پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

ناگفته‌های مصباحی مقدم از حضور روحانی در جامعه روحانیت و شرط هاشمی

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 395315
"آقای روحانی گفته بود در حال حاضر جلسات جامعه روحانیت مبارز همزمان با جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از این جهت نمی‌توانم در جلسات جامعه شرکت کنم ولی زمان به گونه‌ای باشد که امکان حضور پیدا کنم، حتماً در جلسات شرکت خواهم کرد."
به گزارش جهان، غلامرضا مصباحی‌مقدم را بیشتر به عنوان چهره‌ای اقتصادی می‌شناسند، کسی که در کسوت نمایندگی مردم تهران در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عضویت دارد و در دانشگاه امام صادق (ع)، در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، "فقه الاقتصاد" را تدریس می‌کند اما در کنار مسئولیت‌های اقتصادی، مسئولیت سخنگویی جامعه روحانیت مبارز را نیز بر عهده دارد، تشکلی که یکی از با سابقه‌ترین تشکل‌های سیاسی جریان اصولگرا، همواره در جریان انتخابات‌ها محور "وحدت" و "ائتلاف" جریان اصولگرا است. از این رو، برای بررسی فعالیت‌های جامعه روحانیت مبارز به دفتر وی در طبقه هفتم مجلس شورای اسلامی رفتیم و وی یک ساعت در مقابل سئوال‌های ما نشست و به آرامی پاسخ داد. البته قرار بود بعد از گفت‌وگو به جلسه جامعه روحانیت مبارز برود تا در جلسه انتخاب دبیرکل جامعه روحانیت شرکت کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در این گفت‌وگوی یک ساعته ناگفته‌هایی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و درخواست طرفداران موسوی برای "حَکَمیت" آیت‌الله مهدوی‌کنی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را برای اولین بار در گفت‌وگو با تسنیم مطرح و تأکید کرد:"مسائلی را می‌گویم که بعد از ۴-۵ سال بعد از انتخابات هنوز جایی مطرح نشده است".

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در مورد تقسیم کار جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علیمه قم گفت: بیشترین توجه جامعه مدرسین به مجلس خبرگان است ولی ما مایل به همکاری در این مسئله هستیم، کمااینکه در ادوار گذشته انتخابات مجلس خبرگان هم کار مشترکی بین جامعتین بود. در مورد مجلس شورای اسلامی بیشترین ورود را جامعه روحانیت مبارز دارد ولی همواره مایل به همکاری از سوی جامعه مدرسین هستیم. گاهی جامعه محترم مدرسین اظهار می‌کنند که در کلیات ورود می‌کنیم ولی در مصادیق ورود نمی‌کنیم ولی نسبت به مجلس خبرگان مصادیق را هم مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اخیراً هم بحثی در این رابطه داشته‌اید که اعضای جامعه مدرسین نیز چنین اظهاراتی را داشته باشند؟ اظهار داشت: گفت‌وگویی را با آیت‌الله یزدی رئیس محترم جامعه مدرسین داشتیم و قرار شد ایشان این بحث را در جامعه مدرسین مطرح کنند و نتیجه را به جامعه روحانیت مبارز بگویند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین در مورد دعوت از آقای هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در جلسات جامعه روحانیت گفت: آخرین دعوتی که از آقای هاشمی‌رفسنجانی شد، ظاهراً اظهار کرده بودند که اگر دوستان به دفتر من تشریف می‌آوردند، من هم در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت می‌کنم.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قبلاً گفته بودید که آقای هاشمی گفته بودند جلسات جامعه روحانیت مبارز در دفتر من برگزار شود و وی مسئله امنیتی را مطرح کرده بود، این بحثی که می‌گوید اخیرا مطرح شده است یا همان بحث‌هایی است که از قبل بود؟ تصریح کرد: پاسخ تازه‌ای که آقای هاشمی‌رفسنجانی به ما گفتند و اخیراً مطرح شده بود.

وی همچنین در مورد نظر آیت‌الله مهدوی‌کنی در مورد راهبرد جریان اصولگرایی برای ورود به انتخابات‌ها نیز گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی تعبیر به وحدت را هیچگاه نمی‌پسندیدند و می‌گفتند وحدت امکان ندارد، اما آنچه که قابل تحقق خواهد بود ائتلاف و همگرایی است و حتما هر گروه، حزب و جمعیتی برای خودش اهدافی دارد، خط و مشی و سلیقه‌هایی دارد ولی ما باید روی اصول مشترک تکیه کنیم و از خواسته‌های گروهی و فردی و حزبی خودمان کوتاه بیاییم تا بتوانیم به ائتلاف و همگرایی برسیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تشریح جزئیات جلسه جامعه روحانیت مبارز قبل از انتخابات ریاست دهم، در خصوص نظر آیت‌الله مهدوی‌کنی در مورد موسوی اظهار داشت: آیت‌الله مهدوی‌کنی گفتند من با آقای موسوی کار کردم و از نزدیک آقای موسوی را میشناسم، آن اعتقادی که ما به ولایت فقیه داریم، آقای موسوی این اعتقاد را ندارد. آقای موسوی ولایت فقیه را به مثابه رهبری مثل گورباچف در نظام اتحاد جماهیر شوروی می‌داند، به عبارت دیگر رهبری را مثل کسی می‌داند که لیدری جامعه را بر عهده دارد و نهایتاً ممکن است حرف آخر را بزند، اما آنچه که ما نسبت به ولایت فقیه قائل هستیم نیابت از امام زمان (عج) است و نایب امام زمان (عج) قداستی دارد و تبعیت از او بر ما تکلیف است. چنین نگاهی را آقای موسوی نسبت به ولایت فقیه ندارد و از این جهت من معتقدم نباید از آقای موسوی حمایت کنیم. این پیشگیری جامعه روحانیت قبل از این بود که بخواهد انتخابات برگزار شود و فتنه‌ای برپا شود.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در مورد پیشنهاد اطرافیان موسوی برای حکمیت قرار دادن آیت‌الله مهدوی‌کنی در جریان فتنه ۸۸ نیز گفت: بعد از اینکه انتخابات انجام شد و آقای موسوی اعلام کرد تقلب رخ داده است، بنا شد مسئله به نحوی حل شود و مقام معظم رهبری راهکاری را دنبال کردند. در این شرایط برخی خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی آمدند و گفتند شما حکم شوید، آقای مهدوی‌کنی گفت وقتی می‌توانم حکم شوم که طرفین به حکمیت من رضایت بدهند.

وی افزود:برخی از اطرافیان آقای موسوی خواستند حالا که آقای موسوی فاصله گرفته است، آقای مهدوی‌کنی واسطه شود تا قضیه بین دو طرف جمع شود. آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت رهبر معظم انقلاب هستند که محور و بهترین حکم هستند و قوانینی وجود دارد که بر اساس آن باید کارها بر مبنای قوانین انجام شود. همچنین زمانی من بخواهم حکم شوم، طرفین باید به این حکمیت رضایت دهند؛ آیا آقای موسوی راضی هست وقتی من حکم شدم، به هر نتیجه‌ای که رسیدیم تن بدهد؟ ظاهراً پاسخ مثبتی دریافت نکردند ولی نشان می‌داد آقای مهدوی‌کنی درصدد حل این مسئله برآمدند و آمادگی حل مسئله به گونه‌ مسالمت‌آمیز را داشتند اما به نتیجه نرسید، بالاخره مداخله‌ای بود که برخی انتظار داشتند از ناحیه جامعه روحانیت مبارز و دبیرکل آن صورت بگیرد.

مشروح گفت‌وگو با سخنگوی جامعه روحانیت مبارز را در زیر می‌خوانید:

* آقای مصباحی‌مقدم از اینکه فرصتی را در اختیار ما گذاشتید تا بتوانیم از اظهارات و نظرات شما به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز استفاده کنیم کمال تشکر را داریم. آقای ابوترابی‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته‌اند جامعه روحانیت مبارز در حال تدوین برنامه‌ای برای ورود به انتخابات مجلس دهم است؛ آیا برنامه و راهبرد جامعه روحانیت مبارز برای ورود به انتخابات مشخص شده است؟

مصباحی‌مقدم: بسم‌الله الرحمن الرحیم. با تشکیل کارگروه انتخابات توسط کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز بحث در مورد انتخابات را شروع کردیم و الان نیز برای اینکه چگونه مجموعه گروه‌های اصولگرا را گرد هم بیاوریم، برنامه‌ریزی می‌کنیم. در گذشته نیز بنای جامعه روحانیت مبارز این نبوده که چیزی را به گروه‌های همسو با خودش تحمیل کند، بلکه بنای جامعه روحانیت بر این بوده که گروه‌ها را جمع کند و با همگرایی آنها به جمع‌بندی برسد، بنابراین این دوره نیز همین طور است ولی در این دوره چه ترکیبی داشته باشیم فعلا موضوع گفت‌وگو نیست و انشاءالله نتیجه گفت‌وگوهای کمیته سیاسی را به جلسه جامعه روحانیت خواهیم برد و وقتی به تصویب رساندیم، اعلام خواهیم کرد. اگر جامعه مدرسین هم مایل باشند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود کنند، ما استقبال می‌کنیم، علاوه بر این مایل هستیم دوستان محترم جامعه مدرسین با ما همکاری داشته باشند و با هم این موضوع را پیش ببریم.

* هنوز به برنامه مشخصی نرسیده‌اید؟

مصباحی‌مقدم: هنوز خیر و در حال بررسی هستیم.

* برخی می‌گویند جامعه مدرسین در زمینه انتخابات مجلس خبرگان رهبری ورود می‌کند و جامعه روحانیت مبارز در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال است. آیا در انتخابات مجلس دهم هم چنین رویکردی در جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز وجود دارد؟

مصباحی‌مقدم: باید گفت بیشترین توجه جامعه مدرسین به مجلس خبرگان است ولی ما مایل به همکاری در این مسئله هستیم، کمااینکه در ادوار گذشته انتخابات مجلس خبرگان هم کار مشترکی بین جامعتین بود. در مورد مجلس شورای اسلامی بیشترین ورود را جامعه روحانیت مبارز دارد ولی همواره مایل به همکاری از سوی جامعه مدرسین هستیم. گاهی جامعه محترم مدرسین اظهار می‌کنند که در کلیات ورود می‌کنیم ولی در مصادیق ورود نمی‌کنیم ولی نسبت به مجلس خبرگان مصادیق را هم مطرح می‌کنند.

*تقسیم کار جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین/جامعه روحانیت منتظر جواب آیت‌الله یزدی*

* اخیراً هم بحثی در این رابطه داشته‌اید که اعضای جامعه مدرسین نیز چنین اظهاراتی را داشته باشند؟

مصباحی‌مقدم: گفت‌وگویی را با آیت‌الله یزدی رئیس محترم جامعه مدرسین داشتیم و قرار شد ایشان این بحث را در جامعه مدرسین مطرح کنند و نتیجه را به جامعه روحانیت مبارز بگویند. آیت‌الله یزدی با حفظ مسئولیت‌شان بر ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو جامعه روحانیت مبارز هم هستند و در جلسه‌ای که جامعه روحانیت مبارز در دفتر آیت‌الله یزدی داشت، این بحث مطرح شد و ایشان هم پذیرفتند که این مسئله را در جامعه مدرسین مطرح کنند.

* جامعه روحانیت مبارز برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با سایر احزاب اصولگرا دارد؟

مصباحی‌مقدم: بنا داریم با همه گروه‌های گروه‌های اصولگرا، احزاب، جمعیت‌ها و ... همکاری داشته باشیم که نیازمند برنامه‌ریزی است و ما دنبال می‌کنیم.

* تاکنون جلسه‌ای با سایر احزاب یا گروه‌های اصولگرا داشته‌اید؟

مصباحی‌مقدم: تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

*تعیین نقش ناطق‌نوری منوط به حضور وی در جلسات روحانیت مبارز*

* در رابطه با ورود آقای ناطق‌نوری به انتخابات مجلس دهم، بحث‌های زیادی مطرح شده است. با توجه به اینکه آقای ناطق‌نوری از اعضای جامعه روحانیت مبارز هستند، آیا جامعه روحانیت مبارز با آقای ناطق‌نوری در رابطه با انتخابات مجلس دهم صحبت کرده است؟

مصباحی‌مقدم: آنچه که در قدم اول مهم است، حضور آقای ناطق‌نوری در جلسات جامعه روحانیت مبارز است. آقای ناطق‌نوری از انتخابات سال ۸۸ در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکردند. مکرر و به صورت فردی و جمعی از آقای ناطق‌نوری دعوت شده است ولی ایشان هنوز جواب مثبت ندادند، ما هنوز ناامید نیستیم و امیدواریم که آقای ناطق‌نوری باز هم تشریف بیاورند، بنابراین نقش ایشان زمانی معنی پیدا می‌کند که در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت کنند.

* برای انتخابات مجلس دهم با آقای ناطق‌نوری صحبت نکردید؟

مصباحی‌مقدم: خیر، زیرا هنوز انتخابات مجلس بحث جدی جامعه روحانیت مبارز نشده است.

* قبلاً شما گفته بودید که از حضور آقای هاشمی‌رفسنجانی در جلسات جامعه روحانیت مبارز استقبال می‌کنید، آیا با گرایش‌های آقای هاشمی‌رفسنجانی هنوز این بحث در جامعه روحانیت مبارز مطرح است؟

مصباحی‌مقدم: آقای هاشمی‌رفسنجانی مانند آقای ناطق‌نوری عضو مؤسس جامعه روحانیت مبارز هستند و اعضایی که بنیان‌گذار هستند، به عنوان اعضای دائمی تلقی می‌شوند ولو در جلسات شرکت نکنند، ما ابراز تمایل کردیم که آقای هاشمی‌رفسنجانی نیز در جلسات شرکت کنند.

* دعوتی از آقای هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در جلسات جامعه روحانیت مبارز داشته‌اید؟

مصباحی‌مقدم: آخرین دعوتی که از آقای هاشمی‌رفسنجانی شد، ظاهراً اظهار کرده بودند که اگر دوستان به دفتر من تشریف می‌آوردند، من هم در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت می‌کنم.

*هنوز تصمیمی برای تشکیل جلسات جامعه روحانیت مبارز در دفتر هاشمی‌رفسنجانی نگرفته‌ایم*

* قبلاً هم گفته بودید که آقای هاشمی گفته بودند جلسات جامعه روحانیت مبارز در دفتر من برگزار شود و وی مسئله امنیتی را مطرح کرده بود، این بحثی که می‌گویید اخیراً مطرح شده است یا همان بحث‌هایی است که از قبل بود؟

مصباحی‌مقدم: پاسخ تازه‌ای که آقای هاشمی‌رفسنجانی به ما گفتند و اخیراً مطرح شده بود.

* تصمیم جامعه روحانیت در این رابطه چیست؟ آیا جلسات را در دفتر آقای هاشمی‌رفسنجانی برگزار می‌کنید؟

مصباحی‌مقدم: هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.

* با توجه به اینکه آقای روحانی از اعضای جامعه روحانیت بودند ...

مصباحی‌مقدم: هنوز هم عضو جامعه روحانیت مبارز هستند و از بنیان‌گذاران هستند.

* با این شرایط تعاملی با دولت دارید؟ اینکه جلساتی را با آقای روحانی داشته باشید؟ یا اینکه تاکنون انتقادی یا پیشنهادی را به صورت خصوصی به رئیس جمهور داده‌اید؟

مصباحی‌مقدم: بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ هم جامعه روحانیت مبارز و هم مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز بیانیه‌ای دادند و از انتخاب آقای دکتر روحانی استقبال کردند و حتی در این بیانیه به نوعی توجه مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی به عضویت آقای روحانی در جامعه روحانیت مبارز ذکر شده بود و حکایت از حمایت از انتخاب آقای روحانی بود.

*جزئیات جلسه هیئت سه نفره جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور*

بعداً نیز بنده به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مأمور شدم حمایت جامعه روحانیت را از دولت آقای روحانی اعلام کنم. در عین حال تأکید کرده‌ایم به معنای نداشتن نقد نسبت به عملکرد دولت نیست، ما در مواردی هم ایراداتی داریم و سعی می‌کنیم این‌ها را توسط واسطه‌هایی منتقل کنیم ولی در قالب بیانیه موضع‌گیری نکرده‌ایم. در همان آغاز کار دولت نیز یک هیئت سه نفره از جامعه روحانیت مبارز برای تبریک حضوری با آقای دکتر روحانی دیدار کردند و در همان جلسه حمایت خودشان را از انتخاب آقای روحانی اعلام کردند و از آقای دکتر روحانی دعوت کردند در جلسات جامعه روحانیت، ولو بعضی جلسات که فرصت دارند، شرکت کنند و آقای روحانی هم قبول کرده بودند ولی تاکنون چنین فرصتی فراهم نشده است.

دو جلسه گذشته که از طریق آیت‌الله امامی کاشانی از آقای روحانی دعوت شده بود، آقای روحانی گفته بود در حال حاضر جلسات جامعه روحانیت مبارز همزمان با جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، از این جهت نمی‌توانم در جلسات جامعه شرکت کنم ولی زمان به گونه‌ای باشد که امکان حضور پیدا کنم، حتماً در جلسات شرکت خواهم کرد، امیدواریم جلسات را به گونه‌ای برگزار کنیم که آقای دکتر روحانی هم بتوانند در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت کنند.

* تاکنون نامه‌ای انتقادی یا پیشنهادی به صورت خصوصی به آقای رئیس جمهور نداده‌اید؟

مصباحی‌مقدم: خیر، تاکنون نامه‌ای ندادیم.

* در برهه‌ای اعضای جامعه روحانیت مبارز از آیت‌الله مهدوی‌کنی خواستند که جامعه روحانیت مبارز به حزب تبدیل شود که با واکنش آیت‌الله مهدوی‌کنی همراه بود و ایشان مخالفت می‌کند. آیا امکان دارد جامعه روحانیت مبارز بخواهد سمت و سوی حزبی بگیرد و تبدیل به حزب شود؟

مصباحی‌مقدم: این حرف شما برای حدود ۱۵ سال پیش است و تأکید آیت‌الله مهدوی‌کنی این بود که جامعه روحانیت مبارز یک حزب نیست و کارکرد حزبی ندارد و اصلاً مایل نیستیم به عنوان حزب تلقی شویم، زیرا در این صورت به عنوان یک حزب در کنار سایر احزاب قرار می‌گیرد ولی جامعه روحانیت به عنوان تشکل علمایی و روحانی است و بیشترین وظیفه و کارکرد خود را امور دینی می‌داند.

مهمترین دغدغه‌های جامعه روحانیت مبارز برقراری حاکمیت دین است و خود را به عنوان بازوی رهبری نظام، چه در زمان حیات امام (ره) و چه در زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، می‌داند و دائما پشت سر رهبری حرکت می‌کند و اینطور نیست روش انتخاب و نحوه تشکیلات حزبی داشته باشد. البته جامعه روحانیت مبارز صرفاً یک تشکل صنفی هم نیست، زیرا تشکل صنفی در پی منافع صنف خود است ولی جامعه روحانیت مبارز در پی منافع امت اسلامی، منافع و مصالح انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران است.

هیچگاه جامعه روحانیت مبارز در پی کسب قدرت هم برنیامده و هیچ دولتی از دولت‌های گذشته را نمی‌توان دولتِ جامعه روحانیت به حساب آورد، البته جامعه روحانیت از برخی دولت‌ها حمایت کرده و حتی گاهی هم حمایت‌ها تمام قامت و گاهی هم با شرط و شروط بود ولی بنای جامعه روحانیت مبارز بر این نیست که مانند احزاب در صدد تصاحب قدرت باشد.

بنای جامعه روحانیت مبارز این است که جایگاه جامعه روحانیت، جایگاه پدری برای فعالیت‌های عمومی جامعه و خصوصاً سیاسی باشد و بنا بر این است که مجموعه کسانی که زیر چتر انقلاب اسلامی و مبانی اصولگرایی می‌گنجند به هم نزدیک کنیم و بین این‌ها ائتلاف برقرار کنیم. البته گاهی موفق بودیم و گاهی مشکلاتی هم داشتیم.

بنابراین جامعه روحانیت مبارز کارکرد حزبی نداشته و بنا ندارد کارکرد خودش را تغییر بدهد. در نشست اخیری که اعضای جامعه روحانیت مبارز داشتند، همه اعضا بر روی مواضع و خط و مشی‌های گذشته در زمان آیت‌الله مهدوی‌کنی تأکید کردند و مشی اصولگرایی را همچنان مبنای کار خود قرار خواهند داد و با افراط و تفریط کاملاً مخالف هستند و بنا دارند خط افراط و تفریط را دنبال نکنند.

مشی جامعه روحانیت در حال حاضر مشی متعادل، مشی حرکت جمعی و مشی همراه با رعایت همه اصول و مبانی دینی و انقلاب اسلامی، خصوصاً محوریت ولایت فقیه و حمایت از رهنمودهای مقام معظم رهبری است و اجمالاً بنایی برای تغییر خط و مشی نداریم و همان خط و مشی گذشته ادامه خواهد داشت. ما تبدیل به حزب شدن را برای روحانیت و به عنوان روحانیت آفت تلقی می‌کنیم، یک وقتی روحانیونی وارد احزاب می‌شوند که مناقشه و مشکلی ندارد اما اینکه روحانیت خود حزب تشکیل بدهد را مناسب نمی‌دانیم.

* آقای رفیق‌دوست در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گفت آقای مهدوی‌کنی تأکید داشتند اصولگرایان برای وحدت دنبال سهم‌خواهی نباشید...

مصباحی‌مقدم: بله، دقیقاً...

* با توجه به اینکه بحث‌هایی در رابطه با انتخابات مجلس دهم و چگونگی وحدت جریان اصولگرایی مطرح شده است، بیاناتی از آیت‌الله مهدوی‌کنی به یاد دارید تا بتواند برای شرایط فعلی وحدت جریان اصولگرایی مفید باشد؟ آیت‌الله مهدوی‌کنی چه نظری در رابطه با چگونگی وحدت جریان اصوگرایی داشتند؟

مصباحی‌مقدم: توصیه‌های متعددی از آیت‌الله مهدوی‌کنی داریم که ایشان برای انتخابات‌ها داشتند؛ یکی از توصیه‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی این بود که ما ناگزیر هستیم برای رسیدن به ائتلاف از مواضع منحصر خودمان عدول کنیم و کوتاه بیاییم، البته به معنای کوتاه آمدن از اصول نیست، بلکه کوتاه آمدن از سلیقه‌های حزبی، جمعی و شخصی است.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی تعبیر "وحدت" را نمی‌پسندیدند؛ ایشان تأکید بر "ائتلاف" و "همگرایی" داشت*

آیت‌الله مهدوی‌کنی تعبیر به وحدت را هیچگاه نمی‌پسندیدند و می‌گفتند وحدت امکان ندارد، آنچه که قابل تحقق خواهد بود "ائتلاف" و "همگرایی" است و حتما هر گروه، حزب و جمعیتی برای خودش اهدافی دارد، خط و مشی و سلیقه‌هایی دارد ولی ما باید روی اصول مشترک تکیه کنیم و از خواسته‌های گروهی و فردی و حزبی خودمان کوتاه بیاییم تا بتوانیم به ائتلاف و همگرایی برسیم.

معنای این حرف آن است که همان اصول مشترک مبنا می‌شود، از این رو، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشترکاً منشور اصولگرایی را تدوین کردند و به امضای دو دبیرکل رسید. البته امضای دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از این بود که همه گروه‌های اصولگرا برای اظهار نظر دعوت شدند و به دلیل اینکه اختلافی نبود، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشترکاً پای این منشور امضا و سپس منتشر کردند و قرار بر این شد که مبنای مشترک اصولگرایان همین منشور باشد که هم اصول و مبنای اصولگرایی در آن گنجیده شده و هم ۱۲ شاخص ایجابی و ۱۲ شاخص سلبی دارد.

وقتی خیلی شفاف و مشخص مبنای همگرایی و ائتلاف مشخص و اعلام شده است، می‌خواهیم اصولگرایان کنار هم بیایند و نقش جامعه روحانیت مبارز، احیاناً اگر با همکاری جامعه مدرسین روبرو شویم، نقش هدایت و حمایت، ثانیاً داوری است. جایی که اختلاف بین مجموعه و احزاب اصولگرا پیدا می‌کند نیاز به داوری دارد که این داوری را جامعتین به عهده می‌گیرند تا بتوانند اختلافات را حل‌و‌فصل یا کاهش دهند. جامعتین در انتخابات ریاست جمهوری گذشته این نقش را ترسیم و اعلام کردند و در مقام اجرا هم می‌خواستند همین روش را دنبال می‌کنند ولی کاندیداهای اصولگرا عملاً تن به داوری جامعتین ندادند و کنار کشیدند و هر کدام استقلال خودشان را برای کاندیداتوری مطرح کردند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی همواره تأکید می‌کرد چتر اصولگرایی باید کاملاً فراگیر باشد، یعنی هر گروه و شخصیتی که اظهار می‌کند و مدعی اصولگرایی است باید زیر این چتر بگنجد، تفرقه و تشتت مطلقاً پذیرفته نیست؛ اولاً تفرقه و تشتت با مبانی دینی ما سازگار نیست و مبانی دینی ما را به سمت همکاری، همگرایی و ائتلاف می‌کشاند و اگر جایی هم بتوانیم وحدت می‌کنیم، ثانیاً به مصلحت یک مجموعه سیاسی نیست که بخواهد واگرایی داشته باشد، زیرا یک مجموعه سیاسی وقتی وارد کار می‌شود صرفاً قربة‌الی‌الله نیست که وارد می‌شود، بلکه نتیجه‌گیری نیز مطرح است و آن نتیجه‌گیری را باید دنبال کند.

اینطور نیست که بگوییم ما وارد انتخابات می‌شویم، حالا هر چه می‌خواهد بشود و هر اتفاقی بیفتد یا اینکه بگوییم ما روی دیدگاه‌های خودمان و بقیه هم روی دیدگاه‌های خودشان تکیه کنند، درست نیست، ما می‌خواهیم نتیجه بگیریم، طرفداران و توده مردم مؤمن و متدین نیز عنایت و توجه به روحانیت دارند و باعث می‌شود مردم هم از سرگردانی خارج شوند، بنابراین ناگزیر باید به همگرایی و ائتلاف برسیم.

پس تمام تأکید روی این است که می‌خواهیم پیروز انتخابات باشیم، اگر احیاناً پیروز انتخابات نشویم، چیزی است که ما نسبت به اقدامات لازم کوتاهی کرده‌ایم یا اینکه اتفاقی افتاده است و ناگزیر باید تن بدهیم ولی تمام تلاش و همت ما این است که مجموعه اصولگرایان چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری همچنان مورد اعتماد مردم قرار بگیرند.

در ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری وقتی صحنه به دیگران واگذار شد که ما با تعدد کاندیدا روبرو شدیم و کاندیداها برای رسیدن به فرد واحد همراهی نکردند، نتیجه این شد که آراء پخش شد و غیراصولگرایان روی کار آمدند. این مسئله هم در انتخابات ۷۶ و هم در بعضی انتخابات‌های دیگر اتفاق افتاد و گاهی هم نتیجه این شد که اصولگرایی روی کار می‌آمد که پیش‌بینی نشده بود یا اینطور نبود که مورد حمایت جدی قرار بگیرد.

از مجلس هفتم تاکنون اصولگرایان با استقبال مردم روبرو شدند و اکثریت کرسی‌ها را اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی گرفتند. این مسئله نشان می‌دهد نگاه عمومی مردم به سمت جریان اصولگرایی است. به این معنا نیست که منتخبین توانستند تمام آنچه را که مردم می‌خواستند محقق کنند ولی نمایندگان اصولگرا تلاش کرده‌اند در چارچوب اصولگرایی حرکت کنند و در عین حال بیشترین خواسته‌های مردم را دنبال و محقق کنند.

* در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ائتلاف پیشرفت شکل گرفت و برخی مانند آقای جلیلی به صورت مستقل در انتخابات کاندیدا شدند. آیا کاندیداهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با اعضای جامعه روحانیت و آیت‌الله مهدوی‌کنی دیدار داشتند؟

مصباحی‌مقدم: ائتلاف ۱+۲ بعد از اعلام حضور و تشکیل ائتلاف، خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی رسیدند و اعلام کرده بودند که ما بنا را بر این گذاشتیم که به صورت ائتلافی کار کنیم و نظرسنجی‌ها هر یک از ما را که مقدم نشان داد، دو نفر دیگر به نفع او کنار بروند. آیت‌الله مهدو‌ی‌کنی هم گفتند که پذیرفتیم شما به صورت ائتلاف وارد عرصه انتخابات شوید ولی پایبند به عهد خود باشید.

وقتی نزدیک انتخابات شدیم و نظرسنجی‌های مختلفی منتشر شد، آقایان گفتند ما بر سر کاندیداتوری خود ایستاده‌ایم و آیت‌الله مهدوی‌کنی هم به شدت ناراحت شد و گفت شما به عهد خودتان هم وفادار نبودید، بنابراین انتظار نداشته باشید ما از شما حمایت کنیم، از این جهت جامعه روحانیت از هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرد.

* وقتی آقای هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت‌نام کردند، جامعه روحانیت با آقای هاشمی‌رفسنجانی دیدار یا گفت‌وگویی نداشت؟

مصباحی‌مقدم: هیچگونه دیدار یا گفت‌وگویی نداشتیم.

* آقای مصباحی‌مقدم آخرین بحث خود را در رابطه فتنه ۸۸ داشته باشیم. در دوران فتنه ۸۸ نیز جامعه روحانیت مبارز نقش بسزایی در شرایط سیاسی کشور داشت. آقای رفیق‌دوست در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گوید در همان روزهای ابتدایی بعد از انتخابات ۸۸ مسئله به طور کامل برای آیت‌الله مهدوی‌کنی روشن بود و ایشان گفتند که موضوع کاندیداهای شکست خورده دعوای انتخاباتی نیست. در این دوره جامعه روحانیت با گردانندگان فتنه ۸۸ دیدار یا گفت‌وگویی نداشتند؟ آیت‌الله مهدوی‌کنی برای آرام کردن فضای بعد از انتخابات اقدامی کردند؟

مصباحی‌مقدم: بد نیست بعد از گذشت ۵ سال در مورد بحث‌هایی که در جامعه روحانیت مبارز بود، بگویم. در جریان انتخابات سال ۸۸ قبل از اینکه رسماً کاندیداتوری آقای موسوی مطرح شود، کاندیداتوری آقای خاتمی مطرح بود و من از طریقی متوجه شدم که آقای خاتمی کنار خواهد کشید و آقای موسوی کاندیدا خواهد شد. این مسئله را در جلسه جامعه روحانیت مبارز که در دفتر آیت‌الله یزدی تشکیل شده بود مطرح کردم و گفتم جامعه روحانیت باید موضع خودش را نسبت به حضور آقای موسوی مطرح کند.

*جزئیات جلسه روحانیت مبارز برای ورود انتخابات سال ۸۸*

در جلسه جامعه روحانیت مبارز بنده عرض کردم، امام صادق (ع) نامه‌ای از ابومسلم خراسانی دریافت کردند مبنی بر اینکه ما می‌خواهیم شما را به عنوان رهبر خودمان انتخاب کنیم، زیرا پیروز شده بود و بنی‌امیه را سرکوب کرده بود. امام صادق (ع) نامه او را بر روی شعله آتشی گرفتند و سوزاندند، یکی از حضار عرض کرد چرا جوابش را نمی‌دهید، امام صادق (ع) فرمودند او از مردان ما نیست و به این وسیله امام صادق (ع) بیگانگی خود را نسبت به خودشان اعلام کردند. همچنین فرمودند او اینطور نیست که اگر قدرت را به دست بگیرد، نهایتاً از ما تمکین کند.

من خدمت بزرگان جامعه روحانیت مبارز عرض کردم که آقای موسوی بعد از دوران نخست‌وزیری ارتباطی با شماها داشت؟ رفت‌وآمد و گفت‌وگویی داشت؟ همه گفتند خیر. گفتم آقای موسوی اینطور نبود که با جامعه روحانیت پیوندی داشته باشد، علاوه بر این جناب آقای موسوی در دوران نخست وزیری که مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند با رئیس جمهور وقت سازگاری نشان نمی‌دهد و خود را به نوعی نخست وزیر امام (ره) می‌دانست. چه اتفاقی افتاده که تصور کنیم آقای موسوی دوباره بیاید و نسبت به وضعیت امروز رهبری نظام سازگاری و همراهی نشان دهد؟!

نکته دوم اینکه آقای موسوی از نظر اندیشه اقتصادی به دولت‌سالاری گرایش دارد، به نوعی به حاکمیت دولت بر اقتصاد گرایش دارد، در حالی که سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب، خصوصاً سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تدوین شده است ما را به سمت کوچک شدن دولت و واگذاری بخش‌های دولتی به بخش‌های غیردولتی می‌برد. آیا آقای موسوی نسبت به مسئله دولت‌سالاری اقتصاد که در دوران نخست‌وزیری همین مشی را داشت، تغییر عقیده داده است؟!

نکته سوم، کسانی که از آقای موسوی حمایت خواهند کرد طیف‌های مختلفی هستند که بخشی از آنها، طیف لیبرال‌ها و بخشی هم چپ‌های تند هستند و در دوران حاکمیت اصلاح‌طلبان مطالبات آنها فراتر از ظرفیت نظام و به نحوی بهم ریختن بعضی از مبانی نظام بود، حتی شاید درصدد کاهش قدرت ولی فقیه در بهترین تفسیرها و برآوردها بودند، بنابراین کسانی که از آقای موسوی حمایت می‌کنند مطالباتی دارند، این مطالبات ممکن است موجب نوعی چالش در سطح رهبری نظام شود، چیزی شبیه اتفاقاتی که در دروان اصلاحات رخ داد و به جای اینکه چالش ما بین نظام جمهوری اسلامی و نظام استکبار جهانی باشد چالش درونی نظام را طی هشت سال داشتیم. همچنین اتفاقاتی که در مجلس ششم بود و می‌خواستند به مقام معظم رهبری جام زهر بدهند را باید در نظر داشته باشیم.

به هر حال، مطالبات کسانی که پشت سر آقای موسوی می‌آیند، علی‌القاعده اینطور نیست که رئیس جمهوری سر کار می‌آید و در چارچوب تعریف شده و مشخص نظام با محوریت ولایت فقیه کشور اداره شود. انتظارات بخشی از کسانی که از آقای موسوی حمایت می‌کنند، شبیه انتظارات دوران دوم خرداد است. آیا آقای موسوی تبعیت از ولایت فقیه را مبنا قرار خواهد داد یا تعارض خواهد داشت؟!

به عنوان مثال نظام ما به مثابه یک هواپیمای در حال حرکت است و این هواپیمای در حال حرکت اگر در کابین مسافران اتفاقاتی رخ دهد ولی در کابین خلبان آرامش برقرار باشد، هواپیما در ادامه مسیر با چالش روبرو نمی‌شود ولی اگر در کابین هدایت هواپیما به خلبان و کمک خلبان اختلاف رخ دهد، هواپیما دچار نوسان حرکت و چالش می‌شود و خدای نکرده به سقوط می‌انجامد.

با این تفاسیر حالا که آقای موسوی مطرح شده است ولی هنوز علنی نشده است ما موضع خودمان را مشخص کنیم و بگوییم از آقای موسوی حمایت نمی‌کنیم. بعضی از دوستان در جلسه مخالفت‌هایی داشتند و برخی هم گفتند اگر روحانیت مبارز کنار آقای موسوی بایستد، مواضع آقای موسوی تغییر می‌کند. به بعضی از دوستان پاسخ دادیم که آقای موسوی شخص جوانی نیست که اگر کنار وی قرار بگیریم رفتار آقای موسوی را تغییر بدهیم و وی در چارچوب اهداف ما قرار بگیرد، آقای موسوی مسیر خودش را خواهد رفت و ما را به دنبال خودش خواهید کشید، به هر حال نهایتا رأی‌گیری کردیم و حمایت از آقای موسوی رأی نیاورد. این مسئله برای اولین بار مطرح می‌شود.

*نظر آیت‌الله مهدوی‌کنی در مورد سران فتنه*

آیت‌الله مهدوی‌کنی قبل از رأی‌گیری گفتند من با آقای موسوی کار کردم و از نزدیک آقای موسوی را میشناسم، آن اعتقادی که ما به ولایت فقیه داریم، آقای موسوی این اعتقاد را ندارد. آقای موسوی ولایت فقیه را به مثابه رهبری مثل گورباچف در نظام اتحاد جماهیر شوروی می‌داند، به عبارت دیگر رهبری را مثل کسی می‌داند که لیدری جامعه را بر عهده دارد و نهایتاً ممکن است حرف آخر را بزند، اما آنچه که ما نسبت به ولایت فقیه قائل هستیم نیابت از امام زمان (عج) است و نایب امام زمان (عج) قداستی دارد و تبعیت از او بر ما تکلیف است. چنین نگاهی را آقای موسوی نسبت به ولایت فقیه ندارد و از این جهت من معتقدم نباید از آقای موسوی حمایت کنیم. این پیشگیری جامعه روحانیت قبل از این بود که بخواهد انتخابات برگزار شود و فتنه‌ای برپا شود.

*پیشنهاد اطرافیان موسوی برای "حکمیت" آیت‌الله مهدوی‌کنی*

بعد از اینکه انتخابات انجام شد و آقای موسوی اعلام کرد تقلب رخ داده است، بنا شد مسئله به نحوی حل شود و مقام معظم رهبری راهکاری را دنبال کردند. در این شرایط برخی خدمت آیت‌الله مهدوی‌کنی آمدند و گفتند شما حَکَم شوید. شخصیت آقای مهدوی‌کنی شخصیتی بود که یک بار دیگر نیز در جریان اختلاف بنی‌‌صدر، شهید بهشتی و آقای هاشمی‌رفسنجانی حَکَم شده بود و حکمیت ایشان مرضی همه بود؛ البته تنها حَکَم هم نبود. به هر حال، برخی از آقای مهدوی‌کنی خواستند که ایشان حَکَم شود، آقای مهدوی‌کنی هم گفت وقتی می‌توانم حَکَم شوم که طرفین به حکمیت من رضایت بدهند.

* کسانی که این درخواست را داشتند، از طرف آقای موسوی بودند؟

مصباحی‌مقدم: بیشتر از طرف آقای موسوی بود. آنها خواستند حالا که آقای موسوی فاصله گرفته است، آقای مهدوی‌کنی واسطه شود تا قضیه بین دو طرف جمع شود. آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت رهبر معظم انقلاب هستند که محور و بهترین حَکَم هستند و قوانینی وجود دارد که بر اساس آن باید کارها بر مبنای قوانین انجام شود. همچنین زمانی من بخواهم حَکَم شوم، طرفین باید به این حکمیت رضایت دهند؛ آیا آقای موسوی راضی هست وقتی من حکم شدم، به هر نتیجه‌ای که رسیدیم تن بدهد؟ ظاهراً پاسخ مثبتی دریافت نکردند ولی نشان می‌داد آقای مهدوی‌کنی درصدد حل این مسئله برآمدند و آمادگی حل مسئله به گونه‌ مسالمت‌آمیز را داشتند اما به نتیجه نرسید، بالاخره مداخله‌ای بود که برخی انتظار داشتند از ناحیه جامعه روحانیت مبارز و دبیرکل آن صورت بگیرد.

* ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

مصباحی‌مقدم: خواهش می‌کنم، موفق باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *