دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

شعرخوانی شاعر اهل‌تسنن برای امام‌ زمان

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 400209
شاعرانی که به شعرخوانی دعوت می‌شدند اکثراً شعرهای خود را فراموش کرده و اغلب با مکث شعر خواندند. برخی شاعران هم از روی برگه و گاه تلفن همراه سروده‌های‌شان را خواندند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره «شعر انقلاب» با حضور جمعی از مسئولان استان سیستان و بلوچستان در سالن اجتماعات استانداری زاهدان برگزار شد.

اجرای برنامه اختتامیه بر عهده اجرای عبدلله روا بود، که از سخنرانان درخواست کرد بواسطه کمی وقت و آغاز دیر هنگام مراعات زمان را داشته باشند.

پس از خیر مقدم محسن ذوالفقاری دبیر اجرایی جشنواره و رئیس حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان، علی داوودی دبیر هنری جشنواره گزارشی ارائه کرد و گفت: در طول برگزاری جشنواره سعی کردم بیشتر شنونده باشم و یاد بگیرم.

وی ابراز داشت: جشنواره شعر انقلاب پس از این در مرکز استان سیستان و بلوچستان مستقر خواهد شد و به نام این استان به ثبت خواهد رسید. امیدواریم که این بنای خیر ثمرات مبارکی را هم برای شعر و هم برای انقلاب اسلامی داشته باشد و امیدوارم آنقدر بیاییم و برویم که زبان بلوچی را بیاموزیم و بتوانیم شعر بگوییم.

مومنی: شاعران نخستین افرادی بودند که به پیام انقلاب لبیک گفتند

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری همزمانی برگزاری جشنواره شعر انقلاب با ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) را همزمانی نیکویی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی در همان جهتی است که آرمان‌ها و نهضت آن حضرت بود و اگر آن انگیزه ها نبود انقلاب اسلامی ایجاد نمی شد. همه آنچه ما به عنوان آرمان های انقلاب درباره آن سخن می گوییم همان آرمانهایی است که امروز ایجاد تمدن نوین اسلامی نامیده می شود و امید داریم تلاش هنرمندان ما مردم و جامعه را به سمت تحقق این هدف سوق دهد.

وی در پایان تأکید کرد: شعر هم به عنوان نماینده اول و راهبر هنر ما همواره در این جهت بوده است به ویژه پس از انقلاب که شاعران نخستین افرادی بودند که به پیام انقلاب لبیک گفتند و امیدواریم همواره اینگونه باشد.

بخش بعدی برنامه تقدیر از ابراهیم سرحدی و محمد انور بیجار زهی دو پیشکسوت شعر استان بود که با حضور جواد محقق از پیشکسوتان شعر انقلاب، رئیس هیأت رزمندگان استان و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان انجام شد.

محمدانوار بیجارزهی از شاعران اهل سنت شعری خطاب به امام زمان(عج) قرائت کرد و در ادامه هدیه خود را به استاد عباس باقری از پیشکسوتان شعر انقلاب تقدیم کرد.

سلیمانی: هیچ کس شاعر پا به این دنیا نگذاشته است

سخنرانی آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان سیستان و بلوچستان ابراز داشت: امیدواریم تأثیر این قبیل جشنواره ها علاوه بر یادآوری انقلاب و دفاع مقدس، رشد و بالندگی ذوق و قریحه در این دیار باشد.

وی ادامه داد: هیچ کس شاعر پا به این دنیا نگذاشته است. وقتی پا به عرصه زندگی می گذاریم در مرحله نخست با اعداد ساده و حروف مقطع سروکار پیدا می کنیم که آن را به ما می آموزند. این مرحله را که پشت سرگذاشتیم به ما حروف تلفیقی و یا اعداد ترکیبی را به ما می آموزند و در این مرحله است که جرقه ها زده می شود.

وی افزود: در مرحله اول هیچ جرقه ای در کار نبود اما تا معلم سراغ تلفیق و ترکیب رفت جرقه شکل می گیرد. در این مرحله هم شاعر است که متوجه ظرافت ها می شود. من نوعی که ذوق شعری ندارم و فهم شعر هم در من نیست شعر را نمی فهمم و به همین دلیل ممکن است شعر را هم به حضیض برسانم. به همین دلیل وقتی کسی می گوید چرا معتقدید حافظ، که اهل می و مستی بود، حافظ قرآن بود! نیاز به علامه حسن زاده آملی و علامه جعفری است که قلم به دست بگیرند و ما را از جهل دربیاورند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: هنری وجود دارد که شاعران دارند اما ادبا، عرفا، حکما و دانشمندان غیرشاعر ندارند و آن این است که علاوه بر طی مراحل مرسوم آموزش، پرش و پروازی در درون آدم لازم است تا با بهره مندی از هنر شعر بتواند پیچیده ترین مسائل را در قالب نظم درآورد. نثرها دفن می شوند اما نظم ها می مانند. چرا قرآن کریم قالبی مختص خود دارد؟ اگرچه نظم نیست اما نثر هم نیست.

وی با بیان اینکه آنچه برای قرآن نفوذ آورد علاوه بر محتوا فرم و قالب بود آن هم در زمانی که افتخار اعراب این بود که سالانه چند بار مسابقه شعر و شاعری می گذاشتند، افزود: این هنر، ذوق و سرمایه ای است که خدا به شما داده است. نمی دانم اسمش را چه می توان گذاشت؟ گاهی این هنر از خود شما هم نیست و به تعبیر امام رضا(ع) «نفخ روح القدس علی قلبه» است که امام رضا(ع) پس از یکی از شعرخوانی های دعبل این تعبیر را به کار برد. این سرمایه گرانبها و بی بدیلی است و مایی که تنها شنوده هستیم موظفیم از شما تقدیر کنیم. الهی که نفس پیامبر و امام صادق همیشه با شما همراه باشد.

بخش دوم شعرخوانی ها در آئین اختتامیه جشنواره «شعر انقلاب» با شعرخوانی محبوبه کلبعلی، میرشاه ولد، فرید فردوسی و طاهری عضد پی گرفته شد.

بخش ویژه آیین اختتامیه جشنواره چهارم «شعر انقلاب» تجلیل از عباس باقری به عنوان یکی از چهره های پیشکسوت شعر انقلاب و نیز از معلمان و شاعران تأثیرگذار در تربیت شعرای بومی در استان سیستان و بلوچستان بود.

از سوی فرماندار زابل با اهدای لوح جداگانه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان سیستان و بلوچستان با اهدای هدیه ای از استاد باقری تجلیل شد

در ادامه باقری شعری پیرامون خشکسالی در سیستان خواند. در این مراسم همچنین اجرای هماهنگ شمشیر به شکل سنتی و هماهنگی خاص اجرا شد.

شعرخوانی جمعی از شاعران جوان شرکت کننده در جشنواره چهارم بخش بعدی برنامه اختتامیه بود. حامد کریمی، اکبر آزادپور، سودابه مهیجی، فاطمه بیرانوند و محمود حبیبی در این بخش اشعاری را قرائت کردند.

شاعران در این مراسم به شعرخوانی دعوت می شدند اما نکته جالب اینکه اکثر شاعران شعرهای خود را فراموش کرده بودند و اغلب با مکث شعر خواندند. برخی از شاعران هم از روی برگه و گاه تلفن همراه سروده هاشان را خواندند.

همچنین کتاب آثار برگزیده چهارمین جشنواره شعر انقلاب در برنامه توزیع شد. پس از اختتامیه در محفلی صمیمانه در یکی از نقاط سنتی زاهدان به نام برآسان از میهمانان پذیرایی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *