چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

گمانه‌زنی‌ نیویورک‌تایمزازاحتمال‌ تمدید مذاکرات

پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 386099
دو نفر از مقامات سابق امنیتی آمریکا پیش بینی کردند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای یک دوره دیگر نیز تمدید می شود که مزایایی بیشتری نسبت به بازگشت به وضعیت قبلی دارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رابرت آینهورن از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا به نیویورک تایمز می‌گوید: رسیدن به توافق جامع تا ۲۴ نوامبر(۳ آذر) واقع بینانه نیست. و بهترین نتیجه در این مرحله توافق درباره عناصر کلیدی از جمله موضوع حجم غنی سازی است.

گری سیمور، از مشاوران سابق اوباما نیز معتقد است نشانه هایی از موافقت ایران برای تمدید مذاکرات دیده می شود.

با این حال دستیابی به توافق برای تمدید نیز مشکلات زیادی دارد؛ آمریکا احتمالا خواستار نظارت های اضافی خواهد بود و ایران نیز رفع تحریم های بیشتری را درخواست می‌کند.

به گفته سیمور ایرانی ها نمی‌خواهند به وضعیت قبل از توافق ژنو و دور جدید تحریم ها برگردند والبته واشنگتن نیز موافق چنین تمدیدی است چرا که برنامه هسته ای ایران را فریز نگه می دارد.

با این حال جان کری قبل از حضور در مذاکرات هسته ای وین در پاریس گفت : من اعتقاد ندارم که تا سوم آذر توافق غیر قابل دسترسی است اما برخی موضوعات سختی داریم که باید حل شود. من اجازه می‌دهم که روند مذاکرات خود همه چیز را روشن کند.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه در حال حاضر درباره تمدید مهلت مذاکرات پس از تاریخ ۲۴ نوامبر یا سوم آذرماه گفت‌وگویی صورت نمی‌گیرد گفت: «هنوز برای رسیدن به توافق زمان وجود دارد، در صورتی که همه بتوانند تصمیم‌های مورد نیاز را اتخاذ کنند.»

مذاکرات سه جانبه محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سه دور گفت وگو که نزدیک به هفت ساعت به طول انجامید، چهارشنبه شب به وقت محلی در وین پایان یافت.

طرفین در این مذاکرات درباره اختلافات باقیمانده بر سر توافق نهایی، همچون «میزان غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها علیه ایران و مدت زمان توافق نهایی» گفت وگو کردند.

امروز (پنجشنبه) از ساعت ۱۱ به وقت محلی مذاکرات ایران با نمایندگان ۱+۵ به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *