دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

عدم‌حمایت انگلیس از پایان اشغال‌فلسطین

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۲۰
کد مطلب: 399027
نماینده انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که لندن از قطعنامه پیشنهادی فلسطینیان برای پایان اشغالگری اسرائیل حمایت نمی‌کند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترزخبر داد: انگلیس روز سه‌شنبه همصدا با آمریکا اعلام کرد که از پیش نویس قطعنامه فلسطینیان برای صلح با اسرائیل طی یک سال و پایان اشغالگری سرزمین فلسطینیان توسط اسرائیل تا سال ۲۰۱۷ حمایت نخواهد کرد.

خبرنگاران از "مارک لیال گرانت" نماینده انگلیس در سازمان ملل پرسیدند که آیا وی از پیش نویس فلسطینیان حمایت خواهد کرد که وی پاسخ داد: نه، برخی چالش‌ها در متن به خصوص گفتارها در بعد زمانی و آوارگان وجود دارد. بنابراین من معتقدم که چالش‌هایی در این زمینه داریم.

لیال گرانت صراحتا صحبتی درباره استفاده انگلیس از حق وتو برای رد کردن پیش نویس قطعنامه فلسطینیان مطرح نکرده است اما دیپلمات‌های غربی گفته‌اند در صورتی که پیش نویس این قطعنامه پیش از سال جدید میلادی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود احتمالا در کسب ۹ رای موافق مورد نیاز با شکست مواجه شود و این بدان معناست که نه انگلیس و نه آمریکا نیاز به استفاده از حق وتوی خود نخواهند داشت این در حالی است که دیپلمات‌های شورای امنیت گفته‌اند که آمریکا تردیدی در استفاده از حق وتو برای ناکام گذاشتن این اقدام فلسطینیان نخواهد کرد.

نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل متحد، دیروز با وجود مخالفت اسرائیل و آمریکا، طرح فلسطینی را با هدف صلح با اسرائیلی‌ها در بازه زمانی یک سال و پایان یافتن اشغالگری این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی تا پایان سال ۲۰۱۷ تایید کردند.

زمان رای‌گیری درباره این طرح در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مشخص نشده است.

برخی دیپلمات‌های غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد عنوان کردند که از تلاش غیر منتظره فلسطینیان برای ارائه یک پیش‌نویس قطعنامه نهایی به شورای امنیت در روز دوشنبه و رای‌گیری درباره آن در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه غافلگیر شده‌اند.

«دینا کاور» نماینده اردن در سازمان ملل متحد که تنها نماینده عرب در شورای امنیت سازمان ملل است، در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد همه نمایندگان عرب این طرح فلسطینی را تأیید کردند و اردنی‌ها و فلسطینیان درخصوص بهترین زمان درخواست برای رای‌گیری در شورای امنیت، رایزنی خواهند کرد.

وی در عین حال احتمال به تاخیر انداختن زمان رای‌گیری و موکول شدن آن به سال آینده میلادی را بعید ندانست.

نماینده اردن پیشتر اعلام کرده بود خواستار قطعنامه‌ای است که مورد حمایت همه ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله آمریکا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشته است این پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی سازنده نیست و نیازمندی‌های امنیتی اسرائیل را برآورده نمی‌کند.

تصویب این قطعنامه به رای موافق ۹ عضو شورای امنیت نیاز دارد و از این‌رو آمریکا که نزدیک‌ترین متحد اسرائیل است، به منظور جلوگیری از تصویب آن از امتیاز «وتو» استفاده خواهد کرد.

اسرائیل اعلام کرده است رای‌گیری در شورای امنیت پس از شکست مذاکرات صلحی که با میانجیگری آمریکا در ماه آوریل گذشته صورت گرفت، به تشدید درگیری‌ها منجر خواهد شد. این رژیم خواستار مذاکرات ولی بدون مداخله طرف سومی برای مشخص کردن جدول زمانی، است.

در پیش‌نویس قطعنامه مذکور انجام مذاکرات بر اساس مرزهایی که قبل از اشغالگری اسرائیل بر کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و نوار غزه در جنگ سال ۱۹۶۷ وجود داشت، تصریح شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *