دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

پیشنهاد چمران به دولت

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 400962
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در قالب پیشنهادی اظهار داشت: باید وزیر و یا معاون رئیس جمهور در خصوص امور شهری در نظر گرفته شود تا بتواند موضوعات مربوط به امور شهری را پیگیری کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اعضای شورای شهر ملایر امروز میهمان شورای اسلامی شهر تهران بودند و ضمن حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران به رایزنی با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، الهه راستگو رئیس کمیته ثمن ها و اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران پرداختند.

رضا نوروزی در ابتدا این جلسه در تشریح شهر ملایر گفت: این شهر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که جمعیت شهری آن به حدود ۱۷۰ هزار نفر می رسد.

وی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در این شهر اعلام کرد: «دنیای کوچک» مهمترین طرح شهر ملایر است که با هدف جذب گردشگر در فضایی حدود ۴۳۰ هکتار در حال اجرا است.

رئیس شورای اسلامی شهر ملایر تصریح کرد: در این مجموعه ۱۳۸ اثر تاریخی ایران و جهان را به صورت المان ایجاد میشود که تاکنون ۱۰ اثر نصب و راه اندازی شده است.

علیرضا رضائی شهردار ملایر نیز در این دیدار به بیان دغدغه های شهرداری های سراسر کشور پرداخت و خواستار رایزنی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با سایر مسئولین شد.

وی در ابتدا به موضوع متولی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: امروز شهرداری ها با داشتن مسئولیت بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور متاسفانه متولی خاصی را ندارند.

شهردار ملایر ادامه داد: امروز نقش متولی را سازمان شهرداری ها ایفا می کند که زیر مجموعه معاون عمرانی وزیر کشور است که به دلیل مشغله زیاد تبعاتی را برای شهرداری ها دارد.

رضایی ناهماهنگی های موجود در بین شهرداری ها را از جمله این مشکلات معرفی و تصریح کرد: به عنوان مثال امروز چارت سازمانی هماهنگی برای شهرداری ها وجود ندارد که باید نهادی متولی این موضوع شود و آن را تنظیم کند.

وی ادامه داد: تمامی شهرداری ها در موضوعاتی همچون پسماند، حاشیه نشینی، ضوابط معماری و شهرسازی، محیط زیست، آلودگی و ترافیک به صورت مشترک دغدغه هایی دارند که نشأت گرفته از موضوع عدم وجود متولی خاص است.

شهردار ملایر در ادامه به تشریح شهر ملایر پرداخت، ادامه داد: مدیریت شهری ملایر هم اکنون در حال تدوین چشم انداز است.

رضایی سیاست شهرداری این شهر را توزیع خدمات به صورت عادلانه در شهر دانست و گفت: شمال و جنوب همیشه در شهرها وجود دارد و دغدغه ما این است که این فاصله را کم کنیم.

وی میزان بودجه سال ۹۳ این شهر را ۸۵ میلیارد تومان دانست و گفت: تاکنون بیش از ۵۵ درصد این بودجه محقق شده است.

شهردار ملایر با بیان اینکه این شهرداری درجه ۹ است و ۲ منطقه دارد ادامه داد: پیش بینی می شود با عدم رجوع شهرداری ها به سمت ایجاد درآمدهای پایدار و ادامه روند کنونی در چند سال آینده شهرداری ها فقط می توانند خودشان را اداره کنند.

نوروزی، رئیس شورای شهر ملایر در ادامه این جلسه به موضوع هماهنگی میان ادارات خدمات رسان در شهرها اشاره کرد و گفت: متأسفانه هیچ هماهنگی در شهرداریها در این خصوص وجود ندارد و اگر بتوان مدیریت واحد شهری را ایجاد کرد بسیاری از مشکلات از این دست برطرف می شود.

اقبال شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با خوب ارزیابی کردن پتانسیل موجود در شهر ملایر گفت: با احداث خط آهن ملایر گشایش خوبی در این شهرستان رخ داده و همه باید با همکاری یکدیگر از پتانسیل های موجود به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با اشاره به جایگاه اقلیمی خوب شهر ملایر و سابقه بلند تاریخی این شهر گفت: این شهرداری جاذبه های گردشگری و صنایع دستی خیلی خوبی را برای جذب گردشگر دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخی از دغدغه هایی که عنوان شد دغدغه های عمومی تمامی شهرها هستند، اظهار داشت: اگر بتوان در شورای عالی استانها و یا در ارتباطات با سایر مسئولان این مشکلات برطرف شود، سودمند خواهد بود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نداشتن متولی برای شوراها و شهرداری ها را کاملاً درست دانست و گفت: تلاش ما این بود که تمام شوارها و شهرداری ها ارتباط خود را به شورای عالی استانها برقرار کنند و این شورا بتواند بحث هماهنگی و همکاری بین شوراها و شهرداری ها را به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: تلاش ما در شورای عالی استانها نیز همین بود و به نحوی که نیمی از موضوعاتی که از جانب شورای عالی استان ها به مجلس و دولت ارائه و پیگیری می شد برای شهردرای ها بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با ابراز امیدواری از اینکه مسئولین جدید بتوانند مسیر شورای عالی استان ها در گذشته را ادامه دهند گفت: شورای عالی استانها پیشنهاد ایجاد یک معاونت شورا و شهرداری در ریاست جمهوری را به چندین رئیس جمهور ارائه کرد.

چمران با بیان اینکه درگذشته متولی شهرداری ها یک مدیر کل بود، گفت: با رایزنی های صورت گرفته این متولی به معاون وزیر ارتقا پیدا کرد، اما باز هم کافی نیست و باید به معاون رئیس جمهور و یا وزیر ارتقا بیابد.

وی درخصوص مدیریت واحد شهری اظهار داشت: موضوع مدیریت واحد شهری پس از پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر همین اساس به شورای عالی استان ها ماموریت داده شد تا بند های آن را برای تصویب و ابلاغ به به هیأت دولت ارائه کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بر همین اساس در زمان دولت نهم ۲۳ بند برای تحقق مدیریت واحد شهری توسط شورای عالی استانها تعیین و پس از ارائه به هیئت دولت ۱۷ بند به تصویب رسید.

چمران با بیان اینکه شهرداری ها با مشکل تأمین بودجه مواجه هستند، اظهار داشت: یکی از ملزومات اجرای مدیریت یکپارچه شهری اختصاص بودجه مربوط به دستگاه های خدمات رسان است که می بایست هر دوی اینها محقق شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد من با توجه به سال های حضور در شورای عالی استان ها ایناست که باید یک معاون رئیس جمهور و یا وزیر خاص خود را برای این موضوع داشته باشیم تا بتواند کارهای مربوط به شوراها را پیگیری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع چشم انداز اظهار داشت: در حدود ۷ سال پیش شورای عالی استان ها مصوبه ای را گذراند که براساس آن باید شهرها دارای چشم انداز باشند.

چمران با اشاره به تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله شهر تهران در سال ۸۴ گفت: براساس این چشم انداز طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران تدوین شد و اکنون نیز برنامه استراتژی ۵ ساله شهر تهران براساس این اسناد تنظیم شده و با برش زدن مقاطع یکساله این برنامه؛ برنامه و بودجه یکساله شهر تهران تنظیم می شود.

وی درخصوص مدیریت یکپارچه شهری گفت: ما تاکنون این موضوع را پیگیری کرده و این پیگیری را ادامه می دهیم ضمن اینکه وزارت کشور در پیشنهادی که به دولت داده است مدیریت یکپارچه شهری و دیده شدن آن را ارائه کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این پیشنهاد اشکالی دارد و آن انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم است.

چمران ادامه داد: نظر ما نیز به طور حتم انتخاب توسط مردم است با این شرط که به دلیل تخصصی بودن و حساسیت این پست باید توسط عده ای افراد خبره وی را انتخاب کنند تا تبلیغات بیشتر سبب انتخاب افراد غیر متخصص نشود.

وی با اشاره به شهرهایی که به صورت مستقیم شهردار انتخاب می شود گفت: در این شهرها سیستم از ابتدا به صورتی شکل گرفته که قابلیت اجرا را داشته باشد به نحوی که شورای شهر حق استیضاح مدیران شهرداری را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص درآمد پایدار شهری اظهار داشت: مهمترین نیاز، شهرداری ها درآمد پایدار است که باید در قانون بیاید، ذکر شود و حفظ شود که این موضوع از دولت نهم در حال پیگیری بوده است.

چمران تاکید کرد: با توجه به اینکه این موضوع در بردارنده مسائل مالی است باید توسط دولت ارائه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *