جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

خاطرات شیخ حسین انصاریان از محرم ۴۲

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 390727
عصر روز عاشورای سال ۴۲ حضرت امام خمینی در قم سخنرانی پرحرارتی ایراد و شاه را هیچ و پوچ شمرده و او را «مردک» خطاب کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پانزده خرداد ۱۳۴۲ مصادف با ایام محرم بود؛ طبق معمول دو - سه روز قبل از محرم درس‌های حوزه علمیه قم تعطیل شد و من به تهران آمدم.

در دهه محرم در منزل حاج میرزا اسماعیل اربابی که فردی وارسته و متدین بود و در محله امام زاده یحیی سکونت داشت هر روز مجلس برقرار بود و علمای بزرگی چون علامه امینی آیت الله العظمی وحید خراسانی آیت الله فلسفی و ... شرکت می کردند.

من دهه محرم هر سال در مجلس ایشان حضور داشته و خدمت می کردم. در طول دهه محرم از صبح تا ظهر من در آن مجلس بودم و شب ها در مجلس روضه مسجد حاج ابوالفتح شرکت می‌کردم.

در این مسجد حاج مهدی عراقی که شخصیتی مرکب از نواب صفوی خلیل طهماسبی و سید عبدالحسین واحدی داشت و تند و تیز و انقلابی بود دست اندرکار مجلس بود.

وی و دوستانش با قم نیز در تماس بودند و مقدمات تظاهرات عاشورا را فراهم می کردند. حاج مهدی عراقی اصلا اهل تقیه نبود و همه کارهایش از جمله نشر اعلامیه ها سخنرانی ها و به راه انداختن تظاهرات علنی بود. او در پخش اعلامیه امام خمینی(ره) علیه مصونیت مستشاران آمریکائی نیز بسیار فعالیت می کرد و... .

سیزدهم خرداد ۴۲ که مصادف با عصر روز عاشورا بود؛ امام خمینی(ره) در قم سخنرانی پرحرارتی ایراد کردند و شاه را هیچ و پوچ شمرده و او را مردک خطاب کردند و فرمودند:« من تو را نصیحت می کنم یک کاری نکنی که تو را بیرون کنم. اگر یک روز تو را از مملکت بیرون کنم مردم ایران شادی و پایکوبی می کنند.»

صبح روز پانزدهم خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود من به قصد شرکت در مجالس روضه بازار از مادرم خداحافظی کردم و از خانه بیرون آمدم؛ همان اول صبح در تمام شهر خبر پیچیده بود که حضرت امام را دستگیر کرده‌اند.

بدین ترتیب مجالس روضه به هم خورد و مردم سراسیمه به خیابان ها ریختند. اوج تظاهرات مردمی که من در وسط آن بودم خیابان بوذرجمهری و میدان ارک بود؛ در حال شعار دادن بودیم که تیراندازی شروع شد و رگبار مسلسل بر سر مردم بارید.

پیر مرد ۷۰ ساله ای جلوی ما قرار داشت که با تمام وجود و با فریاد بلند شعار می داد؛ ناگاه تیری به گلوی او نشست و خون فواره زد و بر زمین افتاد و شهید شد. تیراندازی و جنگ و گریز تا ساعت ۲ بعد از ظهر همچنان ادامه داشت. مادران سراسیمه به دنبال بچه های خود به خیابان ها ریخته به این طرف و آن طررف می دویدند. در آن زمان شایع شد که در سراسر ایران بویژه در مشهد شیراز باقرآباد ورامین قم و تهران تظاهرات گسترده ای صورت گرفته به گونه ای که در آنروز حدود ۱۵ هزار نفر شهید شدند.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگرفته از کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان صص ۸۶-
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *