دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۷
۶۲
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت:

روایتی از درخواست لحظه آخر آمریکا پیش از اتمام مذاکرات

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 396218
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که تمدید مذاکرات در لحظات آخر "خواست آمریکایی‌ها" بوده است.
روایتی از درخواست لحظه آخر آمریکا پیش از اتمام مذاکرات
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با نیلز آنن نماینده پارلمان آلمان و سخنگوی حزب سوسیال دموکرات این کشور در جمع خبرنگاران گفت: مذاکراتی که با آقای آنن انجام شد، پیرامون مسائل هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای، تروریسم در منطقه و مشترکات ایران و آلمان بود. با توجه به سابقه طولانی روابط خوب ایران و آلمان باید همکاری‌های دو کشور از سر گرفته شود و موانع از راه برداشته شود.

وی افزود: دو کشور این علاقه‌مندی را دارند که مانند گذشته روابط به جایگاه اصلی خود بازگردد، مشترکاتی که هر دو کشور در منطقه غرب آسیا شامل آفریقا و خاورمیانه داریم، بازگشت آرامش به این کشورها، حمایت از تمامیت ارضی کشورها و حکومت‌های قانونی و مشروع این کشورها است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ظرف روزهای آینده هیئت کارشناسی ما به ژنو سفر می‌کند و گفت‌وگوها را از سر می‌گیرند و تا جایی که به ایران مربوط می‌شود این کشور فقط تلاش دارد در چارچوب قواعد و ضوابط بین‌المللی مطابق NPT که هر کشوری حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند، در این مسیر حرکت داشته باشد.

ولایتی ادامه داد: ما تاکید داریم که استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یک امر نمایشی یا آزمایشگاهی نیست. بلکه استفاده صنعتی مورد نیاز ماست و ما نیاز فراوانی به انرژی پاک داریم که مهمترین آن انرژی هسته‌ای است. ایران این امکانات را دارد و لذا برای ساخت رآکتور هسته‌ای با روس‌ها قرارداد بسته و یکی از آنها به کار افتاده و دو رآکتور دیگر هم قرارداد اولیه‌اش بسته شده و خود ایران هم در پی این است که هم رآکتور تولید کند و هم میله‌های سوخت، با استقلال کامل و بدون وابستگی به جایی و با رعایت ضوابط بین‌المللی.

"اگر این طور باشد که تمام مذاکره‌کنندگان از جمله ۱+۵ و ایران حقوق را به رسمیت بشناسند، مشکل به زودی حل خواهد شد. مگر اینکه ادعاهای زیاد داشته باشند مانند بعضی ادعاهای ناحق آمریکایی‌ها که موجب طول کشیدن مذاکرات شد و این بار هم آمریکایی‌ها بودند که لحظات آخر گفتند ما مذاکرات را تمدید می‌کنیم. "

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافاتی میان واشنگتن و پاریس پیرامون فشارهای وارد شده به دولت اوباما گفت: این اختلاف نیست، بلکه زیاده‌خواهی‌های آمریکا برای اینکه از طرف ۵ کشور دیگر تصمیم بگیرد، نهایتا در میان متحدین آمریکا از جمله فرانسه موجب اعتراض شده و باید آمریکا بداند که توهم اینکه دنیای آینده دنیای یک قطبی است برآورده نخواهد شد و باید رعایت دیدگاه سایر کشورها را هم داشته باشند.

ولایتی تصریح کرد: حتی دیدگاه آلمانی‌ها در رابطه با مسائل مختلف جهان از جمله قضیه اوکراین یکی نیست و در قضیه هسته‌ای هم با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد، از یک سو روسیه و چین و از سوی دیگر آلمان و فرانسه باید گفت اگر آمریکایی‌ها به روش خود ادامه دهند سرانجام نه تنها بهره‌ای نخواهند برد، بلکه میان متحدین خودش نیز تفرقه ایجاد خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اجتماع بزرگ مردم در اربعین حسینی تاکید کرد: این اتفاق در تاریخ بشر بی‌نظیر است و همایش و راهپیمایی‌های ده‌ها کیلومتری و چندصدکیلومتری برای بیعت مجدد با امام حسین (ع) و این اتحاد مسلمین را نشان می‌دهد که شیعه و سنی و غیرمسلمان‌ها هم به این راهپیمایی پیوستند، چرا که امام حسین (ع) را نه تنها پیشوای مسلمانان جهان و بلکه رهبر آزادگان جهان می‌دانند.

ولایتی با اشاره به سخن گاندی مبنی بر اینکه آنچه ما برای ملت هند آوردیم، حرف تازه‌ای نیست و همان مطلبی است که امام حسین (ع) به دنبالش بود، ادامه داد: این کلام امام حسین خطاب به لشکر ابن‌سعد که اگر دین ندارید، آزاده باشید نشان می‌دهد امام حسین (ع) نه تنها رهبر مسلمانان بلکه رهبر آزادگان جهان است. این حرکت یک پیروزی بزرگی برای راه حق بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
آقای ولایتی! شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمی برد. مخلص کلام ایشان اینست که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد. پس چرا باید با چنین جانورانی پشت یک میز نشست و به اصطلاح مذاکره کرد.
پدری که پسرانتحارکرده اش را درمرقدمطهرامام راحل دفن کرد
آقای ولایتی هنوز زخم خنجرشما که ازپشت به حدادعادل و سعیدجلیلی زده خوب نشده خیلی وقته که ازچشم ملت افتادی بهتر است اطراف هاشمی رفسنجانی باشی شاید ...
حمید
Romania
خدا رحمت کند آیه ا... مهدوی کنی را ، این آقا به تماس تلفنی ایشان هم برای حفظ وحدت پاسخ ندادند.
جناب ولایتی!!! یادتان هست که در مناظره 92، لیوان را از روی میز برداشتی و قریب به این مضمون گفتی که مگر می شود با دادن یک لیوان، امتیاز هسته ای را گرفت؟ به نظر شما چی باید بدهیم تا امتیاز هسته ای را بدهند؟ غنی سازی 20% را یا باز هم کم است؟ کاهش 6000 تایی سانتریفیوژها در توافق آذر 92 را یا باز هم کم است؟ اکسید کردن 90% اورانیوم غنی شده را یا باز هم کم است؟ کاهش 9000 تایی سانتریفیوژها در آذر 93 را یا باز هم کم است؟ دکوری شدن برنامه هسته ای را یا باز هم کم است؟ برنامه موشکی را یا باز هم کم است .........؟؟؟ آری واقعا یک لیوان کم است، اما به نظر شما چه امتیازی بدهیم، آنها قانع می شوند و برنامه هسته ای ما را دقیقا مطابق NPT به رسمیت می شناسند؟؟؟
تاريخ نگار !!؟؟
بابا ! اين بنده خدا، تخصصش اينه كه داستانهاى تاريخى..
زمان طولانى ، تو تلويزيون بشينه باآب وتاب بيان كنه، ولذت
ببره !..
Iran, Islamic Republic of
يادش بخير : ....... آقاي ولايتي اگر اطلاعات دیگرتان هم مانند همین اطلاعات بخش سوم صحبت هایتان باشد که واویلاست.....
پریسا
آقای ولایتی شما اگراندک آبرویی هم داشتید پارسال در بحبوحه مناظرات به باد دادید آش نخورده و دهن سوخته
باید از تجربیات ایشون استفاده کرد
Iran, Islamic Republic of
علی آقا شما معتقدی نباید پشت یک میز نشست و صحبت کرد. بعد ادعای اطاعت از رهبری هم داری؟
علی
عزیزم! کیه که ندونه رهبری با مذاکره مستقیم! با آمریکا مخالفه. نکته اینجاست که به خاطر اصرار ابوموسی اشعری های زمانه و به خاطر روشن شدن اذهان عمومی، اجازه داده اند.
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی چرا تئوری شما که باید امتیاز بدهیم تا تحریما ها را بردارند، جواب نداد؟
United States
تئوری شما که تحریمها کاغذ پاره بود جواب داد؟!
فرامرز
... خجالت بکش
سرور
ضرر آن کمتر بود.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
تحریم دشمنان قسم خورده کاغذ پاره است اگر ما مرد مبارزه باشیم نه اینکه اینطوری وا بدهیم! ضمنا آدم در تحریم و فشار باشد و آزاده و سربلند باشد خوب است یا تحریم باشد و در فشار و سرافکنده و وا داده؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
آره عزيزم جواب داد حداقلش اين بود كه اورانيوم 20 درصد رو ساختيم تا دولت محبوب شما دستش خالي نباشه و چيزي داشته باشه تا باهاش معامله كنه و كارش به فروش عزت و شرف مملكت نكشه كه متاسفانه كشيد
آری، اگه با اقتصاد مقاومتی به جنگ تحریم ها بریم، اونوقت می بینی که کاغذ پاره است...
خسرالدنیا والاخرت
حمید
Romania
بفرمایید خسره الاخره تنها!!
توفیقی از قزوین
ایکاش فیلم مناظره و نظر ایشان در مورد عدم توان جلیلی برای حل مذاکرات را دوباره پخش کنند تا به عمق شخصیت ایشان ... و پیروزی روحانی پی ببرید
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی لطفا شما دیگر راجع به انرژی هسته ای و مذاکرات چیزی نفرمائید. سعید جلیلی رو متهم می کردید که کاربلد نیست و در مذاکرات بیانیه می خواند. چرا برخلاف نظر شما مذاکرات دولت جدید، به شکست خورد؟
چرا همه چیز را دودستی تقدیم کردید باز تحریم جدید شدیم ؟
کافی شاپ قدرت
بنده خدا میگفت برای ۵+۱ کلاس فلسفه گذاشته اقای جلیلی و خودش از مذاکره با خنده و سازش حمایت میکرد حالا اومده با حرفهای دو پهلو اب رفته را به جوی برگرداند. پس چی شد شما که اعتماد داشتی به اروپا؟مذاکرات قطعنامه را مثال میزدی؟ از کافی شاپ و قهوه میگفتین؟ شهید دوران بغداد را نا امن کرد شما از جابجایی کنفرانس سر میز بهره برداری میکردی.  
Iran, Islamic Republic of
آقای و لایتی با ماندنش در صحنه انتخابات، کمک زیادی به روحانی و هاشمی کرد ولی درخصوص نحوه مذاکره با غرب، همه فهمیدند که اشتباه می کرده.
این مسایل همه یک سناریوی از پیش تعیین شده و در راستای یک کار تیمی بوده
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی! خوبه خودت داری کلام امام حسین که اگر دین ندارید آزاده باشید رو میگی اما متاسفانه عمل نمی کنی! شما به خاطر اینکه یکی دیگه رییس جمهور بشه با ... نقض پیمان کردی و پا روی آیه قرآن گذاشتی (المومنون عند شروطهم). حالا اگه خودت میخواستی رییس جمهور بشی دیگه ...
من دیگه حرفی ندارم!
حسین
Netherlands
جای شگر دارد که از ... خارج و زیر علم اصلاحات و جمع باسوادها به رهبری دکتر روحانی ورود کرد.
مذاکره با امریکا اشتباهی بزرگ بود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات به جای خود دیگه چرا با کری خونخوار رفتن دست دادن و عکس سلفی گرفتند
متین
جناب ولایتی ، توضیح و تفسیرهای شما نه تنها در باره مذاکرات هسته ای ، بلکه در هیچ مورد دیگری قابل اعتماد و پذیرفته نیست .
حمید
Romania
حمایت های مردمی هم تا جایی برادر جان.
ما بقول حضرت امام ره با هیچکس عقد اخوت برای همراهی همیشگی نبسته ایم.
Iran, Islamic Republic of
من جای ایشون بودم دیگه راجع به مذاکرات حرف نمیزدم. با اون حرفای غلطشون در مناظره درباره مذاکرات. ایشون میگفت اگه کوتاه بیایم کوتاه میان. روحانی کوتاه اومد ولی پرروتر شدن
اصلا و با چه منطقی باید کوتاه بیاییم ؟ما که هزینه کردیم شهید دادیم و واقعا پیسرفت کردیم چرا باید کوتاه بیاییم ؟خوب از اول شروع نمی کردید و حلو پیشرفت را می گرفتی که هم هزینه مادی و معنوی نمی شد هم نیازی به کوتاه آمدن در مقابل دشمن قیم خور ه باشید .هر که خدا را گم کرد خدا او را به همان کسب که به او دل بسته واگذار خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی شما را به خدا دیگه راجع به مذاکرات تئوری پردازی نکنید. زمان انتخابات به مردم گفتید بیخیال هسته ای بشید اقتصاد درست میشه. پس چرا نشد و مذاکرات سرکاری بود و کلی امتیاز هم دادیم و تحریم ها هنوز سرجاشه؟
راه و روش مذاكره جليلى بهترينه
سرایانی
سلام آقایان عجله نکنید باید ما اهل منطق و گفتگو باشیم تا ببینیم راه به کجا می رسد .
چشمتو باز کن ، تو تله شیطان رو نمیبین؟...
Iran, Islamic Republic of
امام حسین اهل منطق بود یا نه؟ نشست ببیند چه می شود یا نه؟؟!!
نادر
Spain
از جهان نیوز خواهش ، خواهش و خواهش میکنیم متن صحبتها و سخنرانیهای ایام انتخابات ریاست جمهوری را که طرف مقابل را محکوم به بیانیه خوانی میکرد ، در کنار این متن منتشرکند.
رجب
Spain
آقای ولایتی عزیز - یاس ازشمابعید است ، چون خودتان بارها گفتید با یک زنگ به شیراک همه مشکلات را حل میکنی و گره قطعنامه ها را میگشایی.
صفر
Spain
حیف بر آن همه خوش نامی ، که جمع آوری اش حداقل 35 سال طول کشید و صاحبش آنرا ظرف 20 روز به قیمت ناچیزی به یغما داد. خدایا پناه برتو
حیف و صد حیف
Romania
شب دراز و قلندر بیدار!
امیر
هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید...
من به جلیلی رای دادم
روزی که ایشان به جلیلی از انعطاف پذیری در مذاکرات گفتند اقای جلیلی گفت ما قدم متوازن بر می داریم
من به عنوان یک شخص عادی تا حدودی تحت تاثیر این حرف اقای ولایتی قرار گرفتم
...
فقط خدا رو شکر که به جلیلی رای دادم و اشتباه نکردم
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
اقای سعید جلیلی با درایت وفهم عقبه مذاکره کنندگان ومال اندیشی ذره ای به این خبیثان امتیاز ندادومثل شیر جلویشان ایستاد ولی افرادی چون ولایتی با سیاهنمایی فضایی را ایجاد کردند که منجر به رو کردن کلیدی شد که تاکنون برای مردم وکشور جز ضرر وزیان منفعتی نداشته اما با تبلیغ انرا کارامد نشان میدهند ولی ما که چیزی ندیدیم.
خدا سیاستمدارانی مانند ولایتی را حفظ کند...
علي
جاي تعجب دارد مگر در را‌ه‌اندازي نيروگاه بوشهر اينهمه كارشكني از روسها نديديد كه قرارداد دو نيروگاه را بسته‌ايد؟ بعد از گذشت 35 سال هنوز يك نيروگاه بوشهر راه‌اندازي كامل نشده!!!
آقای ولایتی وقتی جان کری گفته ما باید احمق باشیم که این مذاکرات رو ترک کنیم شما باید انتظار تمدید چندین باره مذاکرات را داشته باشید.
Spain
عجب عاقبتی - عجب سرنوشت غیرقابل انتظاری
تو یکی دیگه حرف نزن که ماهیتت برا مردم روشن شده .!!!
فرهاد
سلام یادم هست که در مناظرهای ریاست جمهوری شما فرمودید که دولت حاضر و ریاست مذاکره کننده اقای جلیلی اگرچنان میکردن مشکل حل شده بود مثلا گفتید که با فرانسه به توافق رسیده بودید ولی اقایان خراب کردن حالا تشریف ببرید درست کنید دیگر -مگر خود شما نمی خواستید حسن روحانی رییس جمهور بشود حالا که به ارزویتان رسیدید پس چرا مملکت را نجات نمیدهید؟
علی
اینم که شما میگی امریکا درخواست تمدید مذاکرات رو داد
من یاد تلفون .. اخرین لحظه افتادم
که اول گفتن اوباما تماس گرفته
...
ميلاد
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي ولايتي شما هم مثل بعضيها گذشته درخشاني داشتيد ولي متاسفانه قدر ندانستي وآن را در مناظره هاي رياست جمهوري بر باد داديد.لطفا بيش ازاين نمك به زخم دلسوزان نپاشيد.اگر هنوز هم در دل ما جا داري به خاطر اين است كه مشاور بين الملل حضرت آقا هستيد.والسلام علي من التبع هدا.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
ببین اصلا فکرشو هم نکن. فکر اینکه پیش امت حزب اله جایگاهی داری فکریست سخت اشتباه. ...
آقای ولایتی دنیا آنقدر ارزش دارد که برایش آخرتت را فدا کردی؟؟؟؟
امیر
خدایا تا آخر عمر مارو ثابت قدم نگهدار
حقیقت رو گفته
اهالی طالقان
هرچ فریاد دارید بر سر ... بکشید
... آزاده باش
ممد
United Kingdom
آقای ولایتی عزیز طرف امریکایی مثل شیر خونخوار آهو را بر زمین زده و می خواد تو این هفت ماه نفسی تازه کنه وبعد تیکه پارش کنه اما نمی دونه که دیگه وقت بیرو ن جستن اهو از نخجیریه که شماها معتقد بودید باید وارد ان شد و باید اعتماد کرد
بزودی به حول وقوه الهی با درایت رهبری معظم ،این شکارگاه محل فرو رفتن ارزوهای این شیر و کفتارهایش می شود
به هر حال مقام معظم رهبری از قبل گفته بودن که ترحم بر پلنگ تیز دندان پشیمانی بود بر گوسفندان
United States
ولایتی انتخابات بعد هم هستی؟