سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۳
۶

مسکن مهر ناتمام، مسکن اجتماعی نامعلوم

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 399093
دولت یازدهم همزمان با فعالیت خود، حل مشکلات و معضلات بخش مسکن را یکی از اولویت‌های برنامه خود عنوان کرد تا جایی که وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران تأکید کرد: ...
مسکن مهر ناتمام، مسکن اجتماعی نامعلوم
به گزارش جهان، همان طوری که دولت اعلام کرده، ما به تمام تعهدات خود در بخش مسکن مهر پایبند هستیم و با سرعت زیاد تکمیل واحدهای مسکن مهر در حال انجام است و از طرفی با توجه به اینکه قرار نیست طرح مسکن مهر براساس سیاستهای دولت قبل در کشور ادامه پیدا کند، هنوز دولت یازدهم نتوانسته طرحی را به مردم ارایه کند که متقاضیان مسکن بتوانند امیدی جهت خانه‌دار شدن خود داشته باشند.

هرچند دولت یازدهم طرحی به نام مسکن اجتماعی ارایه کرده است، ولی با گذشت چندین ماه هنوز از سرنوشت آن خبری در دست نیست.

در همین حال دولت یازدهم در حمایتهای لفظی خود در بخش مسکن، ابتدا زمزمه تسهیلات مسکن را با رقم ۸۰ میلیون یا ۹۰ درصد قیمت مسکن را مطرح کرد و سپس آن را به وام ۵۰ میلیونی تغییر داد که البته همچنان از اجرا شدن آن خبری نیست.

و این چیزی است که متقاضیان مسکن بخصوص نیازمندان را نگران و پرسشهایی را برای آنها ایجاد کرده است که سرانجام مسکن مهر چه می‌شود؟ طرح مسکن اجتماعی چگونه و کی شروع خواهد شد؟ سایر طرحهای حمایتی دولت در بخش مسکن چه زمانی اجرا می‌شود؟

مسکن مهر کام متقاضیان خود را تلخ کرده است یکی از متقاضیان مسکن مهر می‌گوید: اکثر ثبت نام کنندگان در طرح مسکن مهر در شرایط نه چندان مناسب اقتصادی اقدام به ثبت نام کرده‌اند و به سختی آورده خود را پرداخت کرده‌اند، ولی با شرایط اقتصادی امروز توان پرداخت پول اضافی در این اعضا دیده نمی‌شود و هم اکنون در گلبهار تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان از مردم درخواست کرده‌اند.

چرخ مسکن مهر در گل فرو رفته است

محسنی که برای پیگیری مشکلات مسکن مهر خود به شرکت عمران گلبهار مراجعه کرده بود، می‌گوید: پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر در گلبهار زیاد است، ولی واقعیت این است که مسؤولان طرح مسکن مهر را به حال خود رها کرده‌اند.

وی می‌افزاید: در تعاونی مسکن اتوبوسرانی ثبت نام کرده‌ایم. این تعاونی به علت برخی از مشکلات جزو تعاونی‌های کم کار تلقی می‌شود و هنوز نسبت به تعیین تکلیف واریزی اعضا که به امید خانه‌دار شدن مبالغی را به شرکت واریز کرده‌اند، تصمیمی گرفته نشده است و همه مردم سرگردانند و حتی پول آنهایی که به شرکت تعاونی واریز نموده‌اند نیز برگشت داده نمی‌شود.

یکی دیگر از متقاضیان با اشاره به صحبتهای معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان می‌کند: آقای جهانگیری در جمع خبرنگاران از رصد مشکلات مسکن مهر سخن گفته است، ولی در عمل می‌بینیم که مشکلات مردم در پروژه‌های مسکن مهر بخصوص با افزایش قیمتهای جدید خیلی بیشتر شده و کسی هم توجه به این مشکلات ندارد.

وی با اشاره به افزایش قیمتها در مسکن مهر می‌گوید. وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه با پیمانکارانی که به تعهد خود مبنی بر تکمیل واحدهای مسکن مهر عمل نکرده برخورد کند، افزایش قیمت را برای اعضایی که با وضعیت اقتصادی جدید مشکل دارند، اعمال می‌کند، در صورتی که باید براساس قراردادهای منعقده باید با پیمانکارانی که در پروژه‌های مسکن مهر کوتاهی کرده‌اند و به موقع کار را تحویل نداده‌اند، برخورد شود.

وی خواستار چاره‌اندیشی مسؤولان دراین خصوص شده و اظهار میدارد اگر قرار باشد این رویه ادامه داشته باشد، به نفع پیمانکاران است که کوچکترین چیزی را بهانه قرار داده و دست از کار بکشند تا مشمول افزایش قیمتها شوند و تعاونی هم به تنهایی کاری نمی‌تواند بکند باید بستر لازم را برای تعاونی‌ها برطرف کرد تا بتوانند به درستی فعالیت کنند.

این در حالی است که مدیر کل دفتر فنی استانداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار قدس بارها بر تعیین تکلیف پروژه‌های کم کار تأکید و اعلام کرده است، با تعاونیهای کم کار برخورد و اعضای آنها به تعاونی‌های پیشرو منتقل می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
دولت کجا به تعهدات دولت قبل پاینده بوده؟ به تعهدات خودشم پایبند نیست، مسکنی که ما قرار بود سال پیش اذر تحویل بگیریم تیر امسال فایل گذاشتن رو سایت شرکت عمران پرند که 30 بهمن تحویل میدیم، هفته پیش رفتم دیدم یه اجر هم از پارسال تا امسال جابه جا نکردن و 90 درصد پول رو هم دادم! بعد دوباره یه فایل دیگه تازه گذاشتن نوشتن مهر94!!!!!!!!!! خوب شما ینی از تیر امسال نمی دونستین که بهمن 93 میدین یا مهر94؟ یا مردمو گیر آوردین؟ خودتین مستاجر بودین تا حالا؟ ملومه که نبودین
ستاره در به در به دنبال یک آغل گوسفند
کسانی که خودشان در خانه های پرطمطراق و مجلل زندگی میکنند نمیتوانند بفهمند نداشتن یک اطاق کوچک چه ضرر روحی و اخلاقی به مردم پابرهنه واردمیکند نمیتوانند بدانند که کارتن خوابی یعنی چه نمیدانند اسباب کشی مداوم ازاین خانه به ان خانه و غرولند صاحبخانه برسراو یعنی چه
بهروزچشم چرون
به درک ما که به کارتن خوابی عادت کرده ایم
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت كند آن مردي كه را كليد مسكن مهرش واقعي بود و بي هيچ منتي و با كمترين قيمت آن را تحويل مردم مي داد

و مثل اين بابا نبود كه با كليد پوسيده اش . مردم را در انتخابات گول بزند و نه تنها مشكلي را از مردم حل نمي كند بلكه همان مسكن دولت قبل را هم از زور عقده . به مردم تحويل نمي دهد !!!
بسیجی مخلص
خدا از مسئولین بی مهر نگذرد اون دنیا باید جواب مردم رو بدید
بترسید از خشم آفریدگار زمین و آسمان
مهدی کاظمی
Switzerland
اگردستگاه اجرائی، دست اندر کاران ومشاورانشان برداشت واقعگرا ودر نتیجه ان سیاست مشخصی در مورد رفع ویا دستکم تعدیل معضل به بحران رسیده مسکن داشتند : قبل ازهر اظهارنظری وارائه پیشنهادی ، روی نقش شناخته شده « مسکن اجتماعی » که در واقع تنظیم بازار مسکن ومهار افزایش قیمت خرید واجاره مسکن ان است ، بطور مشخص وبدون چون چرا تاکید مینمودند . وبرای عموم توضیح میدادند : اصولا" راه حل مشکل مسکن صاحب خانه کردن این یا ان دهک اجتماعی نیست ! بلکه تنظیم بازار ومهارافزایش بهای خرید واجاره واحد مسکونی در شهر ودر نتیجه برگرداندن بختک ویا غول سرمایه سوداگر به شیشه ومحبوس کردن در ان است !!؟ نه اینکه تحت تاثیر القائات مداوم سوداگران ساختمانی ، انبوه سازان وسایر ذینفع ها مرتبا" مسئله صاحب خانه نمودن این ویا انرا مطرح کنند ! مگر راه رفع بحران مسکن در گرو افزایش تعداد مالکین است !؟ در اروپائی که همواره از ان تقلید میکنیم: در کشور سوئیس 65 در صد مردم اجاره نشین هستند در صورتی در مقابل در اسپانیا 85 در صد مردم مالک مسکن خود میباشند ! حال در کدام یک از این دوکشور مردم با مشکل مسکن مواجه اند ؟ در سوئیس یا اسپانیا که هم اکنون 2.2 ملیون واحد مسکونی خالی وسالیانه بیش از یکصد هزار حکم تخلیه دارد !!؟
اگر دستگاه اجرائی در این زمینه سیاست مشخص وقابل دفاعی داشت : گام اول ان میبایست : تجدید نظر اساسی در«اهداف پایه » طرحهای جامع کلیشه ای ومسئله ساز شهری کنونی ، بویژه در کلانشهرها، باشد . اهداف دستوری ایکه خود یکی از علل عمده بحرانی شدن وضعیت مسکن بوده و هستند ! مسئله ای که تاکنون کوچکترین اشاره ای به ان نشده است !؟
اگرسیاست مشخص وقابل دفاعی داشت : بفرض مسکن اجتماعی راجاگزین مسکن مهر معرفی نمیکرد !؟ چون این دو بکلی باهم متفاوتند .
اگر سیاست مشخصی داشت : قبل از هرچیز مسکن اجتماعی را که یقینا" میتواند درحل بحران پیش رو موثر باشد ، در ابعاد مختلف بطور مشروح برای افکار عمومی تشریح مینمود . امکان ویا عدم اکان انرا در وضع موجود به بحث میگذارد . که تاکنون توجیه قابل دفاعی در این زمینه عرضه نکرده است . !؟ اینکه فرضا" منتقدی جواب ندادن مسکن اجتماعی را در مصر مطرح مینماید . بدلیل عدم شناخت تجربه جهانی مسکن اجتماعی است !!
اگرسیاست مشخصی داشت : میپذیرفت که اولویت نخست درپاسخگوئی بمعضل پیش رو، احداث مسکن اجتماعی ویاهر مسکن دیگری« فعلا"» باید ، درون «کلان شهرها» ونه جای دیگری باشد !؟
اگر سیاست مشخصی که میباید مبتنی بر پژوهش وشناسائی تمام ویژگیهای ساختاری وضع وضع موجود در این بخش باشد ، تدوین نموده بود: نمیگفتند در حال مکانیابی برای احداث مسکن اجتماعی هستیم !؟ که این خود دلیل غافل بودن از واقعیت مشکل مسکن در شرایط کنونی است . چون مسکن اجتماعی هنگامی راه گشا است که بدون استثنا، حتی المقدور ، درهمه نقاط شهر احداث شود !؟ انهم نه بصورت مجموعه های بزرگ بلکه بصورت انتگره شده در هر محله، جنوب وشمال وشرق وغرب شهر !!
اگرسیاست مشخصی داشت : قبل از هرچیز پاسخگوئی به این معضل را بصورت جزئی از«راهبرد » مشخص وقابل دفاعء هدایت تحولات بخش شهری کشورمیدید ! که انهم انگارنه انگار . . . ! ؟ اکنون بدون وجود چنین راهبردی ایا جز تناقض گوئی بی پایان وتداوم سردر گمی نتیجه دیگری خواهیم داشت!!؟
اگر سیاست بررسی شده ای داشت : بحث احداث مسکن اجتماعی در شهرهای جدید روی دست مانده را مطرح نمیکرد . در نتیجه بار دیگر نظیر مسکن مهر امکانات محدودخود راخرج نجات شهرهای جدید از روی دست ماندن نمی کرد !! بلاخره بسیاری از «اگر» های دیگر !! «سایت شهرسازی وتوسعه » ما این بحث را در مقالات متعددی درسایت شهرسازی وتوسعه مطرح نموده ایم . از نقد متقابل سروران محترم صمیمانه سپاسگزار خواهیم بود .