جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

حق‌شناس: خاتمی مستقیم‌به عرصه‌نمی‌آید

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 401673
محمد جواد حق شناس گفت : ترجیح آقای خاتمی این است که مستقیم وارد بازی نشود و تا حالا نشان داده به دیدگاه خود پایبند است
به گزارش جهان به نقل از افکارنیوز، بازگشت خاتمی و حضور دوباره او در صحنه سیاسی کشور از موضوعاتی است که اصلاح طلبان در دستور کار قرار دارند. با محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت و گو کردیم. وی که عضو حزبی است که دبیر کل اش به دلایل مسائل و قضایای فتنه سال ۸۸ در حصر خانگی به سر می برد.

محمد جواد حق شناس معتقد است خاتمی برای مجلس خبرگان ورود پیدا نمی کند.

- وضعیت اصلاح طلبان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس به وحدت می رسند؟

اصلاح طلبان در وحدت هستند.

- یعنی به تصمیم مشترک برای انتخابات آینده رسیده اند و الان وحدت دارند؟

بله، آخرین رویدادی که اصلاح طلبان به آن عمل کردند و در آن به وحدت رسیدند انتخابات ریاست جمهوری بود. مانند مسابقات جام جهانی که در آخرین مسابقه ای که اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ داشتند در مسابقه قهرمان بیرون آمدند و نتیجه خوبی بود که با وحدت به پایان رسید و این اتفاق خوبی بود.

در حال حاضر موضوعی که دال بر تغییر این وضعیت باشد مشاهده نمی شود و به نظر من ترکیب اصلاح طلبان در زمین خوب جواب داد و با محوریت خوبی در انتخابات گذشته به وحدت رسیدند.

- آیا اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس نیز می خواهند با محوریت آقای هاشمی و خاتمی کار کنند؟

به نظر من همان ترکیبی که در آن مقطع جواب داد همان ترکیب را ادامه دهند و اگر تغییری حاصل شود یعنی از وحدت خارج شده اند. به نظر من تغییری در ترکیب نسبت به آنچه در انتخابات گذشته رخ داد وجود ندارد و به نظر می رسد وضعیت اصلاح طلبان نسبت به گذشته بهتر هم شده است و علی القاعده با این سیاست اثر گذار و موفق همان راه باید ادامه پیدا کند و نیاز به تغییر نمی باشد.

- اخیر آقای خاتمی در عرصه سیاسی کشور فعال تر شده اند و اخباری به گوش می رسد که ایشان می خواهند به عرصه سیاسی و اجرایی کشور برگردند ارزیابی شما چیست؟

من چنین اطلاعی ندارم و بارها بر اساس اصراری که به ایشان می شود ایشان نپذیرفته است و نمونه آن را در انتخابات سال ۸۸ و ۹۲ دیدیم که نیامد با اینکه موقعیت بسیار مناسبی داشت و ترجیح آقای خاتمی این است که مستقیم وارد بازی نشود و تا حالا نشان داده به دیدگاه خود پایبند است با اینکه زمینه های آرای عمومی و موقعیت در میان نخبگان و جهان اسلام و منطقه جزو ممتاز ترین موقعیت ها است اما بر اساس مصالحی، ایشان هیچ وقت قصد ورود به این ماجرا را ندارد.

- آیا امکان دارد آقای خاتمی برای انتخابات مجلس خبرگان بخواهند نامزد شوند؟

موضوع خبرگان موضوع مدیریتی نیست بلکه می بینید که آقای حسن روحانی سالیان سال عضو خبرگان بوده و الان رئیس جمهور است. خبرگان با عرصه های دیگر در کشور تفاوت ماهوی دارد.

- من پاسخ سوال خود را نگرفتم، آیا آقای خاتمی برای انتخابات مجلس خبرگان نامزد می شوند؟

من تا به امروز هیچ استنباطی مبنی بر اینکه ایشان بخواهد در خبرگان وارد شوند را ندارم و چنین استنباطی ندارم.

- با توجه به اینکه حزب ندای ایرانیان تشکیل شد و دیگر احزاب جدید در اصلاح طلبی آیا بازسازی این جریان است یا نشان از اختلافات دارد؟

متاسفانه بر اساس ساختار غلطی که نظام حزبی در کشور ما دارد ما در کشور ۲۶۰ حزب ثبت شده داریم و مثلا یک حزب دیگر هم به وجود آید اتفاقی نمی افتد.

این نمی تواند خیلی مهم باشد و من این موضوع را مهم ارزیابی نمی کنم، از ۲۶۰ حزب ۱۰۰ حزب گرایش اصلاح طلبی دارند و ندای ایرانیان هم که بیاید ۱۰۱ حزب می شود و مساله خاصی نیست.

- پس چرا اینقدر واکنش های منفی نسبت به وجود آمدن این حزب در بین اصلاح طلبان زیاد بود؟

چه دوستانی که به آمدن ندای ایرانیان در اصلاح طلبی حساسیت نشان دادند و چه دوستانی که نسبت به حزب اتحاد ملت حساسیت نشان دادند این موضوع گویای این مساله است که ظرفیت لازم برای فعالیت سیاسی اجرا نشده است.

در فضای سیاسی وجود ظرفیت اولین گام است و در این بخش اگر رقیب وارد میدان شود ما نباید با کار غیر سیباسی و غیر اخلاقی موضع نشان دهیم و این جریان احساس کرده که می تواند تاثیر گذار باشد و بگذاریم بیاید و خود را نشان دهد و نباید جای نگرانی برای کسی باشد.

حضور این دو حزب را در جریان اصلاح طلبی نه مثبت و نه منفی می دانم و معتقدم فرصتی است که که مانند پیست دوچرخه سواری است و می تواند در این پیست یک دوچرخه یا ۱۰۰ دوچرخه باشد، مهم نیست بلکه مهم این است که بتوانند خوب حرکت کرده و خوب کار کنیم و به هدف برسیم.

ما باید به سمت اصلاح ساختار برویم که بخشی از آن مربوط به احزاب می شود و بخشی نیز مربوط به فانون است و بخشی به مردم بر می گردد.

- آیا تعدد احزاب به جریان سیاسی ضربه نمی زند؟

تفرقه و تعدد میان احزاب قطعا به فعالیت های سیاسی لطمه می زند و این موضوع چه در فعالیت های اصولگرایان باشد چه در فعالیت های اصلاح طلبان. با وضع موجود مانند پیست دوچرخه سواری و دوتا دوچرخه هم اضافه شده و خیلی موضوع مهمی نیست.

- آیا به نظر شما طرفداران دولت با اصلاح طلبان در انتخابات مجلس به دنبال لیست مشترک هستند؟

من معتقد به دخالت دولت در انتخابات نیستم ، شان دولت شان اجرا و نظارت است.

- منظور من از دولت حامیان سیاسی گفتمان دولت که همان اعتدال است می باشد؟

من هم با همین نگاه می گویم. بزرگترین وظیفه دولت انتخابات سالم و استاندارد و بر اساس سیاست هایی است که رهبری برای انتخابات سال ۹۲ فرمودند باشد. یعنی انتخابات حداکثری بوده و با حضور تمامی سلایق برگزار شود و همه ایرانیان می توانند در انتخابات حضور داشته باشند حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند و انتخابات و رای مردم حق الناس است و دولت در اجرا و شورای نگهبان در بعد نظارتی باید مراقب باشند که هم خودشان اشتباه نکنند و هم مراقب باشند طرف مقابل آنها هم اشتباه نکند. اگر این اتفاقات بیافتد انتخابات سالم و حداکثری را می توانیم برگزار کنیم.

حضور در این مقطع را می توان به احزاب سیاسی سپرد و آنها هستند که می توانند با چهره های مورد نظر خود وارد عرصه شوند و دولت تا جایی که امکان دارد به مصادیق انتخاباتی وارد نشود و پرهیز کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خاتمی مستقیم بره به جهنم