سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

زیان دو فرودگاهی بودن تهران برای ایرلاین‌‌ها

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 396388
مدیرعامل هما با اشاره به مشکلات فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: نبود امکان اختصاص هواپیمای جایگزین همزمان در دو فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد و هزینه سنگین پروازهای خالی از فرودگاه امام به مهرآباد از مشکلات ایرلان‌ها بابت دو فرودگاهی بودن تهران است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فرهاد پرورش امروز در نشست صنعت حمل و نقل هوایی با موضوع بهره‌وری که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: صنعت هوایی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریم‌ها بیشترین چالش‌ها را در کشور داشته است اما بخشی از این چالش‌ها مربوط به خود ما است.

وی با بیان اینکه به صنعت حمل و نقل هوایی در داخل کشور بی‌توجهی شده است، گفت: از گذشته دولت‌ها و مجلس‌ها توجه چندانی به این صنعت نداشتند.

پرورش بیان کرد: امروز با شرکت‌های هواپیمایی منطقه فاصله زیادی داریم و پر کردن این شکاف‌ها هر روز سخت‌تر می‌شود، در این راستا باید برنامه‌ریزی مشخص داشت.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند ایجاد اتاق‌های فکر در صنعت حمل و نقل هوایی هستیم، گفت: باید ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره فرودگاه امام خمینی (ره) بیان کرد: در حال حاضر این فرودگاه مشکلاتی دارد؛ زمانی که فرودگاه طراحی می‌شد به این مشکلات توجهی نشده بود.

وی با بیان اینکه مشکل فعلی تهران دو فرودگاهی بودن است، اظهار داشت: زمانی که فرودگاه امام خمینی (ره) ساخته شد فکری برای فرودگاه مهرآباد نشد ضمن آنکه در فرودگاه امام از نظر ظرفیت، فاصله تا شهر و زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود داشت که هم‌اکنون نیز وجود دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: روزی که قرار بود فرودگاه امام راه‌اندازی شود به ایران‌ایر دستور دادند که باید پروازهای بین‌المللی خود را از آنجا انجام دهد و ما اولین ایرلاینی بودیم که به فرودگاه امام رفتیم، آن زمان فقط یک باند، یک ترمینال و یک برج وجود داشت.

پرورش بیان کرد: هما به عنوان ایرلاین ملی سه آشیانه در مهرآباد دارد ضمن آنکه در حال ساخت سه آشیانه در فرودگاه امام هستیم اما این هزینه زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: پروازهای حج تمتع به فرودگاه امام منتقل شد و پروازهای عمره هم به تدریج به این فرودگاه منتقل می‌شود.

پرورش با اشاره به مشکلات دو فرودگاهی بودن در تهران اظهار داشت: تا پیش از این‌ با بوئینگ ۷۴۷ از فرودگاه امام به کوالالامپور می‌رفتیم و پس از برگشت به فرودگاه امام مجبور بودیم با صندلی خالی به مهرآباد برگردیم تا پروازهای مدینه و جده را انجام دهیم و همین مورد موجب می شد تجهیزات، نیروی انسانی و دارایی ایرلاین بدون جهت، هزینه شود.

وی افزود: زمانی که فرودگاه امام ساخته می‌شد باید به پروازهای داخلی، فرودگاه مهرآباد و پروازهای ایرلاین‌ها نیز توجه می‌شد و ما از این بی‌توجهی ضربه خوردیم.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: در همین راستا شرکت‌های هواپیمایی خارجی مسیرهای استانی ایران را هدف قرار دادند و در حال گسترش پروازهای خود به استان‌های ایران هستند، این بدان جهت است که اگر مسافری از خارج کشور بخواهد از پرواز هما استفاده کند و به یکی از استا‌ن‌های کشور سفر کند، ابتدا باید از مبدأ به فرودگاه امام پرواز کند و سپس با هزینه‌کرد مجدد به فرودگاه مهرآباد رفته و از آنجا به شهرستان‌های کشور پرواز داشته باشد در حالی که با راه‌اندازی پروازهای خارجی توسط شرکت‌های خارجی، به عنوان مثال مسافر به راحتی از استانبول به شیراز پرواز می‌کند.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: همین مورد موجب شد که در گام اول ما ۹۰ درصد از چنین مسافرهای خود را از دست بدهیم.

وی بیان کرد: متأسفانه هنوز خط آهن فرودگاه امام و مهرآباد تکمیل نشده است و این از دیگر مشکلات است.

مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به مشکلات ایرلاین‌ها در فرودگاه امام خمین (ره) گفت: زمانی که یک بوئینگ ۷۴۷ ما در فرودگاه امام احتیاج به جک‌آپ داشته باشد مجبوریم از آنجا به مهرآباد پرواز کرده و در آشیانه بوئینگ ۷۴۷ تعمیرات را انجام دهیم.

پرورش افزود: یک موتور بوئینگ ۷۴۷ قدیمی در یک سیکل پروازی هزار دلار هزینه دارد و ۴ موتور آن ۴ هزار دلار هزینه روی دوش ایرلاین می‌گذارد تا بخواهیم از فرودگاه امام به فرودگاه مهرآباد پرواز کنیم.

وی افزود: از دیگر مشکلات این است که ما نمی‌توانیم هواپیمای جایگزین در مهرآباد و فرودگاه امام همزمان داشته باشیم زیرا هزینه زیادی برای ایرلاین به همراه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *