مربی ارزان تر تا اینجای جام ملت ها صعود کرد و اینکه ریشه های این شکست چیست، با کنایه به منتقدان سرمربی گرانقیمت تیم ملی تاخت .
به گزارش جهان به نقل از جام، مجری برنامه ۹۰ خیلی زرنگ تر از این بود كه بار دیگر میزان محبوبیت خودش و برنامه اش را بیش از پیش فدای كی روش كند .

 عادل معتقد است به خاطر جایگاهی که در رسانه پیدا کرده با یک چشم به افراد و وقایع فوتبالی ایران نگاه می کند. این ادعا تا پیش از جام جهانی فوتبال توانسته بود عده زیادی از مردم جویای عدالت را پای برنامه اش بنشاند و تا جایی که برنامه ۹۰ رکورد بی سابقه ۴ میلیون پیامک در یک برنامه ۳ یا ۴ ساعته را به آسانی و در روزهای عادی اش رد می کرد.



اما پس از جام جهانی و در جایی که بیشتر مردم کشورمان منتظر بودند برنامه پرمخاطب فردوسی پور لبه تیغ رسانه را به کارلوس کی روش نشان دهد، همانگونه که به اسلاف وی روی نیمکت تیم ملی نشان داده بود – از جمله برانکو، امیر قلعه نویی و افشین قطبی – ناگهان با چند رسانه دوست و همراه خود موج رسانه ای را به گونه ای تنظیم کردند که کی روش پرخرج و پرادعا، پس از سه سال حضور روی نیمکت تیم ملی، نه تنها متهم به بازی دفاعی و هرز دادن استعدادهای ایرانی نشد بلکه از او یک قهرمان ملی ساختند (!) و از کار شاگردانش در جام جهانی بارها به عنوان حماسه نام بردند؛ چیزی که پیش از آن فقط به ملبورن ۹۸ اختصاص داشت.



این استراتژی به گونه ای برنامه ریزی شده بود که هجمه راه اندازی شده توسط همین رسانه ها، مسئولان محافظه کار فدراسیون فوتبال را مجاب کرد که سرسختانه مقابل وزارت ورزش بایستند و قرارداد سنگین کی روش را تمدید کنند.



اما نگاه دوگانه مجری توانمند برنامه ۹۰ که بارها توسط منتقدان داخلی گوشزد شده بود، از چشمان تیزبین مردم فوتبالدوست کشورمان دور نماند و این را می توان در ریزش آمار پیامکی برنامه ۹۰ به خوبی حس کرد، جایی که بعد از جام جهانی به جز در یک مورد استثناء از ۲ میلیون پیامک بالا نرفت و این وقتی ملموس تر می شود که بدانیم برنامه پخش زنده والیبال تیم ملی در لیگ جهانی یا دربی تهران در یکی دو ساعت به رکورد ۳ یا ۴ میلیون رسیدند


* ردپای فردوسی پور در برنامه آسیا ۲۰۱۵

البته عادل خان خیلی زرنگ تر از این بود که بار دیگر میزان محبوبیت خود و برنامه اش را بیش از پیش فدای کی روش کند و از آنجا که معلوم نبود نتایج تیم ملی در آسیا چگونه رقم بخورد و به قولی عیار كی روش در این رقابت ها مشخص می شد، یک بازی دوسر برد را در دستور کار قرار داد.



از یک طرف به بهانه آزمون دکترایش تهیه برنامه آسیا ۲۰۱۵ را نپذیرفت و از سویی نقش خودش را در خط دهی این برنامه كه دست دوستانش بود به خوبی اجرا می كرد تا هوای کی روش را از دور داشته باشد.



اگر در این چند روز بیننده برنامه آسیا ۲۰۱۵ بوده اید حتما دیده اید که بسیاری از کارشناسان این برنامه یا هوادار سرسخت کی روش بوده اند (از جمله اصغر مازیار) یا اینکه خیلی محتاط نسبت به عملکرد ضعیف فوتبالی شاگردان کی روش صحبت می کردند که البته در کنار گوشه و کنایه های بیشمار مجری برنامه همه چیز به حالت عادی برمی گشت.



خود فردوسی پور هم گاه و بی گاه پس از بردهای ایران مقابل حریفان عربی به برنامه می آمد تا شمشیر خود را برای مقدمات حمله به منتقدان کی روش در صورت قهرمانی در آسیا تیز کند.



* مقایسه عملکرد تیم ملی با دوره های گذشته

تیم برانکو ایوانکوویچ پس از کسب مقام سوم در جام ملت های آسیا در سال ۲۰۰۴ و صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ با دو باخت مقابل مکزیک و پرتغال قدرتمند و البته تساوی مقابل آنگولا از دور رقابت ها کنار رفت. هنوز فریادهای فردوسی پور که گزارشگر بازی آنگولا از کشور آلمان بود در گوشمان است که پس از سوت پایان بازی، نسخه برانکو را با فدراسیون فوتبال پیچید و گفت: خداحافظ برانکو، خداحافظ دادکان و ...



امیر قلعه نویی تیمی را که کمتر از یک سال در دست داشت به جام ملت های ۲۰۰۷ برد و پس از برد (۲ – ۱) ازبکستان، تساوی (۲ – ۲) با چین و غلبه (۲ – ۰) بر مالزی، در مرحله حذفی مقابل کره جنوبی در ضربات پنالتی بازی را واگذار کرد و حذف شد.



هنوز عرق تیم ملی خشک نشده بود که قلعه نویی مورد هجمه های همه جانبه مجری برنامه ۹۰ قرار گرفت و تا می توانست به همراه دو کارشناس همیشه یارش، یعنی امیر حاج رضایی و بیژن ذوالفقارنسب به انتخاب نفرات، سبک بازی، برنامه ریزی ها و ... تاختند تا موجبات اخراج وی فراهم شود.



افشین قطبی در جام ملت های ۲۰۱۱ با ۹ امتیاز که حاصل برد عراق (۲ – ۱)، کره شمالی (۱ – ۰) و امارات (۳ – ۰) بود به مرحله حذفی صعود کرد و با گل دقیقه ۱۰۵+۲ از کره جنوبی در یک چهارم شکست خورد و حذف شد. بلافاصله پس از انتقادات صریح رسانه ها، او اخراج شد و پس از چند ماه سرمربی پرتغالی به نام کارلوس کی روش با آوازه فراوان و با قراردادی سنگین جای وی را گرفت.



* پروژه تبرئه کی روش کلید خورد

اگر سابقه فردوسی پور دستمان نبود، باید در انتظار نخستین برنامه ۹۰ می نشستیم و انتظار نقد عملکرد دفاعی کی روش را می کشیدیم در جایی که می شد با توجه به مهره های جوان و نوظهور کشورمان از جمله سردار آزمون، سروش رفیعی و علیرضا جهانبخش ترکیب را به گونه ای چید که حداقل بازی جذابی را به نمایش می گذاشتیم. بالاخره کار رسانه نقد است و عادل استادش...



اما نمی توان گذشته مجری برنامه ۹۰ را نادیده گرفت و باید گفت طبق معمول او به دفاع تمام قد از سرمربی پرتغالی خواهد پرداخت.



در لحظات پایانی برنامه آسیا ۲۰۱۵ که برای پخش بازی ایران و عراق با اجرای رضا جاودانی روی آنتن رفته بود، او مقدمات دفاع از کی روش را استارت زد و به جای سوال درباره اینکه آیا نمی شد با یک مربی ارزان تر تا اینجای جام ملت ها صعود کرد و اینکه ریشه های این شکست چیست، با کنایه به منتقدان سرمربی گرانقیمت تیم ملی تاخت .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
.... بوی گروکشی ..
محمد
United States
خود شما اون زمان چی می‌گفتین؟؟
مردم عقلشون میرسه و میبینن که ایران چجوری با ناداوری باخت! حتی جلوی آرژانتین! کاش
United Kingdom
"پس از جام جهانی و در جایی که بیشتر مردم کشورمان منتظر بودند برنامه پرمخاطب فردوسی پور لبه تیغ رسانه را به کارلوس کی روش نشان دهد"
...
Romania
مهم تلاش بود و بازی شرافتمندانه که بچه ها جمعه به تمام معنا نمایش دادند. زمان قلعه نوعی. نه داور حق کشی کرد. و نه ده نفری شدیم و نه بازی جالبی بود فقط رسید به پنالتی! ولی دیروز با غیرت و تلاش اونم ده نفره بچه ها جنگیدند. پس فرق داره و مردم هم حالیشونه.
جمالی
به نظر بنده خودباختگی نشان داده که جواب نمی ده. ما اگر قهرمان هم می شدیم معلوم بود که از نظر تاکتیکی، کی روش چیزی به ایران اضافه نکرده است. ای کاش به مربیان جوان و موفق لیگ میدان بدهیم و مرغ همسایه را غاز ندانیم.
Iran, Islamic Republic of
واقعا حیف اینهمه پول که به کی روش میدن، نمی خوام به کی روش توهین کنم اما بدرد فوتبال ما نمی خوره این یک واقعیت. امثال فردوسی پور فوتبال مارو به اینجا کشوندن
محمد
Romania
از حرفات بر میاد که .. ای،البته ... هم نداری با این حرفای.
آقای کیروشی پور بهترین لقبی بود که توسط حاج محمد مایلی کهن با شرفترین و پاک ترین و با وجدانترین و جسور ترین مربی حال حاضر ایران بر روی عادل دیروز که فریب مافیای فوتبال را خورد گذاشت عادل کیروشی پور
شایان
United States
فردوسی پور سر دسته باند حامیان کیروش به هر قیمتیه و چون داره از کیروش حق ........ میگیره همیشه ازش حمایت میکنه