جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آزادی بعداز ۱۳سال حبس بدون محاکمه!

پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 389917
یک شهروند کویتی که به مدت ۱۳ سال بدون تشکیل دادگاه در زندان گوانتانامو محبوس شده بود، آزاد و به کشورش بازگردانده شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک شهروند کویتی که به مدت نزدیک به ۱۳ سال در زندان گوانتانامو در کوبا محبوس شده بود، روز چهارشنبه (دیروز) آزاد شد و به کشورش مسترد شد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که «فوزی العوده» شهروند کویتی که توسط آمریکا بدون محاکمه به مدت ۱۳ سال در زندان گوانتانامو محبوس شده بود، اوایل روز چهارشنبه به وقت محلی آزاد شد.

آمریکا در فوریه ۲۰۰۲، العوده را به اتهام ارتباط با القاعده و طالبان متهم کرد و این در حالی است که پدرش می‌گوید که او در افغانستان معلم بوده است و به اشتباه بازداشت شده است.

طبق این گزارش، این شهروند کویتی نخستین کسی است که پس از آغاز به کار هیأت ویژه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای بازخوانی پرونده زندانیان خطرناک آزاد می‌شود.

مسوولان دولت کویت متعهد شده‌اند که فوزی العوده را حداقل به مدت یکسال در زندان ویژه شبه‌نظامیان محبوس نگاه دارند.

آزادی وی تعداد زندانیانی که هنوز در گوانتانامو حبس هستند را به ۱۴۸ نفر رساند که ۷۹ نفر از آنها برای انتقال، پیشنهاد شده‌اند.

زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» زیر نظر پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو ایجاد شد و افرادی که متهم به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی در خارج از خاک آمریکا بودند، به این بازداشتگاه انتقال یافتند.

در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۹ بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از وعده بسته شدن گوانتانامو دستوری را صادر کرد تا به کار این زندان مخوف پایان دهد اما با گذشت ۶ سال اگر چه امیدها برای بسته شدن این زندان وجود دارد تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *