جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
از سوی تیم‌های آفریقایی

افزایش احتمال تحریم جام جهانی ۲۰۱۸

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 388278
در پی اقدامات متعدد نژادپرستانه در ورزشگاه‌های روسیه یکی از مقام فعال ضدنژادپرستی فیفا اعلام کرد که این اتفاقات ممکن است با تحریم جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه از سوی تیم‌های آفریقایی همراه باشد.
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، پیارا پوار، مدیر اجرایی انجمن اروپایی ضدنژادپرستی در فوتبال و یکی از اعضای گروه ضدنژادپرستی فیفا اعلام کرد اگر فعالیت‌های نژادپرستانه در روسیه ادامه پیدا کند ممکن است کشورهای آفریقایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ را تحریم کنند.

بازیکنان تیم زسکا مسکوی روسیه بعد از اقدامات نژادپرستانه متعدد که هواداران آنها نیز در آن شرکت داشتند به عنوان جریمه مجبور شدند تمام بازی‌های گروهی خود در لیگ قهرمانان را پشت درهای بسته انجام دهند.

یحیی توره، بازیکن تیم منچسترسیتی نیز پس از این که از سوی هواداران روسیه مورد اهانت قرار گرفت اعلام کرد که اگر فعالیت‌های نژادپرستانه در روسیه کاهش پیدا نکند بازیکنان سیاه‌پوست می‌توانند جام‌جهانی ۲۰۱۸ را تحریم کنند.

پوار نیز از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و دیمیتری مدودف نخست‌وزیر این کشور خواست تا در پیامی اعلام کنند که نژادپرستی در فوتبال چیزی نیست که جامعه روسیه بتواند آن را تحمل کند.

پوار در این باره به رویترز گفت: احتمال خیلی زیادی وجود دارد که یک تیم آفریقایی بگوید ما مسابقه نمی‌دهیم. ما با وجود مشکلاتی که پیش می‌آید بازی نخواهیم کرد، زیرا این مسئله برای ما مهم‌تر از مسابقه است. قانون‌هایی وجود دارند که با نژادپرستی و خشونت در استادیوم‌های روسیه مقابله می‌کنند اما این قوانین گاهی اوقات سفت و سخت بوده‌اند و گاهی اوقات اصلا این طور نبوده‌اند. لازم است که در این مورد عکس‌العملی از سوی رهبران روسیه صورت گیرد. به خصوص در روسیه که رهبران سیاسی در یک سلسله مراتب اجتماعی نقش اساسی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. انکار کردن همیشه اولین مانع است و ما همه جا با آن روبه‌رو می‌شویم. تا وقتی که این مسئله انکار شود هیچ پیشرفتی صورت نخواهد گرفت و تمهیدات لازم نیز انجام نخواهد شد. من این مشکل را در کمیته سازماندهی می‌بینیم. اتفاقاتی که در داخل استادیوم‌ها می‌افتد، میزان نژادپرستی‌ها و برخوردها که در داخل استادیوم و در بیرون استادیوم به چشم می‌خورد، بسیار غیر قابل قبول است. به خصوص در کشوری که قرار است میزان بعدی جام‌جهانی باشد.

در این فصل اتحادیه فوتبال روسیه با چند باشگاه، برای این که هواداران‌شان به کریستوفر سامبا و زنیت سن‌پترزبورگ اهانت کردند، برخورد کرد. در مقابل سامبا نیز برای حرکت زشتی که در واکنش به اهانت‌های هواداران انجام داده‌ بود، از دو بازی محروم شد.

با وجود اتفاقات مختلف از این دست، ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور مشکل خاصی در زمینه نژادپرستی ندارد و برای میزبانی جام‌جهانی آماده می‌شود. او در این باره گفت: فکر نمی‌کنم که لازم باشد زیاد این موضوع را بزرگ کنیم. بسیاری از بازیکنان سیاه‌پوست از آفریقا و آسیا در روسیه بازی می‌کنند و من مشکلی نمی‌بینم. نمی‌دانم چه چیزی برای ترسیدن وجود دارد. می‌توانم بگویم که در مقیاس جهانی نژادپرستی یک مشکل است و در هر استادیومی در دنیا این مسئله مشاهده می‌شود. همه جا این مسئله مطرح است زیرا متاسفانه دنیا امروز به این شکل است.

موتکو که یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا نیز هست، اظهار داشت که پیش از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ نیز این مسائل مطرح شد اما آزادی و حقوق شهروندی هیچ کس زیر پا گذاشته نشد. او در این باره افزود: من به شما اطمینان می‌دهم که در جام‌جهانی ۲۰۱۸ نیز همین طور خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *