يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۳
بدهی ۱۰۱ میلیونی پاکستان به ایران بابت دریافت برق

ترس پاکستان از یک اقدام ایران

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 382404
بدهی اسلام آباد به تهران بابت واردات برق از ایران به بیش از ۱۰۱ میلیون دلار رسیده است و قرارداد خرید برق میان دو کشور در دسامبر ۲۰۱۴ به پایان می رسد و در صورت عدم تمدید این قرارداد پاکستان با قطع صادرات برق از سوی ایران مواجه خواهد شد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پاکستان آبزرور نوشت: قرارداد میان ایران و پاکستان که بر اساس آن، اسلام آباد از سال ۲۰۰۲ برای مناطقی از ایالت بلوچستان نظیر گوادر، از ایران ۷۴ مگاوات برق وارد می کند، در دسامبر ۲۰۱۴ به پایان خواهد رسید و در صورتی که این قرارداد تمدید نشود، پاکستان احتمالا با قطع صادرات برق از ایران مواجه خواهد شد.

به نوشته این گزارش، مبلغ بدهی اسلام آباد به تهران بابت واردات برق از ایران به بیش از ۱۰۱ میلیون دلار رسیده است.

یک مقام ارشد وزارت آب و برق پاکستان در این باره گفت: پاکستان از سال ۲۰۰۲ برای برخی از مناطق بلوچستان که سیستم عرضه و انتقال برق آن توسعه نیافته است، از ایران ۷۴ مگاوات برق وارد می کند.

با این حال، مقامات پاکستانی نتوانسته‌اند، به علت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، صورت‌حساب این میزان واردات برق از این کشور را پرداخت کنند و این مبلغ به ۱۰۱ میلیون دلار افزایش یافته است.

این مقام پاکستانی افزود، ایران همچنان بسیار همکاری می‌کند و به تامین برق برای پاکستان ادامه می‌دهد.

وی با توضیح اینکه پاکستان برق از ایران را با نرخ کمتر از ۱۰ سنت به ازای هر واحد خریداری می کند، ادامه داد: مقامات پاکستانی در نظر دارند به زودی و احتمالا در هفته نخست ماه آینده، هیئتی از کارشناسان به ایران اعزام کنند تا در مورد توافق موجود و ادامه صادرات برق ایران به پاکستان مذاکره کنند.

این مقام پاکستانی ابراز امیدواری کرد که ایران و پاکستان، این قرارداد را تمدید کنند و تهران به صادرات برق به پاکستان با همین نرخ ادامه دهد.

این مقام مطلع خاطرنشان کرد که پاکستان اخیرا توافقی با ایران منعقد کرده است که بر اساس آن، ۲۱ ‫ترانسفورماتور با ظرفیت هر کدام ۲۵۰ مگاوات برای تقویت سیستم توزیع برق پاکستان از ایران وارد می کند.

پاکستان تاکنون پنج دستگاه از این ۱۲ ‫ترانسفورماتور را دریافت کرده است و ۷ دستگاه دیگر در حال ارسال به این کشور هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فاطمه
United States
پاکستان شیعه ها رو می کشه و ما بهشون مجانی برق میدیم. عجب معادله ای!
ننگ بر پاکستان حامی تروریست
Iran, Islamic Republic of
خدا آبروي وهابيت تروريست وآدمكش جنايتكار مانند داعش را دنيا برد وديگر نيازي به دشمني ايران ندارند.الان نفرتي كه اهل سنت ايران مخصوصاً كردها از وهابيت دارند مثال زدني است.