جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۱
۴۲
نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد

تسلیم بدون مقاومت زنگنه در برابر عربستان/ آمریکا و سعودی توافق پشت پرده نفتی کرده اند

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب: 395276
نماینده سابق ایران در اوپک با انتقاد از دیپلماسی وزارت نفت در نشست یکصد و شصت و ششم اوپک از احتمال کاهش سقوط قیمت نفت تا بشکه‌ای ۵۰ دلار خبر داد و گفت: نفت ارزان هدیه عربستان به آمریکا است.
تسلیم بدون مقاومت زنگنه در برابر عربستان/ آمریکا و سعودی توافق پشت پرده نفتی کرده اند
به گزارش جهان، سیاست دیپلماسی انرژی وزارت نفت ایران در یکصد و شصت و ششمین نشست اوپک این روزها به محور اصلی نقد کارشناسان بازار نفت و انرژی درآمده به طوری که این سیاست‌ها حتی صدای انتقاد وزرای اسبق نفت کشور را هم درآورده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران یک روز پیش از برگزاری نشست اوپک در حالی مواضع نفتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را نزدیک به هم توصیف کرده بود که بدون کوچکترین مقاومتی رای به تثبیت سقف تولید نفت اوپک داده است.

بازار هم به تثبیت ۳۰ میلیون بشکه‌ای سقف تولید نفت اوپک واکنش داده و قیمت نفت در طول چند روز گذشته با سقوطی حدود هفت دلاری به بشکه‌ای ۶۶ دلار رسیده است.

بر این اساس، هر چند برخی از موسسات بین‌المللی پیش بینی می‌کنند که کاهش قیمت نفت منجر به زیان آمریکا به دلیل تولید نفت از ذخایر نا متعارف شیل اویک و شیل گس خواهد شد اما کارشناسان داخلی اعتقاد دارند نفت ارزان هدیه عربستان به آمریکا است.

از سوی دیگر، مقامات دولت تدبیر و امید در لایحه بودحه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی قیمت هر بشکه نفت برای سال ۹۴ را ۷۲ دلار تعیین کرده‌اند، این در حالی است که وضعیت عرضه و تقاضا نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میلادی بازار حتی کشش نفت ۷۰ دلاری را هم ندارد.

احتمال سقوط قیمت نفت ایران تا ۵۰ دلار

سید محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با مهر با بیان اینکه برآوردهای انجام شده از سطح بازار نشان می دهد سال آینده میلادی تقاضا برای نفت اوپک در محدوده حدود ۲۹ میلیون بشکه در روز است، گفت: با تثبیت سقف تولید نفت اوپک در محدوده ۳۰ میلیون بشکه، عملا سال آینده یک میلیون بشکه نفت مازاد اوپک به بازار عرضه می‌شود.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه با افزایش عرضه نفت مازاد و سیاست‌های تخریبی عربستان سعودی بازار فعلا کشش افزایش قیمت نفت را ندارد، تصریح کرد: بر این اساس، در صورت تداوم شرایط فعلی احتمال کاهش قیمت هر بشکه نفت ایران تا محدوده بشکه‌ای ۵۰ دلار وجود دارد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه تاکنون بازار واکنش سختی به تصمیم حفظ سقف تولید نفت اوپک نشان داده به طوری که قیمت طلای سیاه در طول چند روز گذشته حدود هفت دلار کاشه یافته است، بیان کرد: در این شرایط باید اوپک با برگزاری نشست فوق العاده روند سقوط آزاد بهای نفت را متوقف کند.

چرا برای عربستان شرط نگذاشتیم؟

خطیبی با بیان اینکه تصویب تثبیت سقف تولید نفت اوپک نیاز به اجماع کل اعضا داشت، بیان کرد: اگر ایران و چند کشور با این تصمیم مخالفت می‌کردند، این تصمیم به اجماع نمی‌رسید و در نهایت مصوب نمی‌شد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه دستکم وزیر نفت ایران در نشست یک و شصت و ششم اوپک اگر با درخواست عربستان برای تثبیت سقف تولید نفت اوپک موافقت می‌کرد باید این شرط را قرار می‌داد که در صورت کاهش قیمت نفت از محدوده قیمتی خاص، کل اعضای نشست فوق العاده برگزار کنند، تاکید کرد: با این وجود، بدون هیچ گونه پیش شرطی مقامات ایران در نشست اوپک با پیشنهاد عربستان موافقت کرده‌اند.

نفت ارزان هدیه عربستان به آمریکا

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اقدامات و سیاست‌های عربستان مبنی بر کاهش قیمت رسمی نفت خود حاکی از آن است که این کشور به دنبال کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی است، گفت: این کشور با آمریکا تبانی کرده است تا با پائین نگاه داشتن قیمت نفت به اقتصاد کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند.

وی با اعلام اینکه آمریکا به دلیل آنکه صرفا مصرف کننده نفت بوده و نه صادرکننده قطعا از کاهش قیمت نفت ضربه نمی‌خورد، تاکید کرد: این در حالی است که کشورهای بزرگ صادر کننده نفت همچون ایران بیشترین آسیب را از کاهش قیمت نفت می‌بینند.

خطیبی، نفت ارزان را هدیه عربستان سعودی به اقتصاد آمریکا و شکوفایی بیشتر اقتصاد این کشور عنوان کرد و افزود: با ورود به فصل بهار و کاهش بیشتر تقاضای فصلی قطعا باید شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه عربستان سعودی به هیچ وجه قصد راه‌اندازی جنگ با صنعت نفت آمریکا را ندارد، تصریح کرد: این ادعا یک آدرس انحرافی برای فریب افکار عمومی است و در پشت پرده آمریکا و عربستان به یک توافق نفتی کامل دست یافته‌اند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه با شرایط فعلی بازار نفت قطعا قیمت نفت ۷۲ دلاری در سال ۲۰۱۵ محقق نخواهد شد، بیان کرد: دولت هم باید قیمت نفت را در بودجه سال آینده واقع بینانه‌تر ببیند تا اقتصاد کشور با کسری بودجه روبرو نشود.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به وجود نفت مازاد در بازار و سیاست‌های نفتی عربستان سعودی، تحقق نفت ۷۲ دلاری در بودجه سال آینده دور از دسترس به نظر می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیرمهدی
United States
یکی از وعده های زنگنه در زمان رأی اعتماد:

افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز صیانت شده با هدف افزایش و یا حداقل حفظ سهم ایران در بازار جهانی نفت و ارتقای جایگاه کشور در اوپک

عمل به وعده رو دارید که....
مانی مانوی
چرا جمهوری اسلامی تنگه هرمز را نمی بندد تا دهان آل سعود خبیث و مرتجع و اربابش امریکا سرویس شود
بی نام
مرگ بر آل سعود
بستن تنگه هرمز پیش کش .یک مانور موشکی برگزار نماید .اخی تسیلم شدن در برابر عربی های حاشیه خلیج فارس تا این حد .
... قالتاق ونامرد
وزیر ... باید استیضاح و عزل شود نمایندگان مجلس را چه شده مردم منتظر واکنش شماهستند
United States
کرسنت دوست داریم
بیژن دوست داریم
استات اویل دوست داریم
م.ه دوست داریم
بیژن زنگنه بیژنهههههههههههههههههههه زنگنه بیژنهههههههههه زنگنه
ایشون در قضایای سال 88 حرف از فوتبال و داور زیاد می زدن بیژنهههههههههههههههه زنگنه
دشمن دانا به ازنادان دوست ..
دشمن دانا بلندت ميكند
برزمينت ميزند نادان دوست
Iran, Islamic Republic of
از کسی که درباره قرارداد کرسنت باید پاسخگو باشه چه انتظاری دارید که قیمت نفت مملکت رو کنترل کنه!!!!!!!
ذخایر گازی مملکت رو به سمن بخس در کرسنت میخواستن و میخوان بدن به اماراتی ها...
معلومه که دیگه قیمت نفت مهم نیست...
United States
زنگنه این کار رو کرد تا تصمیمش را در پرونده کرسنت موجه جلوه دهد
فرزند روح الله
ایشون طوری حرف زدن که آدم واقعا شک میکنه آیا نماینده ایران در اوپک بودن یانه!!!
واقعا سازوکار توافق و کار در اوپک و هم گویا نمیدونن و صد البته الفبای لابی و چانه زنی که چه ابزارهایی میخواد!!!
سرور
ایشان درست حرف زده است.الفبای لابی و چانه زنی زنگنه منجر به کرسنت شد و نتیجه دیپلماسی لبخند وزارت خارجه و نفت فعلی منجر به کاهش 40 درصدی بهای نفت شده است.ابزار کافی نیست تعقل هم می خواهد.
فرزند روح الله
بنظر فقط از کرسنت یه نام شنیده شده و مغالطه جواب اصل حرف ها نیست...
کرسنت هم بالاخره مشخص میشه که داستان چی بوده
و این هم خیلی ساده انگاریه که آدم فکرکنه افت قیمت نفت نتیجه سیاست های ایرانه...
...
باز هم خدا پدر احمدی نزاد را بیامرزد
United States
بیژن دوست داریم! ما زیاران سال 88 چشم یاری داشتیم؟
Iran, Islamic Republic of
از ژنرال انتقاد نكنيد :)
مراد هاشم زهی
برادر زنگنه از این نترس که اگر در اوپک ایستادگی کنی کدخدا رنجید خاطر می شه و در مذاکرات هوای ایران رو داره.نه اتفاقا برعکس اگر جانانه ایستادگی کنی دست مذاکره کننده ایرانی رو پر می کنی.البته شمایی که در سال 88 اون مواضع رو داشتی بعیده.
من خیلی مشکوکم. زنگنه دور قبل وزارتش هم طوری عمل کرد که قیمت نفت سقوط آزاد داشت!!!
میشه بگی قیمت نفت اول وزارت زنگنه و آخر وزارتش چقدر بوده؟؟؟
مستند لطفا!!!
اینا دارن تو زمین امریکا بازی میکنند دیگه توفعی نباید از این دولت داشته باشیم متاسفانه باید تا پایان 4 سال صبر کنیم این دولت و اعضایش هیچ بویی از مقاومت و ایستادگی نبرده اند
مودی
Iran, Islamic Republic of
زنگنه صراحتا در مصاحبه با یک رسانه خارجی اعلام کرد که برای حفظ وحدت داخلی اعضای اوپک با پیشنهاد عربستان مخالفتی نکردیم...!!!
توجه کنید که تعداد موافقان طرح عربستان برای حفظ سقف فعلی تولید اوپک سه کشور امارات و کویت و قطر بوده اند و مخالفان هشت کشور بوده اند و زنگنه برای حفظ وحدت داخلی اعضای اوپک طرف هشت کشور را رها کرده و طرف جهار کشور را گرفته است.
این وزیر مغرور و متکبر که کاری جز اهانت و توهین و تخریب مدیران عیر هم جناحی خودش انجام نمیدهد در مقابل وزیر نفت عربستان سعودی هیچ عکس العمل و واکنشی نشان نداد و مشخص شد که این کابینه و این دولت فقط زبان تند توهین و تخریب و ناسزایش برای منتقدان داخلی هم وطنشان هست و نه تنها در مقابل کدخدا که در مقابل نوکران کدخدا هم حرفی برای گفتن ندارند....
زنگنه لا مچکریم!
اینهم از آقا بیژن...
مجید مجد
United States
مگه چیکار کرده بنده خدا
بابا یه استات اویل و کرسنت و اوپک که انقدر شلوغ کاری نداره
ولش کنید بنده خدارو بزارید به وظیفه خطیرش یعنی حمایت از خانم ابتکار در باره بحث بنزین و واردات و چیزای این شکلی بپردازه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا"‌ از جانب ... ماموريت داره همه جوره با برادران سعودي در مورد مسائل نفتي بخصوص كاهش قيمت نه تنا همكاري لازم و بدون قيد و شرط داشته باشه بلكه هيچگونه اعتراضي هم نكنه !!!
آخه غير از اين چي ميتونه باشه ؟؟
بندگان خدا اگه الآن جیب عربستان و امریکا پر نشه بعدا که مثل سال 88 از ملک عبدالله دلار خواتیم تا هزینه فتنه کنیم بینواها از کجا بیارن بدن!!!؟
تازه به دوران رسیده
آمریکا و عربستان دارن گازانبری عمل می کنن ...
مهم نیست
مردم هم از رو دست خوردن اقای زنگنه علیرغم ادعای خبرگی و تجربه بالا صحبت میکنند .
چرا همه ورشکستگان وبرکنار شده ها بلافاصله منتقد ميشوند
Iran, Islamic Republic of
خب اساتید گرامی، یه راهکاری ارائه کنید. غر زدن رو که همه بلدن. حالا به هر حال خوب یا بد یه نفر وزیر شده و نماینده های ملت هم بهش اعتماد کردن. تشخیص داده که کار درست اینه. اگر غلطه، راهکار بهتری کسی میدونه؟ به نظر شما باید چیکار میکرد؟
مینو
و مجلس همچنان ساکت برای استیضاح
ما کی میخوایم این نفت رو بزاریم کنار و از اقتصاد غیر نفتی استفاده کنیم
بردبار
الان که دارم بذارم عربیها استفاده کند همین الان هم که نفت دارم کمر مردم فقیر زیر بار گرانی های خرده شده است کشور داری لیاقت می خواهد که این دولت فعلا .........
می دونید که ... و حزب متبوعش کارگزاران و پدر خواندشون ،ارادت خاصی به وهابی های شیعه کش آل سعود دارند..
... از اون طرف با نفت بشکه ای 50 دلار کنار می آیند !...
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
درموردنفت وگازکاروانسرایی تصمیم گرفته شده به بهانه گروهبان وبی بلیط متخصصان دلسوز حذف شدند.توطئه های امریکا وعربستان نادیده انگاشته میشود وپرونده کرسنت واستات اویل فعلا که رو هواست انشاءلله مجلس وقوه قضائیه محترم مسببنیش را به بازخواست بکشانند.
مصطفی
United States
کسی از محتوای توافق نامه هسته ای خبر ندارد . اما با این روند انحطاط و سقوط بهای نفت به نظر میرسد یکی از بندهای توافق نامه هسته ای فروش نفت ایران به غرب باید به زیر 70 دلار برسد ...
محمد محمدی
بسمه تعالی

93سوره نحل « ...ولتسألن عما کنتم تعملون؛ و از آنچه می‏‌کرده‌‏اید بازخواست می‏‌شوید»

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
رئیس جمهور محترم
وزیر محترم نفت

با سلام و تحیات الهی

ضمن سپاسگزاری و قدردانی از تلاش های شما مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی ایران،سوره نحل را بعنوان شروع گذاشتم که موضوع مهم پاسخگویی که در قرآن چندین بار آمده است را یادآواری کنیم،مسئولین محترم، هم اکنون که دشمنان ایران و اسلام خود را کاملا بسیج کرده اند که جوانان را از اسلام و کشورشان دور کنند و تحریم های ناعادلانه نیز جهت دستیابی به اهدافشان در همین زمینه میباشد ما نبایستی حرکاتی انجام دهیم که ناخواسته با آنها در این زمینه کمک کنیم.مسئولین محترم،پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در اسفندماه 92 آزمونی را جهت استخدام در بندرعباس برگزار کرد و هزاران جوان با دعای خیر پدر و مادر از اقصی نقاط کشور با هزاران امید به بندرعباس جهت شرکت در این آزمون حضور یافتند که در مراحل بعدی مصاحبه تخصصی،گزینش و...بعمل آمد و در زمان گزینش مسئولین نفت ستاره اعلام کردند که نتایج نهایتا 10روز دیگر اعلام میشود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ماهها از این موضوع درحال گذر می باشد و متاسفانه مسئولین نفت ستاره خلیج فارس در این مدت پاسخ های متفاوتی اعم از:1-آخرمهر اعلام میشود2-آبانماه نتایج نهایی اعلام میشود3-مشخص نیست اگر کاری گیرتان آمد برید سرکار اینجا هیچی مشخص نیست4- تازه ترین پاسخ نیز پاسخ مدیرعامل این شرکت می باشد که اعلام نموده اند که پالایشگاه در حال ساخت می باشد و بتدریج افرادی که پذیرفته شده اند دعوت بکار میشوند و تاکید کرده اند که از پیگیری موضوع خودداری کنید.ما جوانان این مرزو بوم که نزدیک به یکسال منتظراعلام نتایج نهایی این استخدامی بوده ایم و چه بسا افراد فراوانی آینده زندگی خود را بر این اساس برنامه ریزی کرده اند ولی عدم پاسخگویی و اعلام شفاف نتایج قبول شدگان نهایی مگر باعث ناراحتی،بدبینی و پژمردگی این جوانان نمیشود؟این جوانان قطعا با این موضوع که حتی چندین سال دیگر در این پالایشگاه شروع بکار کنند مشکلی ندارند ولی خواستار اعلام شفاف نتایج نهایی هستندم،مدیرعامل محترم که میگوید بتدریج قبول شدگان دعوت میشوند لطف کنند نتایج نهایی قبول شدگان را اعلام کنند تا جوانان از بلاتکلیفی واینکه
آیا در این آزمون پذیرفته شدنده اند یا نه در آیند. مگر در اسلام اثرات پاسخگویی مسئولین جز قرب الهی،سالم سازی معنوی جامعه،گشودن عقده روانی جامعه و...میباشد؟؟آیا مسئولین نفت ستاره بجای اینکه نتایج را شفاف سازی کنند از داوطلبان میخواهند از پیگیری مطالبات خود دست بردارند خلاف اسلام و حکومت اسلامی ما نیست؟؟مگر حکومت اسلامی یعنی حق سوال برای مردم و وظیفه پاسخگویی برای مسئولان نیست؟ مگر نه این است که پاسخ گویی، گزارش واقعیتهایی است که روی داده یا خواهد داد؟ پس هرچه غیر از این باشد، عین ناراستی و رذیلتی اخلاقی است که مردمان را از حاکمان دور ساخته، بی اعتمادی و بد دلی را در جامعه می گستراند،ما جوانان از شما مسئولین نظام خواستار کمک جهت سفاف سازی در این موضوع هستیم.امید است همه مسئولین فرمایش امام خامنه ای را سرلوحه خودشان قرار دهند که فرمودند: از نظر من، هیچ‌کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسئولیت‌هاى خودشان پاسخ‌گو هستند و باید جواب بدهند. اگر مسئولى کم‌کارى داشت و این ثابت شد، باید با او برخورد کرد.»

باتشکر جمعی کثیری از منتخبان استخدامی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس
منتظر اعلام شفاف نتیجه نهایی و تعیین تکلیف
Iran, Islamic Republic of
حالا که قیمت نفت اومده پایین آیا قیمت بنزین ومشتقاتش باید بره بالا
جوادی شیرازی
وزیر نفت باید استیضاح شود.
کریمی
سریال در حال پخش ...مصداق آقای زنگنه و ...
ایرونی
این است جناب ژنرااااااال بیزن زنگنه!
ژنرال (البته بی ستاره) صنعت نفت مملکت.
مجید
Iran, Islamic Republic of
دشمن از بیرون هیچ کاری نمی تواند بکند باید مواظب نفوذی ها باشیم که جام زهر به نظام ندهند 0