سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴
۱۰

نامه‌ای سرگشاده به سید صادق شیرازی

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب: 402263
امروز شیعیان و غیر شیعیان در جهان اسلام به برائت نیازی ندارند، بلکه محتاج وحدت و هدایت هستند و بیش از هر زمان دیگر آمادگی آشنایی عمیق و واقعی با مکتب اهل بیت علیهم‌السلام را دارند. در این شرایط هیچ چیز به اندازه‌‏ی تکفیر و افراطی‏‌گریِ متشیّعین مانع از ترویج و تعمیق مکتب تشیع نیست.
به گزارش جهان به نقل از رسا، یکی از طلاب و محققان حوزه علمیه قم در نامه ای سرگشاده خطاب به سید صادق شیرازی تاکید کرد: استاد محترم! امروز شیعیان و غیر شیعیان در جهان اسلام به برائت نیازی ندارند، بلکه محتاج وحدت و هدایت هستند و بیش از هر زمان دیگر آمادگی آشنایی عمیق و واقعی با مکتب اهل بیت را دارند؛ در این شرایط هیچ چیز به اندازه‌‏ی تکفیر و افراطی‏‌گریِ متشیّعین مانع از ترویج و تعمیق مکتب تشیع نیست؛ امروز بیش از هر زمان دیگری باید چهره‏‌ی جذاب، منطقی، مهربان و با اخلاق شیعه به مسلمانان سایر مذاهب اسلامی معرفی شود؛ چند نفر از فقها و محدثین از متقدمین و متأخرین قمه می‏‌زدند؟/ امروزه با انعکاس رسانه‌‏ای قمه‌زنی و ادبار قلوب از دیدن آن صحنه‌‏ها، دیگر نمی‏‌توان این رفتار را تعظیم شعائر حسینی دانست، زیرا براستی چهره‏‌ی نامناسبی از شیعه و کربلا به نمایش می‏‌گذارد.

متن کامل نامه حمیدرضا مظاهری سیف به این شرح است:

بسمه تعالی

جناب آیت‌الله سید صادق شیرازی وفقه الله تعالی

با سلام و احترام

مدت‌هاست برخی افراد که خود را به شما منسوب می‌دانند، با افراطی‏‌گری و ارائه‌‏ی چهره‏ای مخدوش از تشیّع و به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین روحی لثاره الفداء بهانه به دست جریان‏‌های تکفیری وابسته به وهابیت داده و جان شیعیان و بسیاری از پیروان سایر مذاهب اسلامی را به خطر انداخته‏‌اند. و نیز موجب تنفر و روگردانی پیروان مذاهب دیگر از مکتب اهل بیت شده‏‌اند.

به موجب آیه شریفه «وَ لْتَکنْ مِنْکمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُون» (آل عمران ۱۰۴) وظیفه شرعی خود می‏دانم که نکاتی را به محضر عالی عرض کنم:

نخست آن‌که، عدم طرد متشیّعین افراطی و تکفیری که به مقدسات برخی از مذاهب اسلامی اهانت می‏‌کنند و آتش کینه‏‌ورزی را در بین وهابیون و هم‌پیمانان آن‌ها شعله‏‌ور می‏‌سازند؛ منکر بزرگی است و ساکتان را در گناه ریخته شدن خون شیعیان مظلوم و سایر مسلمانان در کشورهای مختلف شریک می‏‌سازد.

متشیعیّن تکفیری با استفاده از سرمایه‌‏ها و فرصت‏‌های رسانه‏‌ای و پشتیبانی آمریکا و انگلیس در ده‏‌ها شبکه‌‏ی ماهواره‌‏ای، مقدسات گروهی از مسلمانان را به باد تهمت و اهانت می‏‌گیرند و از سوی دیگر مدعی هستند، که کسی غیر از شما را قبول ندارند و می‏‌کوشند با سوءاستفاده از این انتساب، برای خود پشتوانه‌‏ی حوزوی بسازند و این همه متأسفانه با سکوت شما تأیید می‏‌شود.

حضرت آیت‌الله! شیعه رازهایی دارد و دردهایی که با تمسک به سنت خدا و اهل بیت پیامبر اکرمصلی‌الله علیه و آله و سلم آن‌ها را فاش نساخته است و تا ظهور حضرت حجت عج فاش نخواهد ساخت. خلفا در کدام یک از گفتار اهل بیت علیهم‌السلام به صراحت و به عنوان اولی لعن شده‌‏اند؟ اگر اوصاف و عناوین ثانویِ موضوعی بیان شده، بهتر است که ما هم تابع و مطیع باشیم و پیش و پس نیفتیم.

تردیدی نیست که حق اهل بیت علیهم‌السلام در اعمال ولایت و نیز حق جامعه اسلامی در برخورداری از هدایت آنان تباه شد، ولی مسأله این است، که سفارش پیامبرصلی‌الله علیه و آله و سلم و سنت ائمه‏ی معصومین علیهم‌السلام در برابر این رویداد چه بوده است؟ بیان حق و دفاع معقول و منطقی از آن و یا تهمت و اهانت به برادران مسلمان و توهین به همسر پیامبر؟

برائت و بیزاری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام موضوعی است که امام علی علیه‌السلام به سفارش پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم آن را در دل نگه داشتند و در ظاهر هیچ عداوتی را آشکار نکردند. با وجود این سنت حسنه و سیره‏ی روشن، چگونه است که برائت را به نمادی برای شیعه تبدیل می‏‌کنیم و ایام ولادت پیامبر صلح و صبر را با رنگ بیزاری و دشمنی آن هم با برادران دینی خود می‏‌آلاییم؟

استاد محترم! امروز شیعیان و غیر شیعیان در جهان اسلام به برائت نیازی ندارند، بلکه محتاج وحدت و هدایت هستند و بیش از هر زمان دیگر آمادگی آشنایی عمیق و واقعی با مکتب اهل بیت علیهم‌السلام را دارند. در این شرایط هیچ چیز به اندازه‌‏ی تکفیر و افراطی‏‌گریِ متشیّعین مانع از ترویج و تعمیق مکتب تشیع نیست. امروز بیش از هر زمان دیگری باید چهره‏‌ی جذاب، منطقی، مهربان و با اخلاق شیعه به مسلمانان سایر مذاهب اسلامی معرفی شود و نهی از منکر متشیّعین هتاک بر همه‏‌ی ما واجب است.

دوم، نمایش جهانی چهره‏ای زننده از عاشورا و اباعبدالله الحسین علیه‌السلام خیانتی بزرگ و گناهی نابخشودنی است. هر کس در دنیای امروز نام عاشورا و کربلا را می‏‌شنود، در اولین انتخاب به شبکه‏‌های مجازی مراجعه می‏‌کند، تا با این مکتب آشنا شود، اما آنچه می‏‌بیند، صحنه‌‏های وحشتناک و نفرت‌انگیزی است، که هر کسی را روگردان و گریزان می‏‌سازد.

چند نفر از فقها و محدثین از متقدمین و متأخرین قمه می‏‌زدند؟ چرا یک رفتار عوامانه که از سوی برخی فقهای گذشته تلقی به قبول شده است، باید به نماد مکتب عاشورا تبدیل شود و شکوه و جاذبه و سازندگی مکتب حسینی را پنهان سازد؟ چرا با وجود این همه فتوا در باب حرمت قمه‌زنی، رشته‏‌ی احتیاط را در برابر این عملِ نهایتاً مستحب گسسته‌‏ایم و بی‌‏پروا بر انجام آن اصرار ورزیم؟

امروزه با انعکاس رسانه‌‏ای قمه‌زنی و ادبار قلوب از دیدن آن صحنه‌‏ها، دیگر نمی‏‌توان این رفتار را تعظیم شعائر حسینی دانست، زیرا براستی چهره‏‌ی نامناسبی از شیعه و کربلا به نمایش می‏‌گذارد. اگر روزی بنی‏‌امیه با شمشیرهای برکشیده دست مردم را از دامن حسین بن علی علیه‌السلام کوتاه کردند، امروز قمه‏‌های برکشیده و صحنه‏‌های مشمئزکننده‏‌ای که در رسانه‏‌های مجازی و ماهواره‏ای پر شده است، تازه‌آشنایانِ با مکتب عاشورا را چنان می‏‌راند، که بنی‌‏امیه نتوانستند چنان کنند. امیدوارم که این مختصر منشأ اثر شود.

حمیدرضا مظاهری سیف

ربیع الاول ۱۴۳۶- دی ماه ۱۳۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرحبا به این بصیرت توام با شجاعت
عليرضا
France
اين صادق شيرازي از شيعهاي تكفيري و افراطي انگليسي من در كربلا با طرفداراش از نزديك برخورد داشتم . خدا يا هدايتشون كنه يا شرشون رو از سر مردم كوتاه كن.!!!!! خيلي خطرناك و مشكل سازند و از مردم ساده لوح بشدت سواستفاده ميكنند!!!!!
France
خدا ريشه هر كسي كه به شيعه لطمه و ضربه ميزند رو از روي زمين بكن. انشاا... . اين ادمها بسيار به شيعه ضربه زده اند.!!!
امير
France
مرگ بر منافق و شيعه انگليسي.!!!
United States
کار اشتباهی کردی که این رو آدم حساب کردی براش نامه نوشتی
France
بسيار عالي بود. تشكر از حضرتعالي.متاسفانه اينا دست نشانده انگليسي و سازمانهاي جاسوسي هستند و انسانهاي بي دين و بي غيرت در حق مردم اين رفتارها را ميكنند. خدا سزاي اين مزدورها را بده.واقعا گندشو در اوردند.!!!! مرگ بر جاسوس انگليسي.!!!
امير
France
ايت ا... صادق شيرازي!!!! چه شخصيتي!!!!!!!! خدا سزاشون رو بده.
France
جهان چرا اين كامنتها رو منتشر نميكني؟؟؟؟ تا همگان با اين افراد فرصت طلب و تفرقه افكن و تكفيري اشنا و از نيات شومشون با خبر بشن !!!!
ارمیا
این صحبتها موقعی موضوعیت داره که مخاطبت جاهل باشه نه مغرض...
مفتون باشه نه مزدور...
و....
مجتبی
شیر مادرت حلالت باشد سرباز امام زمان علیه السلام که به موقع و مناسب احساس وظیفه کردید و سکوت را در این مقطع حساس جایز ندانستید احسنت اللهم عجل لولیک الفرج