شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

اهمیت بازداشت همسر ابوبکر بغدادی

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب: 394424
صبح امروز سه شنبه مقامات لبنانی اعلام کردند همسر و پسر ابوبکر بغدادی، سرکرده تروریست های داعش را دستگیر کرده اند. بازداشت این زن، اهمیت زیادی برای نهادهای امنیتی دارد.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، ساعاتی پس از آنکه مقامات لبنانی خبر بازداشت همسر و پسر ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را منتشر کردند، رسانه های لبنان، به جزئیات بیشتری از این خبر پرداختند.

به گفته مقامات لبنان، همسر و پسر ابوبکر بغدادی در مرز لبنان و سوریه دستگیر و به یک محل امن متعلق به وزارت دفاع منتقل شده است.

به گفته مقامات رسمی لبنانی، این زن، یکی از همسران بغدادی و اهل سوریه است که با اوراق شناسایی لبنانی تردد می کرد.

با این حال، برخی رسانه های لبنان گزارش دادند که این زن، همان سجی الدلیمی است که چندی پیش عکس و اطلاعاتش در سایت های عربی منطقه منتشر شد.

سجی الدلیمی دختر حمید الدلیمی یکی از فرماندهان ارشد حزب بعث صدام است که پس از حمله امریکا به عراق، از چنگ کمیته های مجازات مردم عراق نجات داده شد و در الانبار مستقر شد. حمید الدلیمی، مشاور نظامی ابوبکر بغدادی و یکی از پدیدآورندگان ساختار نظامی داعش بود که پارسال در سوریه به هلاکت رسید.

در صورت صحت داشتن گزارش رسانه های لبنانی، اگر این زن، سجی الدلیمی باشد، پسربچه ۹ ساله ای که همراه با اوست، پسر ابوبکر بغدادی نیست. پدر این پسربچه، همسر قبلی سجی است که قبل از بغدادی، شوهر سجی بوده.

در زمان آزادی راهبه های معلولا از چنگ تکفیری ها، سجی الدلیمی یکی از با ارزش ترین گروگان هایی بود که با راهبه ها مبادله شد.

* برگ برنده ای برای تبادل گروگان ها

خبر بازداشت همسر و پسر بغدادی درست در روزی منتشر شد که مهلت اعلام شده از سوی تکفیری ها به پایان می رسید و قرار بود، تمامی اسیران لبنانی که در چنگ تکفیری ها هستند، قتل عام شوند. شاخه هایی از گروهک جبهه النصره، که اخیرا با خلیفه داعش بیعت کرده اند، به مقامات لبنانی هشدار داده بودند که اگر دوستان آنها را از زندان رومیه آزاد نکنند، تمام لبنانی های گروگان گرفته شده را گردن خواهند زد و قرار بود، این اتفاق امروز رخ دهد.

در میان گروگان های تکفیری ها، چندین زن لبنانی نیز وجود دارد که تعدادی از آنها راهبه های مسیحی هستند و تعدادی نیز، کارمندان دولتی و پرستاران بیمارستانهای صحرایی هستند.

اعلام خبر بازداشت همسر و پسر بغدادی، به احتمال زیاد آخرین تلاش ارتش لبنان برای جلوگیری از قتل عام این زنان بوده است، چراکه به گفته یکی از رسانه های معتبر لبنانی، زن ابوبکر بغدادی بیش از یک هفته پیش دستگیر شده بود.

برخی معتقدند، نهادهای امنیتی لبنان از مدت ها پیش این زن را تحت نظر داشتند، اما پس از تعیین ضرب العجل از سوی تکفیری ها، (حدود ده روز پیش) ارتش لبنان اقدام به دستگیری همسر و پسر بغدادی کرد تا در صورت امکان از او برای معامله و تبادل اسرا استفاده کند.

* بازداشت همزمان همسر فرمانده گروگان گیران

خبر دیگری که در سایه خبر دستگیری همسر بغدادی قرار گرفت، بازداشت همسر یکی از فرماندهان جبهه النصره بود.

امروز نیروهای امنیتی لبنان، همسر «انس شرکس»، موسوم به «علی چچنی»، مسئول گروه تروریستی «جبهه النصره» را در بیروت، بازداشت کردند.

* شناسایی شبکه ارتباطی تکفیری ها

همسر بغدادی، حتی اگر سجی الدلیمی، دختر ژنرال بعثی نباشد، یک زن معمولی و ناآشنا به امور امنیتی نیست و بطور قطع، اطلاعات زیادی درباره شبکه های ارتباطی تکفیری ها و حامیان آنها دارد. اطلاعات او لااقل از شبکه ای که ماموریت محافظت، پشتیبانی و انتقال او را داشته، می تواند کمک زیادی در این زمینه به نهادهای امنیتی لبنان ارائه دهد.

* رهگیری بغدادی

از زمان حضور ناگهانی ابوبکر بغدادی در مسجد جامع موصل و اعلام خلافت، سرنخ های زیادی از محل اختفای او موجود نبود و گفته می شود که نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و ترکیه، ماموریت ویژه پنهان ساختن و حفاظت از او را انجام می دهند. اطلاعات این زن درباره اماکن و محل های ملاقات با بغدادی، می تواند پازل مسیرهای جابجایی بغدادی را تا حد زیادی کامل کند.

* شبه افکنی صهیونیست ها

پیش از آنکه تکفیری ها به این خبر واکنش نشان دهند، تلویزیون رژیم صهیونیستی، خبر را بازتاب داد و بلافاصله با یک کارشناس صحبت کرد. این کارشناس با تکرار و تاکید این موضوع که خبر رسمی حاکی از سوریه ای بودن این زن است و رسانه ها او را عراقی معرفی کرده اند، تلاش کرد صحت خبر را زیر سوال ببرد. وی با این حال، تصریح کرد که چنانچه خبر صحیح باشد، ارتش و نهادهای امنیتی لبنان پیروزی بزرگی به دست آورده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرمر
ماده گرگ و توله گرگ به دام افتادن .چه باحال