نامه آیتالله حائری به علی مطهری درباره 'تجمعات خیابانی ۸۸'
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 389795
آیتالله حائری شیرازی با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری از مواضع حمایتی وی نسبت به دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ انتقاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیتالله محیالدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، نامهای سرگشاده خطاب به علی مطهری پیرامون حمایتش از برخی وقایع سال ۸۸ منتشر کرد که در ادامه متن کامل این نامه میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس
سلام علیکم
چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ دفاع می کنید، به دلیل حسن ظنی که باید به مؤمنین داشته باشیم، نظر شما را به یک مطلب عقلانی که امام راحل(ره) به آن تأکید داشته جلب می نمایم.
امام راحل بین مزایای علمی و تقوی و عقل اجتماعی، محور اصلی را عقل اجتماعی می دانست و می فرمود کاستی های علم و تقوی را می توان با عقل اجتماعی جبران نمود، اما کاستی عقل اجتماعی بوسیله علم و تقوی جبران پذیر نیست و به همین دلیل افراد شاخص در عقل اجتماعی را ستون کارها قرار می داد و در دفاع از اسطوانه های عقل اجتماعی خود سنگ تمام می گذاشت و برای امنیت آنها از برخورد با نزدیکترین دوستان خود کوتاه نمی آمد.
عقل اجتماعی یعنی التفات به عواقب و لوازم یک تصمیم. دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است؛ چون آنجا خاورمیانه نیست. مردم قرنها با حقوق اجتماعی خود زندگی می کنند.
سابقه آزادی در کشور ما بهمن ۵۷ است. در کشوری که با نفوذ در یک تجمع حزبی بیش از هفتاد تن از سران جامعه که از سرمایه های اساسی انقلاب اند از میان می روند، چه توقع دارید که با فاصله ۳۱ سال در یک راهپیمایی میلیونی به وسیله عوامل نفوذی خسارتهای جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی می گوید این کار درست نیست.
بحث در علم و تقوای آقایان نیست. بحث در عقل اجتماعی ایشان است. اگر اَعمال بدون صبر، صفر محسوب شوند، عقل اجتماعی، علامتِ مثبت است و نبود آن، به عمل امتیاز منفی می دهد.
اگر صبر برای ایمان مثل سر برای بدن است و مثل چند صفر است که [همراه] با یک عدد، یک عدد بزرگی می شود و بدون آن، صفر می ماند، عقل اجتماعی [نیز]، عدد را مثبت و نبود آن و خطای آن، عدد را منفی و فایده را به ضرر تبدیل می کنند و شما به همین دلیل توصیه می کردید مدیران انتخابات تبرز به تمایل به احدی از رقبا نکنند. قرآن درباره پیامبر اکرم فرمود: «وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتابٍ وَ لاٰ تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذاً لاَرْتابَ اَلْمُبْطِلُونَ»[۱] انسان با سواد و کتاب خوان هم صلاحیت پیامبری می تواند داشته باشد اما سو ظن مبطلین را چه باید کرد؟
می دانید [که] متقین علاقه شخصی خود را در مسئولیت دخیل نمی دهند. اما چه می توان کرد با بدگمانی دیگران؟ عقل اجتماعی حکم می کند، قاضی بیطرفی خود را با اعمال و اقوال خود محرز نماید.
عقل اجتماعی حکم می کند دعوت کننده مردم به راهپیمایی سالم میلیونی مسئولیت تمام اتفاقات غیر قابل اجتناب آن را بپذیرد.
در واگذاری مسئولیت ها نیز باید جانب عقل اجتماعی را از علم و تقوی بالاتر نگاه داشت به همین دلیل استاد بزرگ، بو علی سینا گفته است «اذا دارالامر بین الاعقل و الاعلم، الاولی هو الاعقل و یعاونه الاعلم» آنکه عواقب را واضح تر می بیند امور باید به او سپرده شود و آنان که علم و تقوی دارند معاونان او باشند.
عقل اجتماعی می گوید آیا در انگستان و یا فرانسه و آلمان اتفاق افتاده که سران حزبی در تالاری جمع شوند و نفوذیهای حزب دیگر تالار را با همه ساکنان آن منفجر کنند که در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد!
اگر نیروی انتظامی شروران و عربده کشان و قمه کشان را به حال خود رها کند و یا آنان یک ساعت احساس کنند بی آنکه شناسایی شوند، می توانند از مردم زهر چشم بگیرند، چه خواهند کرد؟!
وقتی نفوذی می فرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند، شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی می دهید؟ اگر شما تصمیم گیرنده در چنین موردی بودید مسئولیت عواقب آن را به عهده می گرفتید؟
از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید. درست نیست فقط به دلیل اینکه ناظر نهایی انتخابات تمایل خود را به یک طرف در جایی ابراز کرده باشد، راه های قانونی کشف خلاف را مسدود بدانیم، و برای گشایش مدار بسته پای مردم را به میان بکشیم.
مسئله ای که باید با حضور کارشناسان حل شود وقتی به مردم واگذار شود مصیبت بار خواهد بود مگر غیر از این است که اختلاف شیعه و سنی که میبایست در جلسه علما مطرح شود. وقتی به مردم سپرده شد، کشتار بی رحمانه تکفیری ها را بدنبال دارد.
از روز اول که اعتصام بحبل الله -که نص قرآن است- جدی گرفته نشد، اختلاف ها حل نشد، تفرقه روز به روز سخت تر شد و تا زمانی که اعتصام به حبل الله عملیاتی نشود، تفرقه دردی بی درمان است. ما شیعیان که خود را متمسک و معتصم بحبل الله میدانیم، چرا متفرقیم؟ یا تفرقمان تفرق نیست و یا اعتصاممان، اعتصام حقیقی نیست.
وقتی دیدم امام صادق(ع) میگوید انتظار دارم از دوست مظلومم که به دوست ظالمم بگوید: «یا اخی، انا الظالم حتی یقطع التهاجر» برایم سنگین بود؛ اما وقتی دیدم ماشینی در خط ما میآمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار کرد تا تصادف نشود، معنای مطلب آن حضرت را فهمیدم.
آیا همین عقل اجتماعی که رانندگان خبر دارند و راه را به نا حق میدهند تا تصادف نشود، نباید الگوی ما در رفتار با طرف ما در میدان سیاست باشد؟
هارون (ع) تجمل پیشروی سامری و اصحابش را بهتر از جدایی بین بنی اسرائیل میدانست و علی (ع) هم راه هارون (ع) را شیوه خود قرار داد و می دانیم با آنکه هر دو مورد تفاوت حق و باطل بوده، تفریق و جدا کردن ممنوع بوده است. چگونه ممکن است تفاوتی که از نوع تفاوت حق و باطل نیست مجوز تفرق و جدایی باشد؟
آیا دعوت به راهپیمایی آرام اعتراض آمیز و استمرار اعتراض، نوعی پذیرش تفریق نیست؟
والسلام
[۱]- تو هرگز پیش از این کتابی نمیخواندی، و با دست خود چیزی نمینوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند! ﴿العنکبوت، ۴۸﴾
اصل انتخابات مهمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اهل فتنه اصل انتخابات رو تو ایران زیر سوال بردن.مفت مردم رو کف خیابون ریختن،پس غلط میکنن یکی یکی میگن تقلب نشده!
به این ترتیب باید برای ازادی بیان فاتحه فرستاد و یا اصولا هر تجمعی حتی مجلس ترحیم اموات و یا حتی مجالس عروسی و ...... را لغو کنیم چرا که احتمال شرارت در هرگروهی وجود دارد و به خاطر مفسده احتمالی بازار و کسب و کار واحتمالا منبر و مناره را نیز تعطیل کنیم
القياسكم المعالفارق اخوي :)
خيلي از ماجرا پرتي شما از قرار معلوم
مجلس ترحيم اموات و عروسي در آن مقياس هاي كوچك حتي اگر هم تحركاتي در آنها بخواهد روي بدهد قابل كنترل است كما اين كه افراد بي خبري مثل شما نميدانند كه با چه مجاهدت هايي امنيت مجالس ترحيم و عروسيشان فراهم مي شود و خدانكند روزي اين امنيت از دست برود تا شما متوجه بي انصافي خودتان بشويد
وحالا بماند كه در موضوع فتنه 88 چه مقدار اسلحه سرد و گرم از خانه هاي تيمي آشوبگران كشف و ضبط شد كه الحمدلله اين را هم نمي دانيد
البته چون اظهر من الشمس است گويا خود را خداي ناكرده به ناداني زده ايد اخوي :)
چه مقایسه جالبی بین مجلس عروسی وبین دعوت غیر قانونی مردم به تظاهرات
در ضمن آقای موسوی تو یه سخنرانیشو ازاراذل واوباش تمجید هم کردند گفتند این شیشه ها که شما این چند روز شکستید شکستن عمر استبداد بود
من چندین مصاحبه کامل با مطهری رو در تلویزیون و جراید دیدم و خواندم. ایشان اصلا در حدی نیست که بتواند این نامه را بفهمد و به نظرم این نامه برای پاسخ به اربابان ایشان است نه شخص ایشان.
اگر منظورتون جشن پیروزی مردم در انتخابات در مقابل تبلیغات مسموم غرب بوده که خب جناب حسن روحای هم این جشن رو گرفتن و باید بدونیم پیروزی در مقابله بقیه آقایون نامزدها نبوده که مکررا میگویند جشن پیروزی مگر جنگ بوده ؟
با دو روش در جامعه میشود مطرح یا بهتره بگم معروف شد
1- تلاش برای خوب بودن و زحمت کشیدن بسیار در راه خدا و خدمت به خلق خدا
2-تلاش نکردن و فقط زدن ساز مخالف
جناب مطهری دومی رو انتخاب کردن چون راحتتره و رقیبی ندارن
حالا هرچه حضرات وقت صرفه نصیحت ایشون کنن بی فایدست
شگفتا از این خواص ما