جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

گلایه های قزوه از یک جریان ضدفرهنگی شعر

دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 423222
علیرضا قزوه گفت: اگر غیرت نداشته باشیم، در جریان حل می‌شویم و آرمان‌مان تبدیل می‌شود به شعر گفتن درباره بی‌تفاوتی و سبک‌سری تا جایی که ممکن است برای درخت کاج و ولنتاین شعر بگوییم! موضع‌گیری ما شاعران بسیار اهمیت دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با اشاره به جایگاه فرهنگی غنی شهر قزوین گفت: در یک کار پژوهشی که اخیراً انجام می‌دادم، رساله‌ای را بررسی می‌کردم که در آن گفته شده بود ۳۱۳ یار امام زمان (عج) از چه شهر و کشورهایی هستند. ۲۵ نفر از یاران امام زمان(عج) در آخرالزمان از «طالقان»اند که منسوب به استان قزوین است که این تعداد از همه جای دنیا بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم چند چهره شاخص دفاع مقدسی را نام ببریم، قطعاً یکی دو نفر از آن‌ها از استان قزوین هستند از جمله شهید بابایی یا مرحوم ابوترابی.

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار کرد: شاعران امروز یکی از وظایفشان ارتباط‌گیری با شاعران و ادیبان اهل سنت در دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان است. حادثه‌ای در مهاباد اتفاق افتاد و دیدیم که چگونه شبکه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب جنجال برپا کردند و تلاش کردند سود خود را ببرند. اگر ما ارتباط نزدیکی با اهل سنت کشورمان برقرار نکنیم، دشمنان از این فاصله‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های ادبیِ زبان فارسی و شعر ما بسیار زیاد است، افزود: ما باید در زمانه خود که وسایل جدید ارتباطی و فضای مجازی رشد پیدا کرده، از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و ارتباطات خود را بیشتر کنیم. شاعری مانند میرسیدعلی میرهمدانی در زمان حافظ راه طولانی ایران تا هند را طی می‌کند و به کشمیر و آسیای میانه می‌رود و ارتباطات خوبی بین ایران و هندوستان در زمینه ادبیات فارسی ایجاد می‌کند. چرا جوان شاعر امروزی که به نعمت ارتباطات قوی و آسان مجهز است، چنین ارتباطی را برقرار نکند؟

وی ادامه داد: امروز لازم نیست اسب زین کنید و راه‌های طولانی را طی کنید. فقط باید در فضای مجازی به جای لایک‌ها و تمجیدهای الکی، تلاش کنید با شاعران تاجیک و افغان و دیگر کشورها ارتباط بگیرید و باعث رشد زبان فارسی شوید.

قزوه با اشاره به تشکیل انجمن‌های بیدل در هندوستان گفت: از دل همین انجمن‌ها شاعران بزرگی مانند دهرمیندرنات بیرون آمدند که برای اهل بیت‌(ع) شعرهای خوبی سرودند و کتاب‌های زیادی از جمله «هماری رسول(ص)» را منتشر کردند. یا شاعران زیادی در پاکستان به کارهای خوب ادبی در زمنیه ادبیات زبان فارسی پرداختند.

از فضای مجازی بیشترین بهره را ببریم

این شاعر معاصر خطاب به شاعران جوان شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: دغدغه شما نباید این باشد که چه کسی برنده شد یا از این بترسید که چون رتبه سوم را آورده، آبرویتان رفته است. برخی از کارهای ادبی را حتی بنیاد سعدی و بنیاد زبان فارسی یا حوزه هنری و وزارت ارشاد هم نمی‌توانند انجام دهند و شما نباید منتظر اقدامات آن ها باشید. بحران کتاب و یارانه کتاب را ارگان‌های دولتی نمی‌توانند نجات دهند؛ شاید شما باید کاری کنید.

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید تلاش کنیم به حرف واحدی در خصوص شعر و ادبیات برسیم. بخش مهمی از ادبیات ما وام‌دار ارزش‌های آیینی و دینی ما بوده و هست و همین ارزش‌های آیینی بود که در زمان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ما را پیش‌ برد. هرچند عده‌ای می‌خواهند این ارزش‌ها را با شعارهایی از قبیل «نه غزه، نه لبنان ...» بگیرند و تفکر بسیجی را در ما تضعیف کنند.

وی افزود: اگر در همین مذاکرات ۱+۵ همین تفکر بسیجی بر ما وجود می‌داشت، وضع ما خیلی بهتر از اکنون بود. نباید بترسیم، بلکه باید تأمل کنیم و ببینیم که جایگاه ادبیات امروز در خصوص این موضوعات، کجاست. متأسفانه برخی شاعران امروز ما آنقدر می‌ترسند که حتی درباره یمن شعر نمی‌گویند. در حالی که وظیفه ما پیش بردن آرمان‌های شهدایمان است.

قزوه در ادامه با بیان اینکه گاهی جریانی سعی می‌کند ما را به موضوعات بی‌تفاوت بکشاند، توضیح داد: اگر غیرت نداشته باشیم، در جریان حل می‌شویم و آرمان‌مان تبدیل می‌شود به شعر گفتن درباره بی‌تفاوتی و سبک‌سری. تا جایی که ممکن است برای درخت کاج و ولنتاین شعر بگوییم. موضع‌گیری ما شاعران بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان گفت: ماجرای امروز ما نیاز به تأمل بیشتری دارد. باید ارتباطاتمان را با بچه‌های فارسی‌زبان در کشورهای دیگر بیشتر کنیم که در برابر جریان‌های داعش و طالبان موضع‌گیری داشته‌باشیم؛ زیرا این جریانات تلاش می‌کنند فعالیت‌مان را محدود کنند. باید تلاش کنیم از فضای مجاری بهترین استفاده را ببریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *