يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

عمرانی، شاعر مسلمان انقلابی بود

يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 395069
رضا اسماعیلی در بزرگداشت «خلیل عمرانی» گفت: زنده یاد خلیل عمرانی شاعر مسلمان انقلابی بود، شاعر مسلمان انقلابی کسی است که درد دین دارد و مصداق آن خلیل عمرانی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بزرگداشت مرحوم «خلیل عمرانی» به همت دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با حضور محسن مؤمنی شریف، فرشته حشمتیان، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، عباسعلی براتی‌پور، علی داودی، شیرین‌علی گل‌مرادی، اسماعیل امینی، منوچهر علی‌پور، محمدرضا سنگری، جواد محقق، جمعی از شاگردان و خانواده آن مرحوم عصر امروز در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

* مومنی: عمرانی در بیان حقایق ملاحظه نمی‌کرد

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در ابتدای این مراسم گفت: دوستی من با عمرانی به ۱۶ سال پیش برمی‌‌گردد که در همایشی با موضوع ادبیات عاشورایی با وی آشنا شدم. عمرانی دارای ویژگی‌های برجسته‌ای بود. وی یک شاعر، منتقد، مدیر و معلم بود و معلمی وی از وجوه بارز شخصیتش بود که در جلسات شعر این ویژگی دیده می‌شد. با رحلت عمرانی متوجه شدیم که این خصلت معلمی در وی جدی بوده و شاگردان وی اکنون از فعالان عرصه شعر هستند.

وی افزود: عمرانی همیشه انسان را غافلگیر می‌کرد و وفات وی نیز همه را غافلگیر کرد و کسی رحلتش را باور نمی‌کرد. وی دارای صراحت لهجه بود و معمولاً سایرین این ویژگی عمرانی را برنمی‌تافتند. عمرانی انسان ساده و راستگو بود و در بیان حقایق ملاحظه‌ای نمی‌کرد.

* حشمتیان: صداقت، صراحت و صلابت از ویژگی‌های عمرانی بود

در ادامه این مراسم فرشته حشمتیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من افتخار داشتم که هم‌سنگر مرحوم عمرانی بودم. عمرانی هرچه بر زبان می‌آورد و قلمش آن را می‌نگاشت از قلب وی برآمده بود و در راستای آنها قدم برمی‌داشت و تمام افعال عمرانی در راستای منویات رهبر انقلاب بود. صداقت، صراحت و صلابت از ویژگی‌های عمرانی بود و در سنگر معلمی همیشه دغدغه‌های رهبر انقلاب را پیگیری می‌کرد. عمرانی تمام وجودش مانند شمع برای شاگردانش می‌سوخت و شاگردانش برای جاودان کردن نام استاد‌شان باید از اشعارش برای تحکیم سبک زندگی اسلامی بهره گیرند. خاطرات و پندها و اندرزهای عمرانی باید پیاده شود تا مسیر شاعرانگی وی جاوید باشد.

* قزوه: توهین به شعر انقلاب همیشه بوده است

در ادامه بزرگداشت خلیل عمرانی علیرضا قزوه گفت:سال گذشته در دفاع از شاعران انقلاب سخنی گفته شد که از آن به توهین تعبیر شد و حدود ده ماه طول کشید تا از این اتهام برائت جسته شود. فضای شعر انقلاب فضای دعوا و دفاع است و تمام اینها برای این است که گفته شود ما یک جریان هستیم و نیرومند حرکت می‌کنیم. عده‌ای می‌خواهند این جریان نباشد و شاعرانی بی‌تفاوت باشیم و به جریان امام خمینی وابستگی نداشته باشیم. عده‌ای تلاش می‌کنند که قیصر را مصادره به نفع خود کنند.

وی افزود:‌ عمرانی به شواهد آثارش یک شاعر دغدغه‌مند انقلابی است. توهین به شعر انقلاب همیشه بوده، اما فضای امروز شعر انقلاب فضای خوبی است و این جریان تبدیل به یک سبک شده است. عده‌ای نمی‌خواهند این سبک و مکتب را ببینند و می‌خواهند بگویند ما شاعر معاصر هستیم و کاری به انقلاب نداریم، می‌خواهند چهره شعرای انقلاب را کم‌رنگ کرده و ارزش‌های ما را بی‌رنگ کنند. امروز به اندازه‌ای هستیم که وارد معرکه شویم و از شعر انقلاب دفاع کنیم و میوه نهایی آن را برداشت کنیم. شعر انقلاب محدود به دهه ۹۰ نیست بلکه می‌توان جریان شعرای قبل از انقلاب را وارد این جریان کرد.

* شعر انقلاب از سایر هنرها جلوتر است

قزوه در ادامه گفت: شعر انقلاب از سایر هنرها جلوتر است و خط‌شکنی کرده است اگر دیگر هنرها در انقلاب اسلامی رشد کرده‌اند عصای دست آنها شعر بوده است و شاعران امروز می‌توانند سرشان را بالا بگیرند. امروز در دانشگاه‌ها بیش از ۵۰۰ رساله در حوزه ادبیات و شعر انقلاب نوشته شده است.

وی یادآور شد: خلیل عمرانی با شاگردانش سهمی در جریان شعر انقلاب دارند که این به خاطر خصوصیت معلمی وی بود اگر امروز بزرگداشتی برای عمرانی گرفته می‌شود به خاطر انقلابی بودن وی است. امروز وقت آن رسیده که سبک ادبیات انقلاب را مطرح کنیم و این سخن را براساس داشته‌های شعر انقلاب مطرح می‌کنم. باید به سمت سبک ادبیات انقلاب اسلامی حرکت کنیم و واهمه‌ای نداشته باشیم.

* گلمرادی: سبک ادبیات انقلاب دغدغه تمام شاعران انقلابی است

در ادامه شیرین‌علی گل‌مرادی گفت: سبک ادبیات انقلاب اسلامی دغدغه تمامی شاعران انقلابی است. رسانه‌ها از سفره گسترده انقلاب اسلامی تغذیه می‌شوند ولی به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی توجه نمی‌کنند و بیشتر روی آگهی‌های تجاری تمرکز دارند. امروز شعر انقلاب اسلامی دچار نوعی غربت‌زدگی است. عمرانی یک انسان فروتن و مهربان بود و در قالب غزل توانایی شگرفی داشت.

حمید قاسمی از شاگردان خلیل عمرانی ضمن بیان اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب زنده ماندن یاد اساتید می‌شود برای حضار شعر خواند.

منوچهر علی‌پور در ادامه این نشست گفت: حدود ۲۰ سال با خلیل عمرانی هم اتاق و همکار بودم امروز کسانی که میزها و بقای اداری‌شان را مدیون عمرانی هستند در این جلسه حضور ندارند. عمرانی زندگی خود را برای آموزش و پرورش و شاگردان گذاشت ولی کتابی که در مورد وی نگاشته شده در هیچ نمایشگاهی در مدارس وجود ندارد.

وی افزود:‌ اینکه عمرانی شاعر انقلاب و شاعر آیینی است بر هیچ کسی پوشیده نیست ولی به دو موضوع جایگاه مهربانی و عشق در شعر عمرانی می‌خواهم اشاره کنم؛ مهربانی در جای جای اشعار و رفتار عمرانی به چشم می‌آید، همچنین عشق در سروده‌های عمرانی جایگاه رفیعی دارد. غزل‌ها و دوبیتی‌های وی عاشقانه است و عشق در آن موج می‌زند.

* سنگری: عمرانی دارای روحی بزرگ بود

محمدرضا سنگری از اساتید دانشگاه در ادامه بزرگداشت خلیل عمرانی گفت:‌ روزی یکی از شاگردان امام صادق (ع) به حضور ایشان رسید و خواست نکته‌ای بیاموزد. امام صادق در جواب وی فرمود: «هرگاه نعمت آمد خدا را سپاس بگو، هرگاه در هراس قرار گرفته بودی از ذکر یاحول و لا قوة الا بالله استفاده کن و هرگاه دچار لغزش شدی طلب استغفار کن. در نهایت امام به وی فرمود: خوبی به سه چیز شناخته می‌شود اینکه خوبی را به شتاب انجام دهی، آن را پنهان کنی و کوچکش بشماری.» این سه ویژگی را در خلیل عمرانی می‌توان سراغ گرفت. مرحوم عمرانی دارای روحی بزرگ بود که این وسعت روح بسیار عجیب بود.

وی افزود: عمرانی کارهای خوبی کرد که بسیار پنهان ماند و کمتر آن را به دیگران نشان داد. وی هیچ وقت کارهایش را بزرگ جلوه نداد. عمرانی در نسل‌پروری بسیار فعالیت کرد و در اردوهای شعر دانش‌آموزی فعال بود. خلیل عمرانی دارای روح دریایی بود که شور و سرزندگی در وی موج می‌زد. عمرانی به عاشورا عشق می‌ورزید و این در اشعارش نیز تجلی داشت. دوستان و نزدیکان وی باید همت کنند تا برخی کارهای باقی مانده از عمرانی جمع‌آوری شود تا ناشناخته نماند.

* اسماعیلی: زنده یاد خلیل عمرانی شاعر مسلمان انقلابی بود

رضا اسماعیلی در ادامه گفت: زنده یاد خلیل عمرانی شاعر مسلمان انقلابی بود که روی این سه واژه تأکید دارم. شاعر انقلابی کسی است که شعر را محملی برای بیان عقاید خود می‌داند و این تفاوت شاعر انقلابی با دیگر شاعران است، شاعر مسلمان انقلابی کسی است که درد دین دارد و مصداق آن خلیل عمرانی است.

* امینی: فرزندان، قربانیان هیولای کنکور و دانشگاه

اسماعیل امینی در پایان این مراسم گفت: نظام تعلیم و تربیت در سال‌های بعد از جنگ به این معطوف بود که تکنسین‌هایی پرورش دهد تا در کنکور موفق شوند و این مسئله به دغدغه‌‌ خانواده‌ها تبدیل شد و دیگر کاری به آموزش معرفت‌های انسانی و اجتماعی نداشتند. فرزندان ما قربانیان هیولای کنکور و دانشگاه هستند و به نظرم بچه‌هایی که دانشگاه و مدرسه نمی‌رفتند موفق‌تر بودند. در برابر بازی کنکور اهمیت نداشت که دانش‌آموزان شعر، مسائل دینی و... بیاموزند.

وی افزود: بچه‌های ما امروز مباحث ابتدایی در حوزه‌های اجتماعی را نمی‌دانند اما به جای آن ذهن‌شان پر از مزخرفات رادیو و تلویزیون و موسیقی‌های رپ و پاپ شده است. باید در نگاهمان به تعلیم و تربیت تحول ایجاد کنیم و اگر این تحول ایجاد نشود خطری بزرگ در کمین نسل آینده خواهد بود. عمرانی معلمی بود که نسبت به این مسئله حساس بود و به آموزش معرفت‌های انسانی توجه می کرد.

در بخش‌هایی از این مراسم شاگردان خلیل عمرانی برای حضار به شعرخوانی پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *