جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

شیار ۱۴۳ رمان شد

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 401731
نرگس آبیار گفت: کاش تعریف درستی از آثار ضد جنگ داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم چه اتفاقی در این هشت سال رخ داده است و نشان دادن تبعات جنگ به معنای ضد جنگ بودن آن تعبیر نشود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، کتاب «شیار ۱۴۳» نوشته نرگس آبیار، با همکاری انتشارات سوره مهر در فرهنگ‌سرای اندیشه رونمایی شد.

محمدعلی باشه‌آهنگر؛ گارگردان، در رونمایی از کتاب «شیار ۱۴۳» بیان کرد: من نه سخنورم و نه آدابش را بلدم اما به حرمت خانواده شهدا و حرمت کسی که این لحظات ناب عاطفی دردناک و احساسی آنها را نوشت و به تصویر کشید آمدم تا تبریک بگویم.

باشه آهنگر به خاطره‌ای از سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: در ان زمان برای فیلمنامه آخرم تحقیق می‌کردم و در معراج شهدای مرکزی اهواز بودیم و هزار نفر از خانواده شهدا در همان سال از دنیا رفتند. حال عجیبی به من دست داد که این گنجینه‌ها در حال از دست رفتن هستند و نمی‌دانم چه کسی باید به فکر این خانواده‌ها و تصویرگری زندگی آنها باشد.

آهنگر در ادامه سخنرانی خود افزود: به نرگس آبیار غبطه می‌خورم. اما باید شاد باشیم چنین مادران هنرمندی داریم.

آیا شیار ۱۴۳ ضدجنگ است؟

وی ضمن انتقاد از روند مجوز به برخی فیلم‌ها گفت:‌ آبیار باید سال‌ها بدود تا تهیه‌کننده‌ای پیدا کند که نگوید فیلمت ضدجنگ است و آیا باید پرسید شیار ۱۴۳ ضد جنگ است؟

باشه آهنگر با اظهار ناراحتی در مورد استفاده نادرست از بودجه‌ فیلم‌ها بیان کرد: پس از اتمام فیلم شیار همه آمدند و عکس یادگاری گرفتند. همان کسانی که ریالی هم به آن کمکی نکردند! پول‌ها بسیار است. آدم‌هایی که بودجه را خرج ناهار و شام و دفتر و مأموریت و جشنواره می‌کنند اما پولی به فیلم‌های اینچنینی نمی‌دهند تا آبیار به جای اینکه در بیجار فیلم را بسازد مجبور باشد به کرمان برود. اما ساخت این فیلم در کرمان از ارزش‌هایش نکاست.

وی در ادامه با بیان اینکه مادران شهدا گنجینه‌های ارزشمند کشورند، اظهار کرد: مادران شهدا و خانواده‌های آنها گنجینه‌های ما از هشت سال دفاع مقدس هستند و می‌گویم مسلمان‌ها کاری کنید، تصویری از گفتار، کلام و عشق آنها را ثبت کنید.

زنان چشم‌به راه؛ مادران واقعی‌اند

همچنین در این نشست نرگس آبیار نیز در سخنانی عنوان داشت: تحقیقات این کتاب سال ۸۰ تا ۸۱ به اتمام رسید و سال ۸۵ نسخه‌ای از آن منتشر شد. همان سال بهترین رمان سال دفاع مقدس معرفی شد. اما کمی نادیده گرفته شد و در حال حاضر با نام شیار ۱۴۳ منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: این کتاب در حقیقت ماجرای ۱۳ رزمنده نوجوان است که به جنگ می‌روند. اما مادر یکی از آنها برای من شخصیت جالبی بود که دلم می‌خواست پررنگش کنم.

آبیار با بیان اینکه زنانی از این دست یعنی زنان چشم‌به راه؛ مادران واقعی‌اند، گفت: ‌در اطرافم، یعنی در خیابان‌ها، همسایه‌ها، فامیل، ‌ کوچه و همشهری‌هایمان زنانی از این دست زیاد دیدم؛ سعی کردم به شخصیتی که از او شناخت دارم، بپردازم.

وی با بیان اینکه کاش در کشور ما تعریف درستی درباره اثر داستانی ضدجنگ داده می‌شد، بیان کرد: کاش این تعریف ارائه شده بود تا هر اثری که به تبعات جنگ می‌پردازد ضد جنگ معرفی نشود ما قربانی جنگ بوده‌ایم. باید به دنیا نشان دهیم که چه اتفاقی در این هشت سال رخ داده است و نشان دادن تبعات جنگ به معنای ضد جنگ بودن آن اثر نیست.

این نویسنده و کارگردان در پایان اظهار کرد: ما شخصیت‌ها و قهرمانان بسیاری داریم که باید آنها را به تصویر بکشیم. برای من دعا کنید چون دوست دارم این مسیر را ادامه دهم و یکی از آرزوهایم این است که برای قهرمانان کشورم فیلم بسازم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *