سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
حدادعادل:

انسان‌ها با محیط زیست نامهربان شده‌اند

يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 382843
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: انسان از دایره تعادل با طبیعت خارج شده است و در شرایطی که بشر با محیط زیست نامهربان شده، محیط زیست برای ما مهم شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، غلامعلی حدادعادل،‌رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نشست هم‌اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار فاخر استاد فرشچیان اظهار داشت: تجلیل از استاد فرشچیان کار بی‌بدیل و ارزشمندی است چرا که همه ایرانیان به وجود این فرد افتخار می‌کنند. در واقع وی اهمیت محیط زیست را به تصویر کشیده است و برای همه بشر به عنوان یک دانش و یک ارزش مطرح خواهد شد؛ محیط زیست از مواردی است که در چند دهه اخیر برای بشر به عنوان یک دانش و یک خطر مطرح شده است و در گذشته آن اندازه که امروز از محط زیست صحبت می‌شود، صحبت نمی‌شد و علت این امر این بود که محیط زیست در خطر قرار نگرفته بود.

وی ادامه داد: مردم در محیط زیست زندگی می‌کنند بدون اینکه خودآگاهی داشته باشند؛ امروز که بشر با محیط زیست نامهربان شده، محیط زیست مهم شده است.

حدادعادل افزود: ما هنوز اهمیت محیط زیست و خطری که از ناحیه مسائل زیست محیطی متوجه کل بشر است، آگاه نشده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم چه اتفاق بدی خواهد افتاد.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که حفظ محیط زیست به عنوان فرهنگ عمومی درآمده و جزء واجبات یکایک مردم محسوب شود و ا ز تمام امکانات از جمله هنر در زمینه حفاظت از محیط زیست بهره بگیریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: امروز سازمان محیط زیست به سراغ نقاشی رفته و آثار استاد فرشچیان به عنوان آیینه طبیعت مشاهده می‌کنید؛ هنر سنتی ایران در همه انواع‌اش هنری است که با طبیعت مهربان بوده و حاصل دل و جان مردمی است که با محیط زیست و طبیعت زندگی می‌کردند.

وی بیان کرد: انسان امروز از دایره تعادل با طبیعت خارج شده است، انسان به فکر استیلا بر طبیعت برآمده و تیشه به ریشه خود می‌زند.

وی گفت: آثار استاد فرشچیان از جهات مختلف قابل بررسی است که یکی از جنبه‌های آن جنبه اعتقادی و مذهبی آن است که ما شاهد تابلوی عصر عاشورا از وی بودیم که هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم چرا که هنرمندی این استاد باایمان سبب شده که یکی از تابلوهای سنتی ایران در مدت بسیار کوتاه مبدل به نماد عاشورا در سراسر کشور شود و ما اکنون شاهد هستیم که در شهرهای دورافتاده از تابلوی عصر عاشورا بر سر تکیه‌ها استفاده می‌کنند. در واقع این تابلو بیانگر احساسات مردم نسبت به عاشورا است که کمتر هنرمندی می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

حدادعادل افزود: باید به استاد فرشچیان تبریک بگوییم و مطرح کنیم که وی پاداش الهی خود را گرفته است؛ استاد فرشچیان ضریح چندین امام معصوم (ع) را طراحی کرده‌اند و به یادگار گذاشته‌اند و همچنین وی توجه به طبیعت را از دیگر اقداماتش می‌توان نام برد که با همان اعتقاد دینی داستان ضامن آهو را به تصویر کشیده است.

وی با بیان اینکه قصه ضامن آهو در ادبیات عامه ما مرسوم است و اصل و ریشه حقیقی دارد چرا که تحقیق شده و همه متوجه شدند که چنین اتفاقی افتاده است، گفت: در دین ما موضوع مراعات جانوران و حفاظت از محیط زیست آموخته شده است؛ به طور مثال اگر هر انسانی لحظه‌ای در چشمان آهو و ترکیب آهو نظر کند تحت تاثیر هنر و نقاشی خداوند قرار می‌گیرد چرا که آهو مینیاتور هستی و طبیعت است بنابراین باید از گونه‌های جانوری حفاظت کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: از استاد فرشچیان می‌خواهم که شعر نظامی در راستای شفاعت مجنون از آهو نیز بوده است، تابلویی بکشد؛ ما امروز از هنروری وی مدد می‌گیریم و در راستای انتقال پیام دوستی با طبیعت به خصوص دوستی نسل جوان با طبیعت استفاده می‌کنیم؛ وظیفه خود می‌دانم که بیان کنم که استاد فرشچیان یک سرمایه ملی در مقیاس بین‌المللی هستند و الگویی برای همه هنرمندان بوده و نام وی ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: استاد فرشچیان سالیان سال با هنر خود می‌تواند از طبیعت پاسداری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *