چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۲

روزنامه‌نگاری تحقیقی برای جلوگیری از فساد

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب: 395439
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: نیازمند روزنامه‌نگاری تحقیقی برای جلوگیری از فساد اداری - اقتصادی هستیم.
به گزارش جهان، امیدعلی مسعودی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص آسیب شناسی عملکرد رسانه‌ها در مبارزه با فساد اداری و اقتصادی‌ اظهار داشت: نخستین مطلب این است که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و این از زمانی که ادموند بورک در مجلس عوام انگلیس در مقابل تصویب یک لایحه ایستاد و خبرنگاران را به عنوان نمایندگان افکار عمومی معرفی کرد، مطرح شد.

وی ادامه داد: از همان زمان خبرنگاران در یک طبقه از مجلس جایگزین شدند و این به معنی این بود که آنها می‌توانند با نمایندگان مجلس در ارتباط بوده، اخبار را بگیرند و فاصله دولت و ملت را پر کنند؛ رسانه‌ها نهادهای مدنی هستند و اگر به عنوان رکن چهارم دموکراسی در کنار قوای مقننه، مجریه و قضاییه باشند، جامعه آسیب نمی‌بیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر در جامعه پنهان‌کاری باشد و مطبوعات به اطلاعات دسترسی نداشته باشند، فساد مالی و اقتصادی اتفاق می‌افتد، اگر مطبوعات به اطلاعات دسترسی داشته باشند جرأت خطا به وجود نمی‌آید و معمولاً اینگونه خلاف‌ها در سکوت رسانه‌ای انجام می‌شود، رسانه‌ها باید مانند چشم بینای مردم بر کار دولت،‌‌ مردم و خود رسانه‌ها نظارت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین رسوایی در آمریکا که همواره در طول تاریخ به عنوان یک نمونه عیان به کار برده می‌شود، رسوایی واترگیت بودکه توسط دو خبرنگار افشا شد و از همان زمان روزنامه‌نگاری تحقیقی به وجود آمد، ما نیز به این مقوله نیازمندیم تا خبرنگاران با استفاده از مستندات بتوانند جلوی بروز فساد را بگیرند.

مسعودی تصریح کرد: البته در برخی موارد خبرنگاران با اطلاعات ناقص و بدون منبع موثق مطالبی را منتشر می‌کنند که باعث بروز منکرات شده و افکار عمومی جامعه را به هم می‌ریزد لذا نیازمند روزنامه‌نگاری حرفه‌ای هستیم تا با رعایت حقوق قرمز اطلاعات مفید را در اختیار مردم قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *