جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

افشای دروغ بوش برای حمله به عراق

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 395955
انتشار اطلاعات محرمانه مربوط به پیام‌های رد و بدل شده در دولت قبلی آمریکا، تردیدهای تازه‌ای در مورد انگیزه‌های جورج بوش از مداخله نظامی در عراق ایجاد کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اسناد محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده، توجیه اصلی دولت «جورج بوش» برای مداخله نظامی آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ را به شدت زیر سوال برده است.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که این اسناد، ادعای مطرح‌شده مبنی بر دیدار «محمد عطا» عضو مصری القاعده با یک مقام عراقی در جمهوری چک را با تردید مواجه می‌کند. عطا از جمله کسانی است که از سوی آمریکا به عنوان یکی از طراحان و عوامل حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی معرفی شده است.

ادعای دولت بوش مبنی بر اینکه عطا در آوریل ۲۰۰۱ در پراگ با «احمد العنیان» نماینده دولت عراق دیدار کرده، یکی از اصلی‌ترین توجهیات مرتبط کردن حملات یازده سپتامبر با عراق بود.

با این حال، اسنادی که «جان برنان» رئیس سیا در نامه‌ای به سناتور «کارل لوین» رئیس دموکرات کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا ارائه کرده، نشان می‌دهد که ادعای دولت بوش در رابطه با دیدار عطا و نماینده عراق در پراگ به کلی نادرست بوده است. لوین که ماه آینده با روی کار آمدن سنای جمهوری‌خواه از ریاست کمیته کنار می‌رود، روز پنج‌شنبه نامه برنان را به صورت عمومی منتشر کرد.

در یکی از تلگراف‌های ارائه شده از سوی برنان، آمده است: «هیچ کارشناسی از واحد ضدتروریسم یا اف‌بی‌آی... نگفته است که مدرکی وجود دارد، یا "می‌داند" که (عطا) واقعا (در پراگ) بوده است. واقعیت این است که تحلیل‌های صورت گرفته کاملا خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.»

این در حالی است که در سال ۲۰۰۱، «دیک چنی» معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» گفته بود: «کاملا تائید شده که او (عطا) به پراگ رفته و آوریل گذشته، چند ماه پیش از حملات، با مقام ارشد استخبارات عراق دیدار کرده است.»

چنی در آن سال‌ها، پیش از آغاز مداخله نظامی کشورهای غربی به رهبری آمریکا به عراق، بارها ادعای دیدار عطا و عنیان را تکرار کرده و آن را سندی مبنی بر ارتباط حملات یازده سپتامبر با دولت وقت عراق، مطرح کرد.

نامه ارسال شده از سوی برنان، نشان می‌ده که هم اف‌بی‌آی (اداره فدرال تحقیقات آمریکا) و هم سیا (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) نسبت به اینکه «عطا در پراگ بوده باشد، اظهار بدبینی» کرده بودند. هر دوی این نهادها تصریح کرده بودند که اطلاعاتی که پیشتر از سوی تنها یک منبع در مورد این دیدار دریافت شده بود، «ممکن است ناقص بوده و نیاز به شواهد بیشتر داشته است.»

تلگراف مورد استناد برنان، مربوط به ۱۳ مارس ۲۰۰۳ و آخرین تلاش صورت گرفته برای کسب اطمینان از برگزاری چنین دیداری است. با وجود آنکه تا آن زمان هیچ نشانه دقیقی دال بر انجام این دیدار وجود نداشته، نیروهای آمریکایی یک هفته پس از این تلگراف، به عراق حمله کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *