يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۶
۲۰
انفعال در برابر حمله زیباکلام و شیرزاد به منافع ملی؛

تبعات سکوت ظریف در مقابل این اظهارات ضدملی

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 398206
به‌رغم درخواست‌های مکرر رسانه‌ها از وزارت امور خارجه و جواد ظریف برای اعلام موضع در مقابل آبروریزی هسته‌ای حامیان دولت در دانشگاه تهران، اما جواد ظریف همچنان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.
تبعات سکوت ظریف در مقابل این اظهارات ضدملی
به گزارش جهان، پس از آنکه احمد شیرزاد و صادق زیباکلام، ۲ نفر از اساتید حامی دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، چندی پیش در دانشگاه تهران در اظهاراتی عجیب فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بی‌فایده و صرفا هزینه‌ساز دانستند و تلویحا خواستار تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران شدند، اظهارنظر عجیب این ۲ دانشگاهی حامی دولت با واکنش وسیع در فضای رسانه‌ای و سیاسی مواجه شد به‌گونه‌ای که تحلیلگران این اظهارات ناپخته و ضدملی را که در واقع به معنای سیاست «تعطیلی هسته‌ای» بود؛ موجب تضعیف مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای دانستند.

به اعتقاد کارشناسان، این قبیل اظهارات به معنای تکرار صدای آمریکا و اسرائیل در داخل ایران بود. اما نکته‌ای که در این میان بسیار قابل تامل بود؛ موضوع حمایت این افراد از دولت و تیم مذاکره‌کننده بود. در واقع این ۲ نفر در حمایت از دولت علیه صنعت هسته‌ای کشور اظهارنظر کرده و خواستار توقف آن شدند.

بر همین اساس اظهارات ناپخته و ضدملی این ۲ نفر قاعدتا به حساب دولت و وزیر امور خارجه نوشته می‌شد. این موضوع از آن جهت قابل توجه بود که حسن روحانی بارها خواستار ورود دانشگاهیان به موضوع مذاکرات هسته‌ای و حمایت آنان از دولت شده بود. بر همین اساس برخی رسانه‌ها اظهارات ضدهسته‌ای شیرزاد و زیباکلام را در پاسخ به دعوت رئیس‌جمهور از دانشگاهیان تلقی کردند. با در نظر گرفتن این موضوع، رسانه‌ها و تحلیلگران از وزیر امور خارجه خواستند به این اظهارات هزینه‌ساز واکنش نشان دهد. این درخواست از آن جهت نیز حائز اهمیت بود که رئیس‌جمهور و جواد ظریف بارها ادبیات تندی را علیه منتقدان هسته‌ای خود به‌کارگرفته بودند.

عبارات تندی که حسن روحانی علیه منتقدان خود به کار برد و آنان را بی‌سواد، کم‌سواد، جیب‌بر، بی‌شناسنامه، بزدل، تازه به دوران رسیده و... خطاب کرد در کنار اظهارات تند جواد ظریف علیه منتقدان که آنها را همراهان اسرائیل دانسته بود؛ این مطالبه را در رسانه‌ها و محافل سیاسی ایجاد کرد که این‌بار حداقل وزیر امور خارجه نسبت به ابراز تمایل دوستان و حامیان خود به تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران، واکنشی نشان دهد و از موضع عزت و برای نشان دادن عزم وزیر امور خارجه برای احقاق حقوق هسته‌ای مردم، این اظهارات حامیان خود را رد کند.

با این حال و به‌رغم گذشت نزدیک به ۲ هفته از اظهارات جنجالی این ۲ نفر، وزارت امور خارجه و جواد ظریف تاکنون از پاسخگویی به اظهارنظر این ۲ نفر خودداری کرده‌اند! جواد ظریف که حتی از تیترهای روزنامه‌های منتقد خود نیز نمی‌گذرد و به شکل‌های مختلف به منتقدان عملکرد خود در مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان می‌دهد؛ چرا نسبت به اظهارات و مواضعی که خواستار تعطیلی تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند؛ واکنشی نشان نمی‌دهد؟

درباره این سکوت معنادار آقای ظریف چند نکته قابل طرح است:

۱- در حال حاضر تنها ۲ خط فکری نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ وجود دارد. یکی معتقد به مذاکره و توافق براساس عزت و حفظ حقوق هسته‌ای است و دیگری معتقد به عقب‌نشینی از صنعت هسته‌ای برای رسیدن به توافق. اگرچه خط فکری دوم را عده‌ای معدود تشکیل می‌دهند اما متاسفانه همین عده معدود نیز به حمایت از دولت منتسب هستند. در واقع در حال حاضر در مقابل منتقدان عملکرد ضعیف آقای ظریف در مذاکرات هسته‌ای، حامیان آقای ظریف بر طبل تعطیلی هسته‌ای می‌کوبند. آقای ظریف در نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای مختلف جهان، اعلام کرد که در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل که حتی فراتر از ان‌پی‌تی نیز هست؛ خواهد ایستاد. آیا وزارت امور خارجه با پشتوانه چنین حامیانی پشت میز مذاکره خواهد رفت؟

۲- یکی از موضوعاتی که طی ماه‌های اخیر نسبت به آن هشدارهای فراوانی داده شد؛ جلوگیری از جناحی و حزبی شدن مذاکرات هسته‌ای است. درحالی که مذاکرات هسته‌ای، در واقع مذاکره بر سر حقوق هسته‌ای همه ملت است اما متاسفانه رفتار دولت در مواجهه با انتقادات رفتاری خویشتندارانه و منصفانه نبوده است. دوگانگی دولت بویژه وزیر امور خارجه نسبت به دیدگاه‌های مختلفی که درباره نحوه مذاکره بر سر این حقوق ملی مطرح می‌شود؛ قطعا به سود آقای ظریف نبوده و نخواهد بود.

۳- آقای ظریف آیا می‌پذیرد با این سکوت خود شائبه‌های موجود درباره مذاکرات و نوع توافق را تقویت می‌کند؟ تاکنون در چند نوبت اتفاقاتی رخ داده است که نوعی بدبینی را نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایجاد کرده است. اگرچه تیم مذاکره‌کننده فرزندان انقلابند اما قطعا نمی‌توان منکر برخی واقعیت‌ها شد. کمپینی که چندی پیش به اسم هنرمندان راه افتاد با آن پیام خطرناک و مشکوک «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» این نگرانی را ایجاد کرد که برخی در ایران حاضرند برای حصول توافق، هر اقدامی انجام دهند.

اظهارات امثال زیباکلام و شیرزاد نیز دقیقا در راستای همان کمپین مطرح شده است. یعنی نشان می‌دهد عده‌ای به دنبال توافق حتی به قیمت تعطیلی فعالیت هسته‌ای هستند. آقای ظریف حواسشان باشد تاکنون نه‌تنها علیه این دیدگاه خطرناک موضع نگرفته بلکه با آن کمپین مشکوک، سوالات زیادی را در افکار عمومی درباره خود ایجاد کرده است.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا براشون مسجل ميشه كه صد رحمت به اون راننده تاكسي (عوام) كه فهمش از اين به اصطلاح استاد دانشگاه (خواص) بيشتره.
ياد يكي از فرمايشات و خاطرات حضرت آقا در باب بصيرت افتادم كه در ادامه بازنشر ميشه:
"در دوران پيش از پيروزی انقلاب، بنده در ايرانشهر تبعيد بودم. در يكی از شهرهای همجوار، چند نفر آشنا داشتيم كه يكی از آنها راننده بود، يكی شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معنای خاص كلمه نبودند. به حسب ظاهر، به آنها عامی اطلاق می‌شد. با اين حال جزو خواص بودند. آنها مرتّب برای ديدن ما به ايرانشهر می‌آمدند و از قضايای مذاكرات خود با روحانی شهرشان می‌گفتند. روحانی شهرشان هم آدم خوبی بود؛ منتها جزو عوام بود. ملاحظه می‌كنيد! راننده‌ی كمپرسی جزو خواص، ولی روحانی و پيشنماز محترم جزو عوام! مثلاً آن روحانی می‌گفت: «چرا وقتی اسم پيغمبر می‌آيد يك صلوات می‌فرستيد، ولی اسم «آقا»(امام خمینی-ره) كه می‌آيد، سه صلوات می‌فرستيد؟!» نمی‌فهميد. راننده به او جواب می‌داد: روزی كه ديگر مبارزه‌ای نداشته باشيم؛ اسلام بر همه جا فائق شود؛ انقلاب پيروز شود؛ ما نه تنها سه صلوات، كه يك صلوات هم نمی‌فرستيم! امروز اين سه صلوات، مبارزه است! راننده می‌فهميد، ...
ورود آقای ظریف بعنوان وزیر امور خارجه در اینگونه بحثهای خیابانی و اعلام موضع یا علیه این مباحث که معمولا" بی سرو ته هستند به هیچوجه به مصلحت نمیباشد...
یه جوری صحبت می کنید که انگار بنده خدا ظریف مسئول پاسخگویی به همه را بر عهده دارد
Iran, Islamic Republic of
چطور وقتی در پاسخ حداکثری به گروه مقابل سر از پا نمیشناسه مسئولیت کامل و مطلق داره الان به اون مربوط نیست؟!
ساناز
آقایان به آقای ظریف متلک نگوییدو گوشه کنایه نزنید کاترین اشتون ناراحت میشه دیگه پاشو تو کشورمون نمیزاره و باما قهرمیکنه
مهدي
Iran, Islamic Republic of
بابا چقدر ساده ايد شما!! خود ظريف كه بيشتر از اونها اظهارات ضد ملي داشته كه! يادتون رفته كل پدافند دفاعي كشور رو چطور زير سوال برد و يا منافع ملي رو چقدر راحت فداي منافع حزبي كرد براي انتخابات آينده؟؟!
نه اینکه ب... ر... و م....به مملکت چوب حراج زدن!
سعادتمند
شايد خود ظريف هم كم ميل نباشد!!!شايد هم زيباكلام وامثالهم پياده نظام شان باشند!
متین
قطعا" همینطور است . اگر این اظهارات برخلاف میل و نظر دولت و تیم مذاکره کننده بود حتما" عکس العمل نشان داده و چند تا از القابی که منتقدین به آن مفتخر !! شدند را نثارشان میکردند !! بعد از هنرمندان حالا روشنفکرنماهای جامعه را جلو انداخته اند !!
Iran, Islamic Republic of
ایشان کلا نسبت به هر چیزی که طرف غربی را ناراحت کند بی تفاوت هستند
تاسیسات هسته ای چه سودی داشته؟؟؟ اگه سود داشته خب بگید؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
واقعا نمی دونی یا نمیخوای بدونی؟؟؟؟ اگه شما هم مریض سرطانی داشتی و طرف غربی باوجود قراردادتامین سوخت راکتور تهران،کارشکنی می کرد و مریضتون فوت می کرد این حرف رو نمیزدی
کاربردهاش زیاده
1- تولید رادیو دارو
2- تولید برق هسته ای
3- تولید محصولات کشاورزی
و چندین کاربرد دیگه
یه نفر کنار جوی آب دراز کشیده بود و دهنش رو کرده تو جوی آب و در حال آب خوردن بود . پیر مردی به اون گفت اینطوری آب نخور عقلت کم میشه ! طرف پرسید "عقل" چیه ؟!
پیرمرد جواب داد ببخشید اشتباه کردم شما به کارتون ادامه بدبد!
یا مهدی
France
شما میدونید رادیو دارو یعنی چه؟ میدونید سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید داروهای خاص نیز به کار برده می شود؟! میدانید به صرفه ترین انرژی، انرژی هسته ای است. میدانید که با استفاده از انرژی هسته ای میتوان در کنار تولید برق، آب دریا را هم به مقدار بسیار زیاد شیرین نمود! میدانید اگر ما زیر ساخت های لازم انرژی هسته ای را نسازیم نسل بعد با مشکل انرژی مواجه می شوند! میدانید که ذخایر فسیلی ما رو به اتمام است!
کارمند سازمان فضایی
Iran, Islamic Republic of
متاسفم، بالاخره بعد از انحلال سازمان فضایی ایران، نوبت به سازمان انرژی هسته ای رسید.
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
فعلا داره زمان با ادعای ما جلومیره ولی با ضرر و سود برای آنها این بدین معنی است که آقایان سیاست خارجی هم متفق القول با آن دونفرند منتها چون در جرگه دولت مشغول بکارند حرف را در لفافه می زنند و الا این وقفه ها همانطور که گفتم تنها جلوی اقتصاد ایران را گرفته و آنها نیز بدنیال فرصت واهرمی همانند زمان بوش پسر هستند تا زیر همه چیز بزنند و دیدید که بجز 1 مابقی 5 دخالتی نداشته و همه رشته ها پنبه شد و این میان کی مقصر بود تنها احمدی نژاد!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ظریف متشکریم . اگرجلیلی ذره ای ازجرات و روشنفکری و سواد بالای ظریف رادارابود ، الان وضع کشوراین نبود .
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
جرات!!!!!!!!!!!!
جرات رو که توی اظهاراتشون در مورد نابودی زیرساختهاتوسط یک بمب آمریکا نشون دادند
Iran, Islamic Republic of
دكتر ظريف دوستت داريم
وقتی ما نمیتوانیم پول نفت خود را بگیریم وقتی اجناس ولوازم مورد نیاز شرکتها و سایر با ده ها و صدها برابر قیمت به مردم و نظام ما فروخته میشود وقتی این صنعت باعث نابودی اقتصاد ما شده نه تنها هیچی به ما نداده بلکه باعث نابودی تمام شرکتها کارخانه ها اقتصاد مردم این همه ضرر تاکی باید ادامه داشته باشد درسته یک عده که از نظر مالی بی نیازند میگویند همین راه را ادامه دهیم ولی اکثر مردم اقتصادشان نابود شده و از اسلام و اعتقادات کم کم از بین می رود و این خطرناکه پس حذف این انرژی شیطانی به نفع ماست