سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

مکه‌مکرمه در حال خلوت‌شدن

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 385570
اتوبوس‌‌های بزرگ و خوش‌ آب و رنگی که مقابل هتل‌های ایرانیان ایستاده‌اند، از رفتن حکایت می‌کنند؛ جده یا مدینه.
به گزارش جهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت، کمتر از ۱۰ روز دیگر فعالیت‌های ستاد مکه‌مکرمه به پایان می‌رسد و این به‌معنای خالی‌شدن این شهر، از حجاج ایرانی است.

حاجیان ایرانی که در قالب ۴۵۱ کاروان از چهاردهم شهریور تا هفتم مهر ماه وارد فرودگاه‌های جده و مدینه‌ شدند، حالا جایشان را عوض کردند؛ اولی‌ها به مدینه‌منوره مشرف می‌شوند و دومی‌ها به ایران باز می‌گردند.

اعزام حجاج مدینه‌ بعد؛ از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و آنها هم که به وطن باز می‌گردند از ظهر پنج‌شنبه به ایران رفتند. ۶۳ هزار و ۸۹۸ زائر ایرانی در ایام تشریق در مکه‌مکرمه حضور داشتند.

خلوتی خیابان‌ها در مکه، نشانه‌ای از آن است که حجاج دیگر کشور‌ها هم در حال خروج از عربستان سعودی‌اند، به‌نحوی که در مطاف، دیگر خبری از دسته‌های بزرگ مسلمانان نیست. گفته می‌شد که امسال سه میلیون حاجی در مکه حضور داشتند؛ یک میلیون و ۳۷۰ هزار خارجی.

پرده کعبه‌معظمه در روز جمعه هفته قبل، ‌روز عرفه تعویض گشت و به‌زودی تا بالای شاذروان پایین کشیده خواهد شد. در روز عید قربان و یکی دو روز بعد از آن، بارش باران (که معمولاً در وب‌سایت‌های هوا‌شناسی پیش‌بینی نشده بود) هوای مهم‌ترین شهر مذهبی مسلمانان را پاکیزه کرد.

حجاج ایرانی گروه گروه به مسجدالحرام می‌آیند تا طواف وداع را انجام دهند؛ با چشمانی اشک‌بار از اینکه آیا دیگر بدین سرزمین مشرف می‌شوند یا خیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *