دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۱۴

احتمال الحاق ساوه و محلات به استان قم

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 385702
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در دیداری که هفته گذشته با رییس جمهور داشتیم ، نمایندگان ساوه و محلات خواستار الحاق به استان قم شدند.
به گزارش جهان، احمد امیرآبادی در گفتگو با سایت "قم فردا"، با اشاره به ضروت خارج شدن قم از وضعیت تک شهرستان بودن در تقسیمات کشوری، اظهار داشت: هفته گذشته در دیداری که با حضور خانم میرگلوبیات و حجت الاسلام سلیمی نمایندگان شهرستان های ساوه،محلات با رییس جمهور داشتیم صحبت هایی را در خصوص الحاق این شهرستان ها به استان قم انجام دادیم .

وی ادامه داد: آقای رییس جمهور و وزیر کشور گفتند که لایحه جامعی را در دست تهیه دارند که در آن این موضوع دیده شده است.

نماینده مردم قم افزود: صحبت هایی را هم با وزیر کشور داشتیم و اقداماتی در حال انجام است که ان شالله ما دنبال این هستیم دلیجان ، محلات ، ساوه ، تفرش ، آشتیان و آران و بیدگل به قم اضافه شود.

امیرآبادی با بیان این که با معاون اول رییس جمور هم در این خصوص صحبت شده است، تصریح کرد: قولی که دولتی ها به ما دادند این بود که به نوعی مشکل تک شهرستان بودن قم را حل کنند.

وی با بیان این که در تقسیمات کشوری الحاق شدن و جدا شدن شهرستان ها از استان ها یک روال عادی است، ابراز داشت:خواسته ما از مسئولان و دولتمردان هم این است که وضعیت قم را مشخص کنند ما یک تک شهرستان هستیم و تک شهرستان بودن هم ما را اذیت می کند.
https://jahannews.com/vdccxpq1i2bq4m8.ala2.html
jahannews.com/vdccxpq1i2bq4m8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاشان، ورامین، دلیجان، زرندیه هم هستند. نماینده محترم قم اینها را هم مد نظر داشته باشد.
قمی ها یک منطقه ییلاق برای خرید ویلا و تفریحات سالم کم دارند. بهترین آپشن محلات است.
سالی
سلام بهتر است دلیجان ومحلات راوه وسلفچگان را به استان قم ملحق کنند که سر راه تدارکاتی ومسافرتی هم هستند ساوه اشتیان اصلا به قم نمیخورند زور نزنید
شاهسون
با سلام اقای اسلامی نمایتنده قدیم ساوه سعی در استان شدن ساوه داشت و تا حدی هم جلو رفت ولی نشد با توجه به دوری مرکز استان تا ساوه وزرندیه که با هم اند. تا قم کمتر از 100 کیلومتر فاصله است و شهرهای دیگه لزومی به جدایی ندارند ولی دلیجان وساوه بهتر به قم میخورند نزدیک اند
حسين زاده
Iran, Islamic Republic of
با سلام. لطفاً مسئولين مملكت ما جرأت داشته باشند و بتوانند اين تقسيمات برجاي مانده از رژيم ستمشاهي را تغيير دهند و اصلاح كنند. اصلاً زننده است اينكه ما چهل سال پس از سرنگوني حكومت پهلوي هنوز تابع دستورات آنهاييم و جرأت تغيير آن را نداريم. زننده نيست آيا؟ آقا، ما اگر نخواهيم اين شكل بندي جغرافيائي ايران در عهد ستمشاهي را ببينيم و شاهد آن باشيم، كي را بايد ببينيم؟ اگر همين قم در عهد پهلوي استان ميشد و دامنه اش تا خوزستان و يزد را در بر ميگرفت، آيا الآن كسي جرأت داشت بگويد آهاي قم، اين ساوه و كاشان مال تو نيستند؟ قم آيا گناه كرد كه در دوران ستمشاهي استان نشد؟ كي ما مي خواهيم به خودمان بياييم و دردهاي جغرافيائي خود را بشناسيم و متوجه شويم؟ كي؟ التماس دعا.
حسين زاده
Iran, Islamic Republic of
سلام. آقا، اصلاً درد اين است كه ما الآن آدم نداريم كه جرأت داشته باشد بگويد اين تقسيمات كنوني ما كه در عهد ستمشاهي ترسيم شده است درست نيست
حسيين زاده
Iran, Islamic Republic of
با سلام. در تكملة متن ارسالي فوق بنده نظر خوبي دارم اميدوارم مقبول افتد. استان اراك تبديل به استان فراهان شود (كه نام تاريخي و جامع است) با اين شهرستانها: اراك؛ آشتيان؛ فرمهين؛ كميجان؛ خنداب؛ شازند؛ خمين و محلات. دو منطقة كارچان-ابراهيم آباد و ساروق- ميلاجرد نيز شهرستان شدني اند. لذا محلات تابع اراك است و براي سهولت ارتباطش با اراك، مسير محلي اراك (شهسواران) به عيسي آباد و محلات تقويت شود. قم نيز به استان جامعي تبديل شود شامل اين شهرستانها: قم؛ كاشان؛ آران؛ دليجان؛ تفرش؛ ساوه و زرنديه. مناطق غرق آباد- نوبران ساوه، خشكرود- خرقان زرنديه، كهك و نيز دشت مسيلة قم نيز شهرستان شدني اند. نام كهك هم به مناسبت حضور ملاصدراي شيرازي در آن شهر به صدراشهر تغيير يابد. فعلاً همين تقسيمات پيشنهادي شكل بگيرد تا اطلاع بعدي. اصفهان نيز بخاطر از دست دادن كاشان و آران لطفاً ناراحت نباشد. جبران خواهد شد إن شاءالله. ضمناً با اين تعريف، تقسيمات كشور ما در اين منطقه مرتب و منسجم خواهد شد يعني اصول جغرافيائي تقسيمات كشوري رعايت خواهد شد. آيا امثال اراك و اصفهان از ترتيب و انسجام تقسيمات كشور و رعايت اصول آن ناراحت خواهند شد؟ التماس دعا.
محمد
India
قم خودش یک زمانی زیر مجموعه استان مرکزی بود.تا همین اندازه که تونسته استان بشه،زیادش هم هست.
حسین زاده
Iran, Islamic Republic of
باشد. گیریم حرف شما درست. اما این را بگو همان استان مرکزی را کی تولید کرد؟ آقا، زمان طاغوت استانی داشتیم بنام تهران شامل تهران، قم، قزوین، کاشان، اراک، ساوه و چند شهرستان دیگر. یکی از استانهای ده گانه ایران بود. اما اواخر همان حکومت ستمشاهی بخش جنوبی این استان تجزیه شد. بخش شمالی شد استان تهران و بخش جنوبی هم شد استان مرکزی. قزوین و کاشان هم داده شدند به زنجان و اصفهان. مرکز بخش جنوبی اول قرار بود قم بشود اما چون حکومت گذشته چون قم را قبول نداشت، اراک را مرکز کردند..... .!!!
Iran, Islamic Republic of
ممنون‌ازاطلاعات‌شما
Iran, Islamic Republic of
سلام. اطلاعات‌جدیدی‌دراین‌باره‌الحاق ها ندارین
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام، لطفا سعی کن قبل از هر اظهارنظری حداقل فکر و اندیشه و اطلاعاتی داشته باشی..
Iran, Islamic Republic of
ودرواقعیت‌اراک‌زیرمجموعه‌قم‌بوده‌‌.
یاور
Iran, Islamic Republic of
باسلام حداقل یک کاری بکنید استان قم وبخشهایی ازاستان مرکزی جزوی ازتهران بشه