پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۱

این رسانه غربی کاریکاتورموهن راپوشش‌نداد

پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۵
کد مطلب: 401802
شبکه خبری آمریکایی «CNN» روز چهارشنبه اعلام کرد، شماره جدید مجله فرانسوی «شارلی ابدو» با تصویر پیغمبر اسلام را پوشش نخواهد داد.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، در حالی که تعداد زیادی از نشریات غربی به عنوان همبستگی با آزادی بیان(!) اقدام به بازنشر کاریکاتورهای موهن نشریه لجن پراکن "شارلی ابدو" کرده اند، شبکه خبری آمریکایی CNN اعلام کرده که پخش تصاویر طنز آمیزی علیه پیغمبر مسلمانان، مخالف سیاست کلی «CNN» است.

گوینده این شبکه گفت: سیاست «سی. ان. ان» بر عدم اهانت به پیغمبران ادیان استوار است و به همین دلیل تصاویر جدید مجله شارلی ابدو که پیعمبر اسلام را به صورت طنزآمیز به تصویر کشیده را پوشش نخواهیم داد.

پس از اینکه شبکه خبری CNN به طور رسمی اعلام کرد که کاریکاتور طنزآمیز نسخه جدید شارلی ابدو را پوشش نخواهد داد، برخی از خبرگزاری ها و رسانه های دیگر جهان نیز اعلام کردند که از نشر یا پوشش نسخه جدید این مجله خودداری خواهند کرد.

در همین حال خبرگزاری «آسوشیتد پرس» اعلام کرد که به دنبال اتخاذ سیاستی جدید در این آژانس خبری مقرر گردید که از نشر تصاویر تحریک آمیز، از جمله کاریکاتورهای توهین آمیز به پیغمبر اسلام خوداری شود.

روزنامه ها و شبکه های «Washington Post» ،«Newyork Times»، «Huffington Post» ، «MSNBC» ،« ABC» ،«N.B.C» و «Business Insider»، نیز اعلام کردند که این تصاویر را منتشر نخواهند کرد.

نشریه طنز فرانسوی "شارلی ابدو" بارها به دلیل انتشار کاریکاتورهای فضاحت بار درباره پاپ و مقدسات اسلامی، یهودی و مسیحی و مقامات دولت فرانسه مورد سرزنش قرار گرفت. نشریه شارلی را خبرگزاری رویترز این گونه توصیف می کند: "نشریه ای با کاریکاتورهای مبتذل جنسی که مخاطبان را به خود جذب نمی کند."

شاهد این ماجرا هم این است که تیراژ این نشریه سال گذشته به شدت کاهش یافت و به رقم ۳۰ هزار نسخه ای سقوط کرده بود. تیراژ این نشریه هم تا قبل از ماجرای اخیر و حمله به دفتر آن ۶۰ هزار نسخه بود.

کاریکاتورهای منتشر شده در نشریه شارلی ابدو براساس قوانین فرانسه توهین آمیز نبود و معمولا شکایت علیه آنها در دادگاه های این کشور نیز به محکومیت نمی رسید اما واکنش افکار عموی و نخبگان جامعه فرانسه قابلیت وزن کشی دارد و آن تیراژ پایین این نشریه بود.

شبکه یورو نیوز نیز اعلام کرده بود شارلی ابدو قبل از حمله اخیر در آستانه ورشکستگی قرار داشت. شارلی در سال گذشته میلادی، کمپینی برای جمع آوری یک میلیون یورو به راه انداخت اما نتوانست بیش از چند هزار یورو موفقیتی کسب کند.

البته پس از حملات اخیر، ورق برگشت. تیراژ این نشریه به ۳ میلیون نسخه رسید. دولت برای پرداخت یک میلیون یورو به شارلی با هدف ادامه انتشار آن اعلام آمادگی کرد و بسیاری دیگر داوطلبانه آمادگی خود را برای کمک مالی به این مجله اعلام کردند.

بگذاریم قضاوت بر مبنای رفتار رسانه ها با افکار عمومی باشد که این خود در بلند مدت می تواند تعیین کننده عیار رسانه ها به لحاظ کیفیت و رعایت اصول حرفه ای و سطح و میزان مخاطب باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *