شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۱۰
به دنبال توطئه آمریکا و عربستان؛

سبد نفتی اوپک ۶۶ دلاری شد/ وزرات نفت ۵ ماه بدون معاون امور بین‌الملل

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 394507
سبد نفتی اوپک به دنبال تصمیم اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید این سازمان به ۶۶.۴۴ دلار در هر بشکه سقوط کرد و از بالاترین قیمت این نوع نفت در سال جاری میلادی ۴۴ دلار فاصله گرفت.
سبد نفتی اوپک ۶۶ دلاری شد/ وزرات نفت ۵ ماه بدون معاون امور بین‌الملل
به گزارش جهان، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین بروز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز دو شنبه با کاهش ۲ دلار و ۴۵ سنتی نسبت به روز جمعه ۶۶.۴۴ دلار معامله شد.

سبد نفتی اوپک روز جمعه با افزایش ۱.۹۱ دلاری نسبت به روز ۵شنبه ۶۸.۸۹ دلار فروخته شد. این نوع نفت روز پنج‌شنبه ۷۰.۸۰ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

کشورهای عضو اوپک پس از ماه‌ها گمانه‌زنی‌ مختلف تحلیلگران، در ۲۷ نوامبر پنج شنبه گذشته گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند تا سقف تولید نفت این سازمان تغییر نکند. این تصمیم به شدت بر قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیر گذاشت و قیمت هر بشکه نفت برنت را به ۷۲ دلار رساند.

برخی از پیش‌بینی‌ها از نفت ۳۰ تا ۴۰ دلاری حکایت دارد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز که روند کاهشی به خود گرفته بود پس از این تصمیم به شدت کاهش یافته و رکورد جدیدی در کمترین قیمت سال ۲۰۱۴ خود به ثبت رسانده است.

عربستان در نشست اوپک مدعی شده است برای رقابت با نفت شیل آمریکا باید سقف تولید نفت اوپک حفظ شود. این درحالی‌است که کریسیتن لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت، کاهش قیمت نفت اگرچه به برخی کشورهای صادرکننده آسیب می‌زند اما ۰.۸ درصد رشد اقتصادی بیشتر برای کشورهای پیشرفته واردکننده به دنبال خواهد داشت.

سازمان کشورهای عضو اوپک شامل ۱۲ عضو است که در نشست سیاست‌گذاری آن حتی یک رای منفی مانع از به تصویب رسیدن رای اکثریت خواهد شد. در نشست پنج شنبه، ۴ کشور عضو این سازمان با کاهش تولید مخالفت کرده‌اند.

بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۱۹ ژوئن برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار رقم خورد. این نوع نفت از آن زمان تاکنون ۴۳.۸۲ دلار از ارزش خود را از دست داده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

وزرات نفت ۵ماه بدون معاون اموربین‌الملل


این رویدادها در حالی است که بیژن نامدار زنگنه -وزیر نفت- بعد از گذشت پنج ماه از رفتن علی ماجدی از معاونت بازرگانی و امور بین الملل وزرات نفت تاکنون هیچ فردی را برای حضور در این سمت منصوب نکرده است.

علی ماجدی نیمه تیر ماه امسال به آلمان اعزام شد تا سفیر ایران در این کشور باشد.

مهمترین وظایف معاونت بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت بررسی روابط بین الملل در صنعت نفت، بررسی قراردادهای بین المللی نفتی، بررسی تحولات سیاسی بین المللی و صنعت نفت و روابط نفتی ایران با کشورهای همسایه است.
منبع: فارس و تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آن کسانی که میگفتند احمدی نژاد پول هنگفت نفت را هدر داده است و میگفتند تند روی ها و نحوی گفتار او باعث افزایش تحریم بیشتر شده است قاعدتا الان باید بگویند مذاکره باعث ارزان شدن نفت شده است ! و مذاکره خوب نیست!!!
United States
اونم یه جور دیگه مدیریتش مشکل داشت
جو ددروغین نده الکی
ار استات اویل و کرسنت و نمی دنم چیچیو چیچی چه خبر؟
United States
هیچ برای هیچ
کاش زنگنه شهامت داشت
United States
آقای زنگنه!

نترسید و تصور نکنید اگر جلوی آمریکا در حوزه مسائل نفتی بایستید مذاکرات به نتیجه نمی رسد. تجبه ثابت کرده اگر زور پر زور باشد عقب نشینی دشمن در همه عرصه ها ممکن است.
حسین ع
Sweden
من شخصا فکر میگنم این دولت به هر قیمت میخواد با غرب و امریکا ببنده و ارزان شدن نفت هم برای این دولت حکم کاتالیزاتور جهت مجبور شدن ایران برای کوتاه امدن از مواضع هسته ایش تعبیر میشه! برای همین هم اصلا نگران سقوط ازاد قیمت نفت نیستند با وجودیکه خودشان در دولت نشسته اند و مطالبات مردم روی زمین خواهد ماند ولیکن احتمالا در نظر دارند مشکلات گسترده اقتصادی را که خودشان هم در وجودشان بی تقصیر نیستند...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حالا كه نفت ارزون شده بنزين را بكنند ليتري 400 تومن
United States
دورانیههههه دووورانیه
دوره زمانه جالبی است. آنها که دائم به دولت قبل انتقاد و توهین می کردند حالا در انجام امور وامانده اند.