جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نحوه تقسیم مبلغ حق پخش تلویزیونی

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 391275
مشاور ریاست سازمان لیگ فوتبال ایران در مورد آخرین وضعیت حق پخش تلویزیونی رقابت‌های فوتبال، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها و بازیکنان سرباز توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش جهان، محمدرضا ساکت در گفت‌وگو با ایسنا، بر پرداخت حق پخش تلویزیونی رقابت لیگ برتر به عنوان یک الزام تاکید کرد و گفت: در سراسر جهان حق پخش و البته کپی رایت رقابت‌های ورزشی یک ضرورت محسوب می‌شود. بین ۴۰ تا ۷۰ درصد درآمد یک باشگاه با حق پخش تامین می‌شود و البته این امر از سال‌ها پیش در ورزش ایران مطرح شد و صداوسیما هم قبول کرده بود که مبلغی را به عنوان حق پخش به باشگاه‌ها پرداخت کند و اختلاف اصلی بر سر مبلغ بود.

او با بیان این که صداوسیما یک نهاد دولتی است و باید یک ردیف بودجه برای حق پخش در نظر بگیرد، گفت: باید مبلغ مورد نظر در صداوسیما در نظر گرفته شود که خوشبختانه با ورود دولت از سال آینده حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها به عنوان یک لایحه مصوب شده است. تصویب قانون حق پخش به عنوان لایحه یک موفقیت برای فوتبال ایران به شمار می‌آید و نشان دهنده به رسمیت شناخته شدن این حق برای فوتبال ایران است و در حال حاضر این دغدغه اصلی اهالی فوتبال حل شده است.

مشاور ریاست سازمان لیگ در مورد مبلغ حق پخش تلویزیونی امسال رقابت‌های لیگ برتر نیز گفت: قرار شد امسال ۳۰ درصد به مبلغ سال گذشته حق پخش اضافه شود و مبالغ مختلف که بر اساس گمانه‌زنی‌ها مطرح شده، چندان درست نیست.

ساکت درباره نحوه تقسیم مبلغ پرداختی حق پخش نیز گفت: بر اساس قانون ۴۰ درصد به صورت مساوی بین باشگاه‌ها، ۲۰ درصد برای تیم‌هایی که بیشترین تماشاگر را دارند، ۵ درصد برای سازمان لیگ و ۵ درصد برای هیات‌های فوتبال در نظر گرفته شده و مابقی مبالغ نیز بر اساس قانون در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود.

وی در مورد برخی از انتقادهای مطرح شده در مورد درخواست بالای فدراسیون فوتبال برای حق پخش نیز گفت: اگر فوتبال جذاب نیست پس چرا هر جا که می‌رویم بحث بر روی فوتبال است؟ فوتبال در حال حاضر یکی از بهترین تفریحات در جهان به شمار می‌رود. اگر فوتبال جذاب نبود، وقتی تیم‌های فوتبال نتیجه می‌گیرند مردم به کوچه و خیابان نمی‌آمدند.

مشاور ریاست سازمان لیگ در مورد پرداخت حق پخش به باشگاه‌های پرطرفدار گفت: اگر یک طرف قضیه استقلال و پرسپولیس است یک سوی دیگر هم تیم‌های دیگر هستند و نمی‌توان تفکیکی را در این زمینه مطرح کرد.

وی اضافه کرد: حق پخش در همه جای دنیا در قالب یک پکیج ارائه می‌شود و نباید تفکیکی بین تیم‌ها صورت پذیرد.

ساکت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین وضعیت بازیکنان سرباز نیز گفت: بازیکنان فوتبال هم مثل سایر افراد جامعه باید به خدمت سربازی بروند. زمانی هم که در سپاهان بودم تاکید داشتم بازیکنان تیم باید به موقع به سربازی بروند.

او خاطرنشان کرد: البته در این میان باید تسهیلات ویژه برای باشگاه‌های مختلف که بازیکن‌ساز هستند، در نظر گرفته شود. در حال حاضر شاهد هستیم که تیم‌هایی مثل فولاد که بازیکن‌ساز هستند. به محض رسیدن سن بازیکنان‌شان به سن خدمت باید به دنبال جایگزین آنها باشند.

مشاور ریاست سازمان لیگ افزود:‌ مواردی را در قالب سرباز – قهرمان و بازیکن - سرباز مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم مشکل باشگاه‌ها را در این زمینه حل کنیم.

ساکت در مورد بازیکنانی که با کارت‌های جعلی در لیگ برتر پا به توپ شدند نیز گفت: برخورد با این دست موارد در اختیار مراجع قضایی است و ربطی به فدراسیون فوتبال ندارد. البته اصل کارت صادر شده جعلی نیست ولی فرآیند صدور کارت دچار مشکل بوده است. خوشبختانه سازمان نظام وظیفه هم در این قضیه به صورت جدی وارد شده است و با خاطیان برخورد می‌کند.

او با بیان اینکه در برخی از رشته‌های دیگر و البته مشاغل دیگر شاهد صدور کارت‌های مشابه بودیم، گفت: به دلیل توجه‌ها به فوتبال، کارت معافیت اهالی فوتبال رسانه‌ای شد. البته اعتقاد داریم باید برخورد جدی شود.

ساکت در مورد تعطیلات لیگ برای اردوهای تدارکاتی تیم ملی نیز گفت: ما برنامه یک ساله خود را از مدت‌ها پیش برای لیگ ارائه کرده بودیم و البته تعطیلات نیم‌فصل هم در آن گنجانده شده بود.

مشاور ریاست سازمان لیگ خاطرنشان کرد:‌ لیگ برتر یک معادله ۱۶ وجهی است. تیم‌های لیگ برتری پشتوانه‌ای برای تیم ملی محسوب می‌شوند و باید همه نگاهی مثبت به تیم ملی داشته باشیم.

ساکت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین وضعیت خصوصی‌سازی باشگاه‌های لیگ برتری نیز گفت: باید قانون جامع خصوصی‌سازی در مجلس تصویب شود تا بتوانیم به سمت خصوصی‌سازی باشگاه‌ها برویم. در حال حاضر حدود ۲ یا ۳ سال است که این قانون در مجلس مانده و همه منتظر تصویب شدن آن هستیم. تا این قانون نهایی نشود حرف از خصوصی‌سازی بیشتر نمایشی است.

مشاور ریاست سازمان لیگ خاطرنشان کرد: باید برای باشگاه‌ها یک درآمد پایدار تعریف شود و چاره آن تصویب طرح جامع نظام خصوصی‌سازی برای فوتبال است. این قانون بر اساس ۱۵ محور تهیه شده و می‌تواند کمک زیادی به باشگاه‌های لیگ کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *