چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تعطیلی ۸۳۳ کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 396374
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تحت درمان بودن ۵۷۲ هزار معتاد در کشور و افزایش انتقال جنسی ایدز به ۳۶ درصد خبر داد و گفت: با تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی بیش از ۵ هزار مرکز ترک اعتیاد خصوصی مخالفیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا جزینی امروز در نشست خبری خود به ارائه آمار عملکرد ۸ ماهه ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

وی در مورد برنامه‌های حوزه پیشگیری گفت: در موضوع خانواده‌ها و آموزش مهارت‌ها و سبک زندگی به آنها ۶۸۰ هزار نفر با ۴۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته آموزش داده شده‌اند.

وی ادامه داد: در موضوع آموزش در محیط‌های آموزشی در طرح مدرسه مراقب اجتماع محور در مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم ۵۹ هزار نفر در برنامه مهارت‌های مقابله‌ای در مقطع متوسطه اول و دوم ۴۴ هزار و ۹۰۰ نفر و در برنامه مدارس عاری از خطر ۴۷ هزار نفر از دانش‌اموزان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با آموزش تخصصی دانش‌آموزان گفت: ۱۷ هزار دانشجو در خوابگاه‌های سراسر کشور تحت آموزش‌های کارگاهی در رابطه با پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته‌اند.

به گفته وی ۴۶۵ هزار نفر نیز در محیط‌های کار تحت آموزش قرار گرفته و بیش از ۲ میلیون نفر از مردم در محلات مختلف آموزش‌های مقابله و پیشگیری مواد مخدر را فرا گرفته‌اند.

جزینی در مورد برنامه‌های حوزه درمان گفت: ۱۷ مرکز درمان و کاهش آسیب‌های معتادان در ۸ ماه گذشته ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر را که مشمول موضوع ماده ۱۶ می‌شدند پذیرش کرده است.

وی همچنین از جمع‌آوری ۵۰ هزار معتاد کارتن خواب در این مدت خبر داد و گفت: تعداد قابل توجهی از این افراد به مراکز ماده ۱۵ معرفی شده است.

* ۵۷۲ هزار معتاد پرونده درمان دارند

وی افزود: در رابطه با حوزه درمان معتادان اکنون ۵۷۲ هزار پرونده فعال در مورد خدمات درمان سوء مصرف مواد مخدر در کشور ثبت شده که ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

جزینی همچنین از رصد ۱۵۳۰ مرکز ترک اعتیاد مشکوک خبر داد و گفت: ۸۳۳ مورد از این کمپ‌ها تعطیل شده‌اند و ۱۹۰ مرکز نیز شناسایی شده که در حال طی مراحل پلمب هستند.

* افزایش انتقال جنسی ایدز به ۳۶ درصد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش آمار ابتلا به ایدز از طریق سرنگ آلوده خبر داد و گفت: در حالی که در گذشته ۶۷ درصد انتقال ایدز به کشور از طریق سرنگ آلوده انجام می‌شده اکنون ۴۷ درصد این موارد از طریق سرنگ آلوده صورت می‌گیرد در حالی که انتقال ایدز از طریق روابط جنسی به ۳۶.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی از نهایی شدن پروتکل درمان به وسیله متادون خبر داد و گفت: پروتکل درمان کودکان و نوجوانان نیز تهیه شده و به صورت آزمایشی در کمپی در شهر زاهدان در حال اجرا است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان شورای شهر تهران مبنی بر احداث کمپ ترک اعتیاد کودکان در این شهر گفت: این موضوع هنوز به تصویب نرسیده است.

جزینی در رابطه با تصمیم اخیر وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی کمپ‌های ترک اعتیاد خصوصی و بکارگیری پزشکان آن در خانه‌های بهداشت گفت: ما مخالف این اقدام هستیم و معتقدیم باید موضوع درمان اعتیاد را در کشور تقویت کنیم نه تضعیف.

به گفته جزینی از ابتدای سال تاکنون ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر با خط مشاوره‌ای ستاد مبارزه با مواد مخدر تماس گرفته‌اند که ۸۳ درصد تماس‌گیرندگان را زنان، ۱۶ درصد را مصرف‌کنندگان تشکیل داده‌اند.

آنچنان که وی آمار داد ۴۶ درصد تماس‌ها مربوط به موضوع شیشه و ۲۱ درصد در رابطه با موضوع تریاک بوده است. همچنین بیشترین تماس‌ها از استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و گیلان بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *